Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Mannen skulle hålla vakt – var berusad

Åklagaren om olyckan: ”Framstår som att det brittiska fartyget girar och kör in i danska fartyget”.
Två personer, en brittisk och en kroatisk medborgare, har anhållits efter fartygsolyckan.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Den brittiska medborgaren hade vakten på Scot Carrier när kollisionen inträffade.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det brittiska fartyget Scot Carrier körde på det danska Karin Høj.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Karin Høj hamnade upp och ner.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Scot Carrier ska sedan ha kört rakt över det välta fartyget.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Bilden visar skadan på Scot Carrier.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
En person har hittats död och en person är fortfarande saknad.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
En förundersökning om grov vårdslöshet i sjötrafik, grovt sjöfylleri och vållande till annans död har inletts.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
1 / 9

Det brittiska fartyget Scot Carrier körde på det danska fartyget Karin Høj  – och åkte vidare efter kollisionen.

En man från det danska fartyget har hittats död, och en person saknas.

En förundersökning om grov vårdslöshet i sjötrafik, grovt sjöfylleri och vållande till annans död har inletts. Två personer, en brittisk och en kroatisk medborgare, har anhållits.

Den brittiska medborgaren hade vakten på Scot Carrier när kollisionen inträffade, uppger åklagaren Tomas Olvmyr.

Det brittiska rederiet bekräftar att två ur besättningen var påverkade i samband med olyckan.

Tidigt på måndagsmorgonen körde det brittiska fraktfartyget Scot Carrier in i danska kustfraktaren Karin Højett på Östersjön.

Ombord på Karin Høj, som lade sig upp och ner efter krocken, befann sig två danskar. Strax innan klockan 11.00 på måndagsförmiddagen meddelade sjöräddningen att de avbröt sin sökinsats efter de två saknade i besättningen. Fartyget bärgades mot land och dykare gick in i det för att eftersöka.

Senare på måndagskvällen meddelade Sjöfartsverket att en av personerna på Karin Høj hittats död ombord på det kapsejsade skeppet efter en dykning. Personen hittades inne i en hytt – den andra personen saknas fortfarande.

Anhöriga till den man som anträffades avliden i samband med en fartygsolycka mellan Ystad och Bornholm har underrättats, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Exakt vad som har hänt är ännu oklart.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

”De kanske har kört på något”

Enligt räddningstjänsten har Karin Høj, som är det mindra fartyget på 55 meter, blivit påkört av den 90 meter långa Scot Carrier som kört rakt över Karin Høj.

– Utifrån bilderna som vi har sett så ser det ut som att det danska fartyget har blivit påkört. Det är tydliga skador, säger Angelica Anbring, larmbefäl på räddningstjänsten.

Enligt en källa som följde olyckan i realtid från en kommandobrygga på ett fartyg i närheten fick Sjö- och flygräddningscentralen larm om en kollision från det förlista fartyget genom en nödsändare på Karin Høj. Sjöräddningscentralen kontaktade Scot Carrier som var den närmsta båten och frågade om de visste något. 

– Då säger de att de ”kanske har kört på något”, berättar källan som fortsätter: 

– Men Scot Carrier var på väg bort från olycksplatsen. 

Misstänker grovt sjöfylleri

På sajten myshiptracking.com kan man rekonstruera fartygens färd på vattnet. Då ser man att Scot Carrier kör på Karin Høj och åker från platsen. 

– Det var först efter att Sweden Rescue beordrade, eller de kan ju inte beordra men sa till dem, att vända som båten vände om, säger källan. 

Initialt ville Sjöfartverket inte kommentera Expressens uppgifter, men Maria Boman räddningsledare på Sjö- och flygräddningscentralen bekräftar nu att det brittiska fartyget inte rapporterade att det hade kolliderat med den danska båten vid kollisionstillfället.

– Jag vet inte vad som hände ombord. De var chockade när vi pratade med dem. De insåg vad som hade hänt när vi pratade med dem. Då vände de om, sjösatte en liten gummibåt och hjälpte till i sökarbetet vid vraket, säger Maria Boman. 

Till DN säger rederiet att besättningen visst kände till krocken och vände om när de hade ”säkrat att fartyget och besättningen var okej”.

”Orimligt”

Expert Joel Smith, infrastrukturdirektör på Sjöfartsverket och sjökapten, tycker det låter ”orimligt” att besättningen på Scot Carrier inte skulle ha uppfattat kollisionen.

