Tidigt på måndagsmorgonen körde det brittiska fraktfartyget Scot Carrier in i danska kustfraktaren Karin Højett på Östersjön.
Ombord på Karin Høj, som lade sig upp och ner efter krocken, befann sig två danskar. Strax innan klockan 11.00 på måndagsförmiddagen meddelade sjöräddningen att de avbröt sin sökinsats efter de två saknade i besättningen. Fartyget bärgades mot land och dykare gick in i det för att eftersöka.
Senare på måndagskvällen meddelade Sjöfartsverket att en av personerna på Karin Høj hittats död ombord på det kapsejsade skeppet efter en dykning. Personen hittades inne i en hytt – den andra personen saknas fortfarande.
Anhöriga till den man som anträffades avliden i samband med en fartygsolycka mellan Ystad och Bornholm har underrättats, skriver polisen på sin hemsida.
”De kanske har kört på något”
Enligt räddningstjänsten har Karin Høj, som är det mindra fartyget på 55 meter, blivit påkört av den 90 meter långa Scot Carrier som kört rakt över Karin Høj.
– Utifrån bilderna som vi har sett så ser det ut som att det danska fartyget har blivit påkört. Det är tydliga skador, säger Angelica Anbring, larmbefäl på räddningstjänsten.
Enligt en källa som följde olyckan i realtid från en kommandobrygga på ett fartyg i närheten fick Sjö- och flygräddningscentralen larm om en kollision från det förlista fartyget genom en nödsändare på Karin Høj. Sjöräddningscentralen kontaktade Scot Carrier som var den närmsta båten och frågade om de visste något.
– Då säger de att de ”kanske har kört på något”, berättar källan som fortsätter:
– Men Scot Carrier var på väg bort från olycksplatsen.
Misstänker grovt sjöfylleri
På sajten myshiptracking.com kan man rekonstruera fartygens färd på vattnet. Då ser man att Scot Carrier kör på Karin Høj och åker från platsen.
– Det var först efter att Sweden Rescue beordrade, eller de kan ju inte beordra men sa till dem, att vända som båten vände om, säger källan.
Initialt ville Sjöfartverket inte kommentera Expressens uppgifter, men Maria Boman räddningsledare på Sjö- och flygräddningscentralen bekräftar nu att det brittiska fartyget inte rapporterade att det hade kolliderat med den danska båten vid kollisionstillfället.
– Jag vet inte vad som hände ombord. De var chockade när vi pratade med dem. De insåg vad som hade hänt när vi pratade med dem. Då vände de om, sjösatte en liten gummibåt och hjälpte till i sökarbetet vid vraket, säger Maria Boman.
Till DN säger rederiet att besättningen visst kände till krocken och vände om när de hade ”säkrat att fartyget och besättningen var okej”.
”Orimligt”
Expert Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket och sjökapten, tycker det låter ”orimligt” att besättningen på Scot Carrier inte skulle ha uppfattat kollisionen.
– Det är orimligt att krocka med ett annat fartyg och inte märka det. Då måste man sova oerhört djupt.
Två personer anhållna
Under måndagseftermiddagen meddelade Åklagarmyndigheten att de inlett en förundersökning om grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i sjötrafik och grovt sjöfylleri.
En brittisk medborgare, född år 1991 och en kroatisk medborgare, född 1965 är anhållna i ärendet, uppger myndigheten i ett pressmeddelande. Den brittiska medborgaren misstänks för grovt sjöfylleri, grov vårdslöshet i sjötrafik och grovt vållande till annans död. Den kroatiska medborgaren misstänkts för grovt sjöfylleri.
Den brittiska medborgaren, som alltså misstänks för en rad brott, hade vakten på det brittiska fartyget när kollisionen inträffade, uppger åklagaren Tomas Olvmyr för SVT Nyheter.
Den kroatiske besättningsmannen misstänks ha varit berusad på arbetet.
Det brittiska rederiet bekräftar i mejl att två ur besättningen på Scot Carrier var påverkade av alkohol eller droger i samband med olyckan.
Kaptenen på fartyget ska inte ha varit direkt inblandad i olyckan, skriver DN.
”I linje med standardprocedurer är det vidare underförstått att alla besättningsmedlemmar på ”Scot Carrier” testades för droger och alkohol med två besättningsmedlemmar som överskred den lagliga gränsen. Scot Marine Holdings bekräftar att de har en strikt drog- och alkoholpolicy på plats och har nolltolerans för eventuella överträdelser som inträffar.”
Statens haverikommission ska nu utreda kollisionen tillsammans med sina motsvarigheter i Danmark och Storbritannien. Det kommer ta mellan sju till tio månader. En inspektör från Transportstyrelsen och en representant från det brittiska rederiet ska även titta på Scot Carrier som ligger i Ystads hamn.
Transportstyrelsens tekniska kontroll av fartyget Scott carrier visar att det inte fanns några brister på fartyget, skriver TT.
– Vi gjorde hamnstatskontroll av Scott carrier i går. Det finns inga tekniska brister på det fartyget, så det är något annat som fått fartygen att kollidera, säger Fredrik Hellsberg, chef för sjöfartstillsyn vid Transportstyrelsen till TT.
Det kapsejsade Karin Høj kommer också att genomgå en teknisk kontroll. Enligt Fredrik Hellsbergs erfarenhet beror den här typen av olyckor ofta på den mänskliga faktorn.
Karin Høj kan sjunka
Under tisdagens pressträff med kustbevakningen meddelades det att olyckan inträffade på svenskt vatten, något som tidigare varit oklart.
Sedan olyckan inträffade har Karin Høj legat stabilt, men vid 14.30-tiden på tisdagseftermiddagen kom uppgifter om att fartyget sjunker allt djupare och riskerar att sjunka, skriver Ystad Allehanda.
Under tisdagen meddelade länsstyrelsen i samråd med Simrishamns kommun att man ska försöka dra fartyget mot land innan hon sjunker alldeles för djupt.
För P4 Malmöhus bekräftar Kustbevakningen att fartyget har bogserats in till Tobisborg norr om Simrishamn. Fartyget kommer nu ankras upp där under natten.