Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Därför är popcornen slut i landets butiker

Popcorn-bristen har enligt Estrella funnits sedan i somras. Men bättring är på väg. Foto: Läsarbild
Tomt i hyllan där det normalt ska finnas popcorn. Foto: Läsarbild

Det är åter kris i popcorn-landet Sverige.

Snackshyllorna i landets butiker gapar tomma på det klassiska tilltugget.

– Det har varit problem med produktionen sedan i somras, säger Sofi Randén, marknadschef på Estrella.

För drygt ett år sedan skrev Kvällsposten om krisen med popcorn-tillverkningen i Sverige.

Det klassiska tv-godiset, som togs till Sverige 1957, hade då fått stå tillbaka i samband introduktionen av de nya populära linschipsen.

De består av linsmjöl, majsmjöl och rismjöl. Och har bara 17 procents fetthalt. Produkten föll omedelbart kunderna på läppen.

Stå tillbaka

Men följden blev samtidigt att andra produkter fick stå tillbaka när produktionspersonalen i stor utsträckning fick ägna sig åt linschipsen.

I butikerna uppstod gapande hål och besvikna popcornköpare kände sig svikna. Problemen avsåg färdigpoppade popcorn, både den klassiska lättsaltade Indian-varianten och den med cheddarsmak.

– Vi föredrar alltid ett jämnt produktionsflöde, men under en tid har det tyvärr inte gått att upprätthålla, sa Sofi Randén då. 

För ett år sedan uppstod popcorn-bristen första gången. Nu är det dags igen. Foto: Arkiv

Estrella har cirka 80 procent av den svenska popcorn-marknaden. Produktionen sker i en fabrik i Angered utanför Göteborg med tvåhundra anställda.

Hittills i år har företaget hunnit producera cirka 2,5 miljoner påsar, knappt 200 ton, färdigpoppade popcorn. 

Men nu är problemen ungefär desamma som förra året. Åter gapar hyllorna för färdigpoppade popcorn tomma.

Irritationen beskrivs åter som stor bland snacksälskarna i Sverige - samtidigt som många butiker på små lappar förklarar att varan är slut hos leverantören.

– Vi har tyvärr haft leveransproblem sedan i somras, säger Sofi Randén.

Orsaken är som tidigare nya produkter och att tillgången inte motsvarat efterfrågan. Leveransapparaten har helt enkelt varit otillräcklig.

Fler skift

– Det är ju angenäma problem när vi möts av sådan efterfrågan. Men så här vill vi så klart inte ha det, säger Sofi Randén.

Hon säger att företaget har den maskinpark som behövs för ändamålet. Problemet har varit att personalen inte räckt till.

– Nu har vi nyanställt 30 personer och utökat från treskift till femskift. Det betyder att vi kör dygnet runt sju dagar i veckan.

En ljusning är nu i sikte.

– Vi gör allt för att komma i kapp och nu har vi byggt upp ett lager som ska ut till landets butiker.

Redan i nästa vecka hoppas man att de aktuella snacksen åter ska siktas i hyllorna.

– Nu gör vi allt vi kan för att hålla det löftet, säger Sofi Randén.