– Det är orimligt att krocka med ett annat fartyg och inte märka det. Då måste man sova oerhört djupt.

Här ser man hur Scot Carrier kör in i Karin Høj.
Foto: myshiptracking.com
Nästa bild visas hur det brittiska fartyget kör vidare efter olyckan.
Foto: myshiptracking.com
Brittiska fartyget hinner åka ganska långt, innan de vänder.
Foto: myshiptracking.com
Brittiska fartyget är den gröna pluppen till vänster i bild. Till höger syns det danska, som då håller på att sjunka.
Foto: myshiptracking.com
Här bromsar det brittiska fartyget in och börjar vända.
Foto: myshiptracking.com
Nu syns det hur det brittiska fartyget har vänt och börjar åka tillbaka mot det danska skeppet.
Foto: myshiptracking.com
1 / 7

Två personer anhållna

Under måndagseftermiddagen meddelade Åklagarmyndigheten att de inlett en förundersökning om grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i sjötrafik och grovt sjöfylleri.

En brittisk medborgare, född år 1991 och en kroatisk medborgare, född 1965 är anhållna i ärendet, uppger myndigheten i ett pressmeddelande. Den brittiska medborgaren misstänks för grovt sjöfylleri, grov vårdslöshet i sjötrafik och grovt vållande till annans död. Den kroatiska medborgaren misstänkts för grovt sjöfylleri.

Den brittiska medborgaren, som alltså misstänks för en rad brott, hade vakten på det brittiska fartyget när kollisionen inträffade, uppger åklagaren Tomas Olvmyr för SVT Nyheter.

Den kroatiske besättningsmannen misstänks ha varit berusad på arbetet.

Det brittiska rederiet bekräftar i mejl att två ur besättningen på Scot Carrier var påverkade av alkohol eller droger i samband med olyckan.

Kaptenen på fartyget ska inte ha varit direkt inblandad i olyckan, skriver DN.

”I linje med standardprocedurer är det vidare underförstått att alla besättningsmedlemmar på ”Scot Carrier” testades för droger och alkohol med två besättningsmedlemmar som överskred den lagliga gränsen. Scot Marine Holdings bekräftar att de har en strikt drog- och alkoholpolicy på plats och har nolltolerans för eventuella överträdelser som inträffar.

Statens haverikommission ska nu utreda kollisionen tillsammans med sina motsvarigheter i Danmark och Storbritannien. Det kommer ta mellan sju till tio månader. En inspektör från Transportstyrelsen och en representant från det brittiska rederiet ska även titta på Scot Carrier som ligger i Ystads hamn. 

Transportstyrelsens tekniska kontroll av fartyget Scott carrier visar att det inte fanns några brister på fartyget, skriver TT.

– Vi gjorde hamnstatskontroll av Scott carrier i går. Det finns inga tekniska brister på det fartyget, så det är något annat som fått fartygen att kollidera, säger Fredrik Hellsberg, chef för sjöfartstillsyn vid Transportstyrelsen till TT.

Det kapsejsade Karin Høj kommer också att genomgå en teknisk kontroll. Enligt Fredrik Hellsbergs erfarenhet beror den här typen av olyckor ofta på den mänskliga faktorn.

Karin Høj kan sjunka

Under tisdagens pressträff med kustbevakningen meddelades det att olyckan inträffade på svenskt vatten, något som tidigare varit oklart. 

Sedan olyckan inträffade har Karin Høj legat stabilt, men vid 14.30-tiden på tisdagseftermiddagen kom uppgifter om att fartyget sjunker allt djupare och riskerar att sjunka, skriver Ystad Allehanda. 

Under tisdagen meddelade länsstyrelsen i samråd med Simrishamns kommun att man ska försöka dra fartyget mot land innan hon sjunker alldeles för djupt. 

För P4 Malmöhus bekräftar Kustbevakningen att fartyget har bogserats in till Tobisborg norr om Simrishamn. Fartyget kommer nu ankras upp där under natten. 


Kustbevakningen: Så gör vi om fartyget börjar sjunka

Lägesuppdatering om fartygsolyckan utanför Ystad.

Bilderna visar skadorna på brittiska fartyget

Två anhållna misstänka för grov vårdslöshet i sjötrafik, grovt sjöfylleri och vållande till annans död efter fartygskrocken på Östersjön mellan Trelleborg och Bornholm.

Animationen visar hur kraschen skedde

Bilderna visar fartygets agerande efter krocken.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!