Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Charmoffensiven ska skyla över skandalen

FÖRTROENDE. Kvalitetschef Kenneth Nilsson med Gerd Larsson, som nappade på Findus erbjudande att besöka fabriken. Foto: ERIK ÅHMAN Foto: Erik Ahman

BJUV. Konsumenterna bussas nu i tusentals till Findus fabriker i Bjuv för att charmas, bjudas på mat och upplysas om företagets förträfflighet. En del ända från Sundsvall.

En PR-kampanj för att skyla över hästköttskandalen. Vända misstro och sjunkande försäljningssiffror till framgång.

I går var det premiär.

- Trevligt, intressant och spännande. Jag har fullt förtroende för Findus, säger Avo Lindhe från Landskrona.

FAKTA

Det här fick den första av vårens 42 besöksgrupper prova.

Köttbullar, falafel, Nasi Goreng, tomat/basilika-sås, ärthumus, hembakat bröd.

Efter det bjöds det på kaffe med Findus egna kanel- bullar, mazariner och biskvier.

Findus förtroendekampanj - en succé

Findus har stenhårt marknadsfört sin charmoffensiv mot konsumenterna, vars förtroende sviktade efter hästköttskandalen.

Gensvaret från kunderna har varit stort. Och de 42 besöksgrupper som ledningen beslutat fylldes snabbt.

Fram till slutet av maj kommer 2 100 konsumenter att ha gnuggats i Findus tillverkning av frysvaror, mat och grönsaker. De har med skyddskläder och noggranna hygien- och säkerhetsföreskrifter fått besöka tillverkningen, de stora köken, träffat ärtexperten och andra specialiserade företrädare. Provsmakat mat och bjudits på kaffe.

De har upplysts om leverantörsval, företagets policy i miljö- och hållbarhetsfrågor.

Findus svarar för transporter med komfortabla bussar, en med besökare från Sundsvall, tre från Göteborg och tre från Stockholm. I närområdet går till varje besökstillfälle buss från Helsingborg till Bjuv.

Massmedia är också inbjuden för att informeras om de satsningar som görs i spåren av de 20 000 förpackningar lasagne som drogs in efter att de konstaterats innehålla hästkött i stället för angivet nötkött.

- Vi blev ledsna, arga, självkritiska. Det var tråkigt och obehagligt att gå ut med uppgifterna. Men vi tog ansvar för bedrägeriet vi utsatts för och agerade konstruktivt och ärligt, säger Findus vd Jari Latvanen.

Kontroll över hela kedjan

Innan han och staben låter det stora pressuppbådet vandra vidare till provkök, kockar, produktion och konsumenter berättar han om de miljöinsatser som alltid varit ett signum för företaget. Samt hur