Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Citytunneln i Malmö invigdes av kungen

Invigningen av Citytunneln.
Foto: Ulf Ryd

MALMÖ. Efter en mörk höst ser Malmö nu ljuset i tunneln. 

På lördagen invigdes nya Citytunneln av kung Carl Gustaf. 

- Jag vill lyckönska till ett projekt i tiden och förklarar härmed Citytunneln invigd, sade kungen. 

Ceremonin hölls vid Posthusplatsen intill Malmö C och enligt KvP.se:s reporter på plats samlades ungefär 5 000 personer på platsen.

 Invigningen började med att Anne Lundberg hälsade alla välkomna. Sedan framförde Marie Fredriksson låten "Tro".

"Vill lyckönska"

 På plats vid invigningen fanns även infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd.

 Hon gratulerade i sitt invigningstal Malmöborna till Citytunneln och framhöll att den infrastruktur som byggs inte bara ska vara lokal utan fungera internationellt – något hon anser att tunnelprojektet lever upp till.

Kungen invigde Citytunneln.Foto: Ulf RydVid 17.30-tiden var det dags för kungen att hålla tal.

 - Jag vill lyckönska till ett projekt i tiden och förklarar härmed Citytunneln invigd, sade kung Carl Gustaf och tryckte på invigningsknappen.

Premiärtur

 Lokförare Ralf Sjöberg hade hedersuppdraget att köra premiärturen. Maxhastigheten i tunneln blir 160 kilometer i timmen.

 - Toppen, äntligen! Trafiksystemet blir betydligt smidigare, folk får enklare resor och mindre byten, sade han.

 Premiärfärden genom den nya tunneln tog några minuter och de tre nya stationer, 17 kilometer ny järnväg, varav sex kilometer under jord, lovordades under ceremonin.

Två nya stationer

 Citytunneln började byggas 2005 och 12 december börjar tågen gå på riktigt.

 Själva Malmö får två nya stationer: Triangeln och Hyllie. Dessutom är Malmös gammaldagsiga centralstation ombyggd så att tågen kan gå igenom den. Resultatet blir att Malmöborna snabbt och smidigt tar sig till Köpenhamn, och att skåningarna lättare tar sig till Malmö.

 Hösten 2010 har Malmö mest förknippats med våld och negativa händelser på grund av Lasermannen.

 Nu passar folk på att fira.

FAKTA

Citytunneln: Två tunnlar under Malmö, sammanlagt 17 kilometer järnväg. Kostade 8,5 miljarder att bygga.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!