Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

De vann mot resejätten: ”Behandlas som boskap”

Drömmen om solen blev några timmar sen för paret från södra Skåne. De stämde TUI vid tingsrätten, och vann.Foto: TUI

Mitt i natten och flera timmar för sent lyfte TUI:s plan mot Vietnam.

Ett gift par från södra Skåne stämde resejätten - och vann.

– De var försenade utan anledning. Jag är trött på att de stora bolagen behandlar en som boskap, säger hon.

Paret har gjort flera resor tillsammans genom åren och får beskrivas som vana resenärer. Flera gånger har de drabbats av förseningar.

– Men som tur är händer det sällan att man blir så här mycket försenad, säger de om flygningen från Kastrup i början av januari förra året.

De hade bokat en charter till Vietnam och turistparadiset Phu Quoq. Planet skulle lyfta från Kastrup vid 22 på kvällen men av outgrundlig anledning kunde man lämna Danmark först mitt i natten, flera timmar försenade.

Anmälde förseningen

Strulet ledde till att de landade i Vietnam betydligt senare än aviserat.

Ilskan fick paret att göra en anmälan till ett bolag som hjälper kunder att få ersättning från flygbolag efter exempelvis förseningar. Bolaget stämde TUI vid Ystad tingsrätt, som nu ger det gifta paret rätt i en tredskodom.

TUI döms att betala 600 euro plus parets rättegångskostnader på 2 625 kronor, skriver  Trelleborgs Allehanda som också uppmärksammat domen.

– Det här känns förstås mycket bra. Man blir behandlad som boskap i bland av sådana här stora bolag. Det känns bra att vinna mot dem då, säger kvinnan som får medhåll av sin man.

– Man har ju lågt förtroende för flygbolag som beter sig så här. Det är ju inte första gången de blir försenade heller.

Hustrun igen:

Vietnam.Foto: SHUTTERSTOCK
Paret blev flera timmar försenade till drömsemestern,Foto: JOHN MARIN / JOHN MARIN PRODUKTBILD

– Jag tycker att alla som blir försenade med flygen, utan anledning, bör anmäla och kräva pengarna tillbaka. Man måste poängtera det för bolagen, att det inte är okej för dem att bete sig så här.

Paret var i övrigt mycket nöjda med sin semester i Vietnam.

– Det är jättefint där, varmt och skönt och maten är god. 

Adam Györki, TUI.Foto: TUI / Pressbild

Adam Györki, presskontakt på TUI, kommenterar försenade flyg i generella termer:

– Vårt mål är aldrig att bli försenade. Det är inget vi tjänar på. Men att ett flyg blir försenat kan bero på massvis med saker. Att någon i besättningen blir sjuk, administrativa problem eller väderrelaterat. Det är faktorer som vi inte kan kontrollera, säger han.