Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dannie blev aldrig farfar – släpades under lastbil

Dannie Sustmann Andersen. Foto: Privat
Olyckan inträffade på Östergatan i Ängelholm. Foto: Trafikverket/Polisen

Dannie Sustmann Andersen hann inte bli farfar.

Han är ett av alla trafikens offer 2018. 

– Jag har ofta tänkt på vilken fantastiskt pappa jag hade, och tänkt på vilken fantastiskt farfar han skulle bli, säger David Sustmann Andersen. 

År 2018 skedde en dramatisk ökning av antalet dödsolyckor. Trenden är nationell och bara i ett fåtal län skedde färre olyckor med dödlig utgång än tidigare år.

325 personer omkom på Sveriges vägar förra året. Elva i Kalmar län, sex i Kronoberg och tolv i Halland. 

På de skånska vägarna har 46 personer mist livet. 

– Det är stora tal. Det finns verkligen anledning att fundera på vad vi kan göra framåt för att hejda den här utvecklingen, och helst vända den, säger Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam, enligt TT. 

Dannie Sustmann Andersen dog i olycka

Adam Sustmann Andersen fick beskedet utanför sin lägenhet i Ängelholm. Tvillingbrorsan David hade bara minuter tidigare ringt och berättat att polisen försökt komma i kontakt med dem. 

– Jag försökte ringa pappa, men inget svar. När jag gått ut ur huset för att gå hem till farsan möttes jag av två poliser som berättade att pappa gått bort. Då fallerade hela min värld, säger Adam. 

55-årige Dannie Sustmann Andersen blev påkörd och fastnade under en lastbil på Östergatan i Ängelholm. Han var på väg till Ica för att hämta ut ett paket. 

Lastbilen gjorde en högersväng och föraren har i polisförhör berättat att han inte såg cyklisten. Han märkte inte att han kört på någon förrän ett fordon bakom tutade. 

I tingsrätten friades lastbilchauffören för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik. 

Om det förhöll sig på det sätt som XX (vittnet) berättat –att cyklisten kom i ganska hög hastighet och i ett för sent skede observerade den redan svängande lastbilen –förefaller XX:s (lastbilschauffören) möjligheter att förutse eller undvika olyckan ha varit i det närmaste obefintliga.

 

David med sin pappa Dannie. Foto: Privat

Livet för David och Adam Sustmann Andersen blev efter olyckan aldrig detsamma. Tvillingarna växte upp med sin pappa i Ängelholm och relationen dem emellan beskriver bröderna samstämmigt som ”speciell”.

– Han var en jättebra människa. Empatisk, han var den bästa människan som fanns, för mig. Jag träffade honom varje dag, säger Adam.

David: 

– Jag är själv pappa i dag och jag lever efter hans ideal. Jag hade den bästa mentorn, både som pappa och människa. Vi pratade varje dag trots att jag flyttade till Halmstad. 

– Han dog 1,5 månader efter att jag berättat att han skulle bli farfar. Jag har ofta tänkt på vilken fantastiskt pappa jag hade, och tänkt på vilken fantastiskt farfar han skulle bli. Det här slår hårt ibland när jag tittar på min son. ”Du kommer aldrig få träffa din farfar”, tänker jag.

Fler dödsolyckor

Enligt statistik från Transportstyrelsen omkom 20 cyklister under 2018, jämfört med 26 omkomna 2017. Den olyckstyp som ökat mest mot tidigare år är mötes- och omkörningsolyckor. Enligt Transportstyrelsen är den 63 procent högre 2018 jämfört med medelvärdet för 2013-2017.

Eftersom förra årets statistik inte analyserats ännu använder generaldirektören för Transportstyrelsen förra årets sammanställning när han beskriver olycksorsaker. 2017 dog 253 personer i trafiken – mot 325 förra året.

– Det handlar som så ofta förr om hastigheter. Vi har en hastighetsefterlevnad som är usel, skulle jag säga. Det handlar om nykterhet i trafiken, där vi ser att regelefterlevnaden ligger på en låg nivå. Sedan ser vi en oroväckande utveckling vad gäller hastigheten i yrkestrafiken, säger Jonas Bjelfvenstam, enligt TT. 

Soliga sommaren

Redan efter första halvan av 2018 visade olycksstatistiken att trenden var oroande. I juli dog flest människor i trafiken. 

Enligt Tony Härdin, polisintendent med ansvar för trafikfrågor på nationell nivå, kan den varma sommaren ha påverkat beteendet i trafiken. 

– Det är klart att det påverkar, framför allt för motorcyklar. Man är ute mer, man åker längre sträckor. Det kanske är fler ovana mc-förare som dammar av motorcykeln och ger sig ut.

Dannie Sustmann Andersen. Foto: Privat

Överklagar inte

Dannie Sustmann Andersen dog den 11 april förra året. 

Tvillingarna har inte överklagat den friande domen eftersom ingen av dem tror att det skulle få dem att må bättre. Men sorgen är fortfarande där. 

–Det har varit tufft och det är fortfarande. Vi klarar oss, så klart, men båda mår fortfarande jättedåligt. Vad ska man säga? Du kan nästan föreställa dig hur vi har det, säger David Sustmann Andersen.

– Det får helt enkelt ta den tid det tar. 

Dödsolyckor i Sydsverige 2018

Blekinge

2018: 2

2017: 6

2016: 5

2015: 4

2014: 3

2013: 5

2012: 2

2011: 4

2010: 3

2009: 6

Halland

2018: 12

2017: 8

2016: 16

2015: 11

2014: 3

2013: 13

2012: 6

2011: 7

2010: 9

2009: 13

Kalmar

2018: 11

2017: 9

2016: 5

2015: 8

2014: 5

2013: 10

2012: 11

2011: 13

2010: 6

2009: 16

Kronoberg

2018: 6

2017: 9

2016: 7

2015: 9

2014: 8

2013: 6

2012: 2

2011: 3

2010: 10

2009: 11

Skåne 

2018: 46

2017: 31

2016: 24

2015: 27

2014: 38

2013: 38

2012: 25

2011: 35

2010: 34

2009: 43

 

Totalt: 

2018: 77

2017: 63

2016: 57

2015: 59

2014: 57

2013: 72

2012: 46

2011: 62

2010: 62

2009: 89

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!