Biträdande finansminister Per Bolund och kommunalråd Märta Stenevi, MP, med ansvar för stadsbyggnad och service i Malmö, testar de nya elcyklarna i Malmö. Foto: LäsarbildBiträdande finansminister Per Bolund och kommunalråd Märta Stenevi, MP, med ansvar för stadsbyggnad och service i Malmö, testar de nya elcyklarna i Malmö. Foto: Läsarbild
Biträdande finansminister Per Bolund och kommunalråd Märta Stenevi, MP, med ansvar för stadsbyggnad och service i Malmö, testar de nya elcyklarna i Malmö. Foto: Läsarbild
Biträdande finansminister Per Bolund på cykeltur i Malmö. Foto: LäsarbildBiträdande finansminister Per Bolund på cykeltur i Malmö. Foto: Läsarbild
Biträdande finansminister Per Bolund på cykeltur i Malmö. Foto: Läsarbild
Förra året såldes det enligt branschens siffror 67 000 elcyklar i Sverige. Efter regeringens besked om särskilda subventioner har försäljningen rusat i höjden. Foto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSENFörra året såldes det enligt branschens siffror 67 000 elcyklar i Sverige. Efter regeringens besked om särskilda subventioner har försäljningen rusat i höjden. Foto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSEN
Förra året såldes det enligt branschens siffror 67 000 elcyklar i Sverige. Efter regeringens besked om särskilda subventioner har försäljningen rusat i höjden. Foto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSEN

Cykelboom efter utspel om rabatt på elcyklarna

Publicerad

Här är biträdande finansministern Per Bolund fullständigt ute och cyklar.

Det sker på en elcykel – kraftigt subventionerad av den rödgröna regeringen.

Enligt ministern har försäljningen rusat i höjden efter beskedet att regeringen inför en särskild subvention vid köp av elcykel. 

Per Bolund, Miljöpartiets biträdande finansminister och konsumentminister, besökte under tisdagen Malmö för att tala om regeringens satsningar på sociala företag.

"Social Innovation Summit" samlar entreprenörer, förändringsagenter, investerare, innovatörer, politiker och beslutfattare från alla samhällssektorer för att tillsammans skapa nya lösningar på stora samhällsutmaningar.

Men en viktig del av Malmöbesöket lades också hos bland andra elcykelhandlaren David Sundh som håller till med sitt företag i källarvåningen under Malmö centralstation.

Som "andrabil"

Där driver han ett av de svenska företag som enbart valt att satsa på försäljning av elcyklar.

Förra året sålde David cirka 200 elcyklar. Framöver räknar han med betydligt fler.

Många av cyklarna är paketcyklar för 20 000 kronor som familjer köper i stället för en andrabil. Andra köper elcyklar som pendlingsfordon för arbetsresor upp till 20 kilometer enkel resa. En bra elcykel kostar från 10 000 kronor och uppåt.

– Det har redan skett en fullständig explosion i försäljningen, säger biträdande finansminister Per Bolund.

Uppgifterna grundar han på signaler från branschen.

De bekräftas i stort av Klas Elm, VD för branschorganisationen Sven Cykling.

Enligt honom såldes under senaste verksamhetsåret fram till augusti i år 551 000 cyklar i Sverige. 67 000 av dem var elcyklar. 

Stor ökning

– Det var en 50-procentig ökning jämfört med året innan och vi räknar med att den utvecklingen fortsätter, säger han.

I Sverige utför elcyklarna cirka 6-7 procent av alla cyklar.  I Danmark, Holland och Tyskland är den siffran 15-20 procent.

– Det finns tecken som tyder på att vi är på väg dit, säger Klas Elm.

Orsaken är förstås regeringens klimatsatsning där det bland annat ingår en kraftig subventionering av elcyklar.

25 procent av köpesumman upp till 10 000 kronor betalas tillbaka av Naturvårdsverket. Pengarna börjar betalas ut efter årsskiftet, men gäller retroaktivt. Den som köper elcykel nu kan alltså spara kvittot och få utbetalt ersättningen nästa år.

Regeringens klimatsatsning på sammanlagt fem miljarder nästa år har mött kritik från olika håll. Men Per Bolund säger att den är viktig.

Bättre miljö

– Det ger en bättre miljö men också en bättre hälsa för dem som tar cykeln. Och med en elcykel når man grupper som av olika skäl inte kan trampa runt på en vanlig cykel.

Per Bolund framhåller Malmö som ett föredöme när det gäller satsningen på cyklister.

– Det är bland annat därför jag är här för att se det med egna ögon, säger han.

Ministern tillägger att han cyklar själv till jobbet varje dag, en sträcka på elva kilometer enkel väg. 

– Det är en vanlig cykel och det är klart man blir svettig. Men jag har kostymen på jobbet och byter om där, säger han.

Relaterade ämnen
Lars-Olof Strömberg
Lars-Olof Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag