Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

20 år med Öresundsbron är bara början för regionen

Öresundsbron behöver kompletteras för att fylla sin roll fullt ut, skriver Carl Johan Sonesson (M) och Anna Jähnke (M).Foto: SHUTTERSTOCK
Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Skåne.Foto: PRESSBILD
Anna Jähnke (M), regionråd i Region Skåne.Foto: PRESSBILD

Denna debattartikel är inget festtal eller något grattistelegram till Öresundsbron. I stället vill vi peka på vad som behöver göras framöver i Öresundsregionen, skriver regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson (M) och regionrådet Anna Jänhke (M).

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

DEBATT. Öresundsbron fyller 20! Det har faktiskt gått så länge sedan bron togs i bruk och band samman Skåne och Själland, Sverige och Danmark. Mycket kommer att avgöras de närmaste 20 åren.

 

Det kommer att hållas många festtal och skrivas många debattartiklar som endast är något sorts hurrarop över vad som sket. Och visst är det ett stort framsteg att boplatserna till slut förverkligades. Sedan dess har arbetsmarknaden på ömse sidor om sundet knutits närmare och möjligheterna att fullt ut utnyttja denna transnationella region.

 

Bron tillåter normalt ett stort flöde av bilar, lastbilar, godsvagnar, lokal-, regional och fjärrtåg. Framgången understryks av att Öresundsbron finansieras genom avgifter och kommer att kunna betala av hela bron och de svenska landanslutningarna senast 2034. Skåne och Själland har inte fått någon bro, vi betalar den med egna pengar.

 

Denna artikel är emellertid inget festtal eller något grattistelegram. I stället vill vi peka på vad som behöver göras framöver. Det är ingalunda dags för jubilaren att sätta sig bland blomsterkvastar och korka ur champagnen. Det är nu arbetet börjar.

 

Öresundsbron behöver kompletteras för att fylla sin roll fullt ut. Åt söder byggs nu Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark. Vi måste knyta an både inom Skåne och åt nord och nordöst. Precis som tidigare är det ibland just där rese- och transportmöjligheterna utvidgas som de stora vinsterna kommer. Örkelljunga blev en större vinnare på Öresundsbron än Sydvästskåne, Lessebo vann mer på regelbundna direkttåg till Köpenhamn än Lund. På samma sätt kan en utbyggd E6 och ett färdigt dubbelspår på Västkustbanan ge positiva effekter för Halland och transporterna mot Göteborg/Oslo. En ny stambana med snabba tågförbindelser mot Mälardalen öppnar för en helt ny geografi där Stockholm kopplas till Malmö/Köpenhamn.

 

Blickar vi 20 år framåt har förhoppningsvis Skåne en väg- och järnvägsstandard som klarar en större befolkning och ett lika blomstrande som hållbart näringsliv. Skånes kärnor binds samman av motorvägar – varav flera elektrifierade. Klimatpåverkan har minimerats, välståndet och välfärden stärkts. Järnvägen är oftast minst dubbelspårig och medger tät pendlingstrafik. Bredvid Västkustbanan och Stambanan finns en vältrafikerad Skånebana samt två spår Malmö-Ystad. 

 

Sedan några år finns en andra fast förbindelse över Öresund mellan Helsingborg och Helsingör. Och mellan Malmö och Köpenhamn påbörjas snart bygget av en Metrolinje under sundet.

 

Om tjugo år är det inte bara lättare att fysiskt ta sig mellan Öresunds kuster. Arbetet mot legala gränshinder har varit framgångsrikt. Man kan arbeta, studera och bo var man vill i Öresundsregionen utan att drabbas av problem med skattelagstiftningen eller sociala förmåner. Hantverkare och andra licensierade yrken erkänns ömsesidigt. Det är enkelt att driva företag som verkar i båda länderna – och det går att flytta som ägare av en enskild firma.

 

Vi har också gjort upp med tanken att det är bra att stänga en storstadsregion på mitten så snart det uppstår problem. Bara under Öresundsbrons korta tid har Sverige och Danmark vid tre tillfällen ruckat på den öppna gräns och den passfrihet som funnits sedan början av 1950-talet.

 

Flyktingkrisen 2015, de kriminella sprängattentaten i Köpenhamn förra året och nu coronapandemin har lett till mindre eller större kontroller och försvårat resorna. Varje problem har mötts av samma medicin.

 

Om tjugo år har vi insett att kontroller och skydd får hanteras på ett annat sätt. Ibland kan gränsen flyttas till Danmarks gräns, ibland till EU:s, ibland kan gränskontrollen ersättas av underrättelseverksamhet och ingripanden på andra ställen. Vardagspendlingen i Öresundsregionen blir allt större och måste skyddas. Det går inte att passera säkerhetskontroller på vägen till och från arbetsplatsen.

 

Carl Johan Sonesson (M)

Regionstyrelsens ordförande i Skåne

 

Anna Jähnke (M)

Regionråd i Region Skåne