Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nya Avatar-spelet byggs – i Malmö

Avatar var banbrytande när den kom 2009. Nu skapas spelet – men när det släpps är hemligt. Foto: © 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation
"Man känner det när man jobbar i Malmö. Det finns en tro på att saker kan bli bättre", säger David Polfeldt, vd på Massive Entertainment i Malmö. Foto: Oscar Näsström

Skapandet av Avatar-spelet pågår för fullt i Malmö, men när det ska släppas är en hemlighet.

Nu berättar David Polfeldt varför spelbygget får dra ut på tiden – och hur det är att jobba med Hollywoodgiganten James Cameron.

– Att säga: "Du Jim, jag känner mig lite nere, så jag tror jag går hem" – det finns inte. Han har ett sådant laserfokus på hantverket, säger David Polfeldt.

Det är lite komplicerat att boka intervjutid med Massive Entertainments vd David Polfeldt på grund av tidsbrist, men frågan om pågående jobb gör honom lite förlägen.

– Jag har sagt i tio år att det är mycket att göra. Så jag får hitta på ett nytt svar snart, säger David Polfeldt.

Spelstudion Massive ägs av franska Ubisoft och håller till i Malmö. 

Just nu samarbetar David Polfeldt och hans kolleger med James Cameron, regissören bakom några av världens både dyraste och mest lönsamma filmer, bland annat  "Titanic", "Terminator" och Avatar. 

Mellan åren 2020 och 2025 kommer fyra nya Avatar-filmer att släppas, och det är spel kring dessa som Malmöstudion jobbar med.

 

Regissören James Cameron har "laserfokus" på hantverket och att skapa kvalitet, menar Massive-vd:n David Polfeldt i Malmö. Foto: WILLY SANJUAN / AP TT NYHETSBYRÅN

Filmen var helt omvälvande när den släpptes.

– Det som är så fantastiskt med Avatar-filmen är att de har lyckats skapa en känsla av att det är en plats som finns. En värld och en mytologi som känns viktig och angelägen. I en vanlig film pratar man om karaktärerna, men i Avatar var världen Pandora huvudpersonen, säger David Polfeldt.

Just detta gör den så lämplig för ett spel, menar han. För spel är som sandlådor, en möjlighet för alla att skapa det man själv vill. 

Tänkte du det redan när du såg den?

– Då tänkte jag bara: Jag måste tänka ut ett sätt att resa dit, säger han.

Spelet är under utveckling och det finns inget färdigt releasedatum.

– Nu unnar vi oss lyxen att se vad som blir bäst för både oss och filmerna. Spel i dag har en ganska lång livslängd. Det ger oss en horisont fram till 2027. Det handlar inte om "bli klar till detta datum" och då kan man tänka på ett annat sätt när man releasar, säger David Polfeldt och fortsätter:

– Dessutom vet vi att det kommer att ske en hel del på hårdvarusidan fram till 2027, men i dag vet vi inte vad.

Världen Pandora var huvudperson i filmen "Avatar", mer än någon av karaktärerna, menar David Polfeldt. Därför är filmen perfekt att omskapa till ett spel. Foto: FOX© 2018 Twentieth Century Fox Film Corporation.  

Att jobba med regissören James Cameron har varit som en topputbildning.

– James Cameron är extremt krävande. Vissa kan uppfatta det som jobbigt, men jag blir inte skrämd. Han är bara helt fokuserad på kvalitet, och bryr sig inte om ifall det är socialt klumpigt eller inte, säger David Polfeldt och fortsätter:

– Att säga: "Du Jim, jag känner mig lite nere, så jag tror jag går hem" finns inte. Han har ett sådant laserfokus på hantverket. 

Arbetet har varit som en "masterclass i kreativ dialog" och Polfeldt tror att det är fokuset på ett bra hantverk som förenat Hollywoodregissören med Malmöstudion.

– Jag tror det är därför som kemin har fungerat, för Massive är en mogen studio som också är intresserad av kvalitet. Hade vi varit intresserade av att bli kompisar eller varit bländade av hans stjärnstatus, då hade det nog inte fungerat, säger han.

Testpersoner i varje moment

Några hundra av Malmöborna kommer att hjälpa till med utformningen av Avatar-spelet. Massive gick ut i somras och efterlyste testpersoner. Flera hundra sökte.

– Ett spel består av kanske 10 000 fragment och då behöver testa vart och ett av de fragmenten, säger David Polfeldt.

Testspelarna intervjuas efteråt, men under spelet mäter man också deras ögonrörelser, puls och svett. En artig och imponerad besökare kan försäkra att spelet är "jättebra", men kroppens reaktioner ljuger inte.

– Särskilt eye-tracking är väldigt viktigt, för då ser man vad folk verkligen tittar på. Då kan vi upptäcka att vi har skapat saker som drar blickar till sig, men som tar bort fokus från det som är viktigt, säger David Polfeldt.

Malmö är en stad i världen

Bland annat när det gäller testpersonerna var det en fördel att Malmö är en så internationell stad. David Polfedlt beskriver Malmö som en "hoppets hamn" – under andra världskriget, Balkan och flyktingsituationen i Mellanöstern. 

 

Man känner det när man jobbar i Malmö. Det finns en tro på att saker kan bli bättre

 

Just nu menar han att Malmö brottas med hur man blir en global stad som samtidigt håller ihop. Redan nu finns invånare i staden från 178 länder, enligt Malmö stads siffror

– Malmö har tagit på sig att tänka – och det är ganska ovanligt – vad en en internationell stad är. Hur vi blir globala, säger David Polfeldt.

Han jämför Malmö med New York och tror att staden kommer att bli en förebild i framtiden: "Om 20 år kommer folk att resa hit: Hur lyckades ni bli så globala, utan att splittra staden?".

Samtidigt har staden klarat att omskapa sig själv efter varvsdöden.

– Man känner det när man jobbar i Malmö. Det finns en tro på att saker kan bli bättre, säger han.

David Polfeldt: "Jag kan inte blunda"

Mediebilden av Malmö är snarare att det är organiserat kriminella som dominera staden. Men det är just en mediebild, menar David Polfeldt.

– Om man tittar på nyhetspushar, då nämner man inte var det är, utom när det skett i Malmö – då skriver man ut det. Det är som att saker antingen sker ingenstans, eller i Malmö.

Men framför allt är det förstås kriminaliteten i sig som är problemet, menar han.

– Och det är så destruktivt och självdestruktivt att vi måste lösa det. I Malmö är det så små avstånd. Det gör att ett kafé där jag suttit och fikat under dagen kan bli platsen för en uppgörelse mellan kriminella. Det innebär att jag inte kan blunda.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!