Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

De byggde en japansk trädgård – mitt i Skåne

Var rum har sitt eget uttryck. Här har Jonas byggt ett etage med hjälp av järnvägssyllar och grus. En Buddha-fontän, i sten, står som diskret blickfång.

En japansk trädgård har ofta en tydlig entré. Här byggde de en grandios portal av bjälkar i lärkträ som sedan betsades mörka och behandlades med träolja.

Enligt den japanska mytologin är det lämpligt att ha promenadgångar som viker av här och var. Är du förföljd av en ond ande kan du räkna med att han alltid går rakt fram och irrar bort sig, när det svänger. Även portar kan ha olika öppningar för att förvilla de onda andarna.

Zen-delen av trädgården, den strikta delen, har en stram utformning med granit och vitt stenmjöl. I Japan strävar man efter en asymmetrisk harmoni med ett ojämnt antal stenar.

Trädgården är uppbyggd med de fem elementen trä, eld, jord, metall och vatten som tema. Christiana och Mikael lät bygga en damm, gjuten i betong och med kanter i skiffer. I dammen står ett granitblock där ett hål har borrats rakt igenom. Undertill har anslutits en vattenledning. En cirkulationspump ser till att allt fungerar. Effekten, med det rinnande vattnet över stenens skrovliga yta, är vacker att se på.

Jonas Nyberg, som har Västragård Varalöv, en kombination av handelsträdgård och inredningsbutik, fick uppdraget att göra trädgården, tillsammans med Christiana och Mikael, efter ett tips från en gemensam bekant.

Christiana och Mikael Nilbom började prata om att anlägga en japansk trädgård hemma i nordvästra Skåne. 2012 tog de beslutet att förverkliga sina idéer.

1 / 7

Vintern är en tid för kontemplation och nya planer för trädgården. Och det finns många källor till inspiration. Kvällsposten besökte en japansk trädgård i Skåne.

Fem bra trädgårdstips

1. Använd gärna lärkträ i trädgården eftersom det naturligt är mycket tåligt mot fukt och röta.

2. Lek med stensorter. Svensk granit finns i många färger. Krossat skiffer gör sig, liksom vitt stenmjöl, bra mellan växterna.

3. Sand kan importeras från Danmark för att få den riktigt vit.

4. Ge trädgården extra energi genom att skapa asymmetrisk balans. Sätt grupper om 3, 5 eller 7 stenar och träd. Saker i förgrunden kan svaras upp med grupper i bakgrunden.

5. Det finns enkla sätt att arrangera rinnande vatten. Vi lät borra ett hål rakt igenom ett stort stenblock och kopplade till vatten och en cirkulationspump underifrån. Det behövs ingen stor höjd på strålen det räcker med att vattnet rinner över den knaggliga stenen för att det skall bli vackert.

Mer om trädgården

Vad: En japansk trädgård i Skåne.

Yta: 1200 m2, söderläge, odlingszon 1. Jordmån: sandjord.

Var: I Vejbystrand, Bjärehalvön

Vem: Christiana och Mikael Nilbom

Tog hjälp av: Trädgårdsentreprenören Jonas Nyberg, Västragård Varalöv, trädgård och inredning mellan Ängelholm och Helsingborg.

De första japanska trädgårdarna byggdes för fest och dans men genom århundraden har deras uttryck förändrats. Tidigare japansk trädgårdsarkitektur var starkt influerad av Kina. Under den epok som kallas Heian (794 -1185) präglades aristokratins trädgårdar av förlustelsebetonad öppenhet. Även om de japanska trädgårdarna då visade upp inslag av buddhistisk symbolik, att i komprimerade form återskapa naturens skönhet, påminner de ändå mycket om de kinesiska förlagorna. På 1100-talet, efter en längre tids japansk isolering och liten kontakt med Kina, börjar den, vad vi tycker, unika japanska trädgården att ta form.

Torrt landskap

Långt senare runt 1500-talet börjar stiliseringen av naturen och minimalismen i zen-buddhistiska tempel. Ofta fanns där bara stenar och grus och de kallades för kare-san-sui, vilket betyder torrt landskap .När trädgårdarna flyttade in från tempel och residens till, de strikt rutnätsindelade, städerna blev de mindre till sin yta. De blev mer blickfång istället för platser ämnade för aktiviteter.

Zen-buddhismen fick sitt riktiga genombrott i Japan på 1200-talet. Budskapet om enkelhet och anspråkslöshet är den faktor som har haft störst påverkan på vilka strukturer vi idag kopplar till en japansk trädgård. På modernt konstspråk talar vi om less is more .

I Japan har symmetri aldrig slagit igenom, den uppfattas som komplett och fulländad och därför död och utan energi. Japanska trädgårdar strävar efter en asymmetrisk balans. För att uppnå den ideala symmetrin ordnas buskar, stenar, träd eller hus i grupper om 3, 5 eller 7 objekt. Grupperna placeras därefter så att kompositionen som helhet känns balanserad. Den asymmetriska relationen mellan objekten på plats ger fortfarande en intressant dynamik. Stående stenar kombineras med liggande. Ett stort träd i förgrunden kan svaras med ett flertal små träd eller buskar i bakgrunden.

Många kare-san-sui trädgårdar har något att berätta ofta, sedelärande historier från zen-buddhismen. Stenformationer symboliserar något och man kan kronologiskt följa berättelsen genom trädgården. Som med alla konst är det sedan upp till betraktaren att själv tolka stenarna.

Härlig kombination

Christiana och Mikael Nilbom började prata om att anlägga en japansk trädgård hemma i nordvästra Skåne. 2012 tog de beslutet att förverkliga sina idéer.

Efter att de hade frågat runt en tid fick de tips om Jonas Nyberg som har en kombination av handelsträdgård och inredningsbutik. Trädgårdsentreprenören Jonas Nyberg axlade uppdraget.

Före ombyggnaden bestod tomten endast av 1200 kvadratmeter gräsmatta. Det nya arbetet började med att skrapa bort de översta 5 - 10 centimetrarna.

De beslöt att skapa en miljö där de kunde vandra runt huset och mötas av rum med olika uttryck. I den japanska kulturen talar man om de fem elementen, trä, eld, jord, metall och vatten. De fem elementen är från början en kinesisk filosofi och översätts bättre med de fem faserna, genom vilka materien cirkulerar i sin oändliga cykel. De fem faserna är, liksom yin och yang, kategorier för optimal kvalitet och relation.

En japansk trädgård börjar ofta med en tydlig entré. I Christianas och Mikaels trädgård öppnade Jonas med en portal. Stående och liggande träbjälkar, av mörkbetsad lärk, byggdes som i en jättelik pergola.

Efter portalen kom zen-avdelningen.

Japansk tradition

- Zen-delen är den strikta delen av trädgården, säger Jonas.

Stora, grovt huggna, granitblock placerades ut i ett hav av vitt stenmjöl. Öar av mossa (Trampnerv) , med små vita blommor i, sattes i allt det vita.

Efter zen-partiet byggde de en damm och mitt i den ställdes en stor sten, med ett hål borrat rakt igenom, som det nu porlade vatten ur. Bryggor och landgångar byggdes av grovt lärkträ.

- Enligt japansk tradition är det viktigt att aldrig göra en gångväg spikrak. Gången måste vika av någonstans så att de, eventuellt onda, andar, som förföljer dig, fortsätter rakt fram och irrar bort sig. säger Jonas Nyberg.

En japansk zen-buddhistisk trädgård är mer en berättande form, av de fem elementen, än en prunkande trädgård full av blomsterrabatter. I Christianas och Mikaels trädgård finns trä eld, jord, metall och vatten. Naturligtvis är där också besläktade material som sten, skiffer och sand men växtligheten är begränsad till bambu, i större och mindre form samt mossa och ett par buskar. I trädgårdens lugna del bevarade de björkar från den tidigare trädgården.

Flera buddha-figurer

Trädgårdsentreprenören Jonas Nyberg har koncentrerat sig på ett antal uterum med dammar, sandfält, rinnande vatten och viloplatser. Flera buddha-figurer minner om den historiska bakgrunden. Gångar av trä, skiffer eller sten tar dig runt huset. Varje rum för dig in i en ny värld med berättelser från andra sidan Jorden, från många hundra år, kanske tusen år, tillbaks i tiden. Mitt i allt strikt och renlärigt betonar Jonas att delar av Christianas och Mikaels trädgård även innehåller egna nytolkningar. Tillsammans valde de vad som passade bäst på plats, allt måste ju ha en chans att utvecklas.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!