SKYLLER På DE ANSTäLLDA. Ett 20-tal som varit anställda på restaurang Vision i företagshuset World Trade Center väntar fortfarande på lön för tre månader. "Det har varit en katastrof för många av oss, att vara utan lön så länge", säger Tommy Dalos i förgrunden. Bakom honom från vänster Emil Fredman, Sara Jönsson, Marcus Gustavsson, Philip Wangström, Anders Rolf, Anna Ekström och Lena. Foto: Christer Wahlgren
SKYLLER På DE ANSTäLLDA. Ett 20-tal som varit anställda på restaurang Vision i företagshuset World Trade Center väntar fortfarande på lön för tre månader. "Det har varit en katastrof för många av oss, att vara utan lön så länge", säger Tommy Dalos i förgrunden. Bakom honom från vänster Emil Fredman, Sara Jönsson, Marcus Gustavsson, Philip Wangström, Anders Rolf, Anna Ekström och Lena. Foto: Christer Wahlgren

De har inte fått någon lön - på tre månader

Publicerad
Uppdaterad
MALMÖ. Lyxkrogen Restaurang Vision i Västra Hamnen har inte betalat lön till anställda på tre månader. Bolaget krävs också på flera miljoner kronor av olika leverantörer. Nu skyller ägaren på de anställda.
Karl Holmén är styrelseledamot och huvudägare i bolaget Malmö Restaurang Invest som driver krogen.
- I somras upptäckte vi att det fanns stora ekonomiska oegentligheter. I stort sett all personal, från köksmästare till servitörer och kallskänka, är inblandade, säger han.
Enligt Karl Holmén rör det sig bland annat om förskingring och manipulering av tidsscheman.
- Vi håller på med en utredning. När den är klar går vi vidare med polisanmälan.

"Helt sinnessjukt"

De anställda som Kvällsposten talat med slår bort anklagelserna.
- För jäkligt av dem. Det är bara ett försök av dem att förhala saker och slippa att betala löner, säger Marcus Gustavsson, tidigare servitör på restaurang Vision.
- Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Det låter helt sinnessjukt, vi har ju inte haft tillgång till sådant, säger Tommy Dalos, tidigare kock.
Ingen av dem har fått lön sedan maj i år. Totalt är ett 20-tal personer drabbade.
- Jag har varit utan lön sedan 1 juli. Om jag inte betalar hyran före sista augusti hotas jag av avhysning och ställs på bar backe, säger kallskänkan Anders Rolf, som varit anställd med statligt lönebidrag.

Lånat av släkt

Personalen har fått leva på sparade pengar eller låna av släkt och vänner för att klara sommaren. En del har nu blivit uppsagda och andra har sagt upp sig.
- Jag har arbetat i branschen i tio år och aldrig varit med om något liknande, exemepelvis har de sagt upp personal via mejl, säger en anställd.
Hotell- och restaurangfacket är inkopplat men hittills har det inte hjälpt.
- De personer som är rättmätigade till lön ska få lön. På tisdag kommer vi att ansöka om en rekonstruktion av bolaget, säger Karl Holmén.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag