Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Clas Ohlson vill inte vara med i Staffanstorp-filmen

Clas Ohlsons varumärke syns i den uppmärksammade reklamfilmen om Staffanstorps kommun.
Filmen om Staffanstorp har sett av hundratusentals på Youtube. Foto: SKÄRMDUMP / STAFFANSTORP.SE
Claes Ohlson vill att filmen ska klippas om och att deras logotype inte ska synas. Foto: HENRIK JANSSON / GT/EXPRESSEN

Flyttlådor från Clas Ohlson syns i Staffanstorps kritiserade reklamfilm.

Därför vill butiksjätten att filmen klipps om.

– Filmen använder vårt varumärke utan tillstånd, säger Niklas Carlsson, kommunikationschef på Clas Ohlson, till Dagens Nyheter.

Kritiken har varit hård mot Staffanstorps nya reklamfilm.

På bland annat sociala medier har kritiker pekat på att enbart vita människor förekommer i filmen. Dessutom har reklamfilmen också anklagats för att försöka göra vinning på det allvarliga våldet i Malmö, genom att måla upp Staffanstorp som ett säkrare alternativ. 

Nu agerar ett av företagen som syns i reklamfilmen: Clas Ohlson. 

”Vi har fått frågor från kunder om vi har samarbetat om filmen eller sponsrat den”, säger Niklas Carlsson, kommunikationschef på Clas Ohlson. Foto: Pressbild

Vill att filmen klipps om

Detaljhandelsföretagets varumärke syns vid ett tillfälle i filmen, i samband med att ett antal flyttlådor bärs ut ur en skåpbil.

På flyttlådorna syns Clas Ohlsons logotyp tydligt. 

– Vi har fått frågor från kunder om vi har samarbetat om filmen eller sponsrat den, och vi har svarat att vi inte är inblandade. Vi har också påtalat för Staffanstorps kommun att filmen använder vårt varumärke utan tillstånd, säger Niklas Carlsson, kommunikationschef på Clas Ohlson, till Dagens Nyheter. 

Staffanstorps kommundirektör Per Almström skriver i ett mejl till Dagens Nyheter att Clas Ohlson önskat att filmen ska klippas om, alternativt att företagets varumärke ska ”blurras” så det inte längre syns. 

”Clas Ohlsons varumärke används inte i något marknadsföringssyfte eller annat syfte av kommunen. Att namnet Clas Ohlson syns i rekvisitan beror på att det har valt att trycka sitt namn på flyttkartongerna. Inget av de andra företagen vars produkter syns har hört av sig med synpunkter,” skriver Per Almström, till DN.

”Bye bye Classe”

På sin Facebook har moderaten och kommunstyrelsens ordförande i Staffanstorp, Christan Sonesson, kommenterat Clas Ohlsons önskan om att tas bort från reklamfilmen.

Han skriver bland annat att ”ängsligheten är stor i Sverige” och att Clas Ohlsons ”borde var glada över att just deras flyttlådor syns.”

”Vad är det som gör Clas Ohlson så pk så att de försöker få oss att klippa eller ”blurra” filmen? Jag vet var jag inte ska julhandla i år. Bye bye Classe,” skriver han.