Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Danska ministern sågar svenska flygskammen

Regeringen vill att vi flyger mindre – ger dubbla budskap
Benny Engelbrecht (S) är transportminister i Danmark. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Enligt honom är regeringsmålsättning att förbjuda att sälja bensin- och dieselbilar.Foto: STEPHANIE LECOCQ / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

I Sverige kan nedgången av antalet flygbiljetter som säljs delvis härledas till flygskam. 

I Danmark tittar man i stället på att förbjuda att sälja bensin- och dieselbilar.

– Vi är mer fokuserade på lösningar, säger Benny Engelbrecht (S), transportminister i Danmark. 

Under 2019 har antalet flygpassagerare minskat med fyra procent, uppger statliga Swedavia. 

Framför allt är det SJ som lockar över resenärerna – till den grad att man till nästa år planerar för att kunna lasta ytterligare 10 000 resenärer i veckan. 

Enligt Dan Lundvall, marknadschef på Lufthansa, finns det förklaringar.

– Sverige ligger rätt risigt till. Vår valuta är svag. Det är långt hit. Vi har en svensk flygskam, som är särskilt stark bland personer under 40 år, säger Dan Lundvall, marknadschef på Luftfartsverket. 

”Ja, jag känner till begreppet”

Flygskammen har sitt ursprung i Sverige och experter – bland annat Alexandre de Juniac, som leder flygets branschorganisation IATA – har flaggat för att trenden så småningom kan sprida sig till andra världsdelar.

Men invånarna i våra närmsta grannländer känner ingen skam. I Finland flyger man som aldrig förr – och i Danmark finns större problem. 

Benny Engelbrecht är transportminister i Danmark. Enligt honom pratar danskarna inte särskilt mycket om flygskam. 

– Ja, jag känner till begreppet. Det finns en liten smula tendens till det, men det är inte så förfärligt mycket. Jag tror att det kan finnas en något smittande effekt (från Sverige). Men vi är nog mer upptagna med att hitta lösningar och vi jobbar mer med hur vi ska sänka CO2-utsläppen, säger han. 

– Till exempel att få folk att välja kollektivtrafik i stället. Men om man ska till USA eller Asien går det inte att ta tåget. På de korta sträckorna – som till Sverige, Danmark eller Tyskland – är det som upplagt för att ta tåget. Men vid långresorna är det mer logiskt att titta på flyget. 

Vill införa förbud

Av geografiska skäl flyger inte danskarna lika mycket inrikes som svenskarna, uppger Benny Engelbrecht. 

Problematiken landar därmed i att minska utsläppet på de transporter danskarna väljer.

– Inrikesflyget i Danmark uppgår bara till någon procent. I förhållande till det kan vi göra så mycket mer med tanke på bilarna och lastbilarna. Vi kan göra bussarna grönare, som våra nya elbussar i Köpenhamn, säger Benny Engelbrecht.

I Danmarks har man tillsatt en utredning som ska ge svar på hur utsläppen ska minskas. Den pågår 2019 och väntas inte vara klar förrän i nästa år. 

– Därför har vi ingen lösning på det. Målsättningen är, när publikationen kommer nästa år, att vi då ska vara säkra på hur vi kommer i mål. Regeringens ambition är att byta ut bensin- och dieselbilar år 2030. Det betyder att efter 2030 ska man bara för sälja fossilfria bilar.