Ceremonin hölls vid Posthusplatsen intill Malmö C och enligt KvP.se:s reporter på plats samlades ungefär 5 000 personer på platsen.
Invigningen började med att Anne Lundberg hälsade alla välkomna. Sedan framförde Marie Fredriksson låten "Tro".
"Vill lyckönska"
På plats vid invigningen fanns även infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd.
Hon gratulerade i sitt invigningstal Malmöborna till Citytunneln och framhöll att den infrastruktur som byggs inte bara ska vara lokal utan fungera internationellt – något hon anser att tunnelprojektet lever upp till.
Kungen invigde Citytunneln.Foto: Ulf RydVid 17.30-tiden var det dags för kungen att hålla tal.
- Jag vill lyckönska till ett projekt i tiden och förklarar härmed Citytunneln invigd, sade kung Carl Gustaf och tryckte på invigningsknappen.
Premiärtur
Lokförare Ralf Sjöberg hade hedersuppdraget att köra premiärturen. Maxhastigheten i tunneln blir 160 kilometer i timmen.
- Toppen, äntligen! Trafiksystemet blir betydligt smidigare, folk får enklare resor och mindre byten, sade han.
Premiärfärden genom den nya tunneln tog några minuter och de tre nya stationer, 17 kilometer ny järnväg, varav sex kilometer under jord, lovordades under ceremonin.
Två nya stationer
Citytunneln började byggas 2005 och 12 december börjar tågen gå på riktigt.
Själva Malmö får två nya stationer: Triangeln och Hyllie. Dessutom är Malmös gammaldagsiga centralstation ombyggd så att tågen kan gå igenom den. Resultatet blir att Malmöborna snabbt och smidigt tar sig till Köpenhamn, och att skåningarna lättare tar sig till Malmö.
Hösten 2010 har Malmö mest förknippats med våld och negativa händelser på grund av Lasermannen.
Nu passar folk på att fira.