Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Därför dröjer svaren om Vilks-utredningen

Vännen filmade Vilks i konstverk som simulerade bilkrasch: ”Kusligt när jag ser den i dag”.
Lars Vilks och två av hans livvakter omkom i den kraftiga kollisionen.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nu utreds olyckan av tre myndigheter.
Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Konstnären Lars Vilks levde med livvaktsskydd dygnet runt efter upprepade attentatsförsök och dödshot.
Foto: CZAREK SOKOLOWSKI / AP TT NYHETSBYRÅN

Konstnären Lars Vilks och två av hans livvakter dog när deras bil frontalkrockade med en lastbil.

Men svaret på vad som orsakade olyckan dröjer – och det kan ta upp till ett år innan den våldsamma kraschen är fullt utredd.

Lars Vilks var på väg från Stockholm när kraschen inträffade den 3 oktober i fjol, på E4 utanför Markaryd. Han färdades i en specialbyggd Range Rover Sentinel, förstärkt för att klara bland annat beskjutning. I en likadan följebil färdades ytterligare livvakter. Lars Vilks hade sedan flera år livvaktsskydd dygnet runt efter att ha dödshotas av militanta islamistiska extremister. 

Det specialbyggda skyddsfordon som Vilks och två av hans livvakter färdades i kom av någon anledning över på fel körbana och frontalkrockade med en lastbil. Alla tre i bilen omkom och lastbilschauffören skadades svårt.

Vad som orsakade olyckan är oklart, och utredningen bedrivs i själva verket på tre olika håll, av tre olika myndigheter.

Olika aspekter av olyckan

Särskilda åklagarkammaren utreder om någon polis, den livvakt som satt bakom ratten i olycksbilen eller någon annan, begick något brott i samband med olyckan.

Polisens nationella operativa avdelning, NOA, utreder om olyckan orsakades av yttre påverkan – till exempel av någon som ville Vilks illa.

Trafikverket utreder om olyckan orsakades av något fel på vägen eller av något annat i vägmiljön på platsen.

Men i nuläget står alla tre utredningar och stampar.

Olyckan inträffade på E4 utanför Markaryd.
Foto: Jens Christian

Enligt kammaråklagare Kajsa Sundgren som leder utredningen hos särskilda åklagarkammaren väntar hon på analysbesked från nationellt forensisk center, NFC.

Det handlar om svar på olika typer av analyser gällande fynd på olycksplatsen, dokumentation från platsen och de inblandade fordonen.

– Förundersökningen pågår fortfarande. Vi väntar fortfarande på saker från NFC. Det tar lite tid.

Flera förhör har genomförts, förhör med vittnen på olycksplatsen och med personer innan polisen. Det finns i nuläget ingen som är skäligen misstänkt i ärendet.

– Jag har väntat in svaren. Sen, när vi har dem, får vi se om vi behöver vidta någon eller några ytterligare utredningsåtgärder.

– Min förhoppning är att jag ska ha resultaten inom en månad. Men det har jag trott innan också så vi får se, säger Kajsa Sundgren.

Kan dra ut på tiden ytterligare

På NOA väntar man också på svaren från NFC. Mikael Wessling leder utredningen hos NOA, där man undersöker eventuell yttre påverkan som orsak till dödsolyckan.

– Utredningen pågår. Vi avvaktar varandras utredningar. När Särskilda åklagarkammaren får besked kommer vi att prata ihop oss. 

Vad gäller utredningen på NOA finns ingen person frihetsberövad, enligt Mikael Wessling.

Trafikverkets utredning kommer inte att kunna genomföras fullt ut förrän utredningarna hos polisen är färdiga, detta då mycket av materialet kring olyckan omfattas av polisens förundersökningssekretess. Enligt Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket, är det inte ovanligt att olyckor där så är fallet tar över ett år att utreda. Och så riskerar det att bli även i det här fallet.

Lastbilschaufförens ord om olyckan

47-åringen körde lastbilen som krockade med Lars Vilks och livvakterna.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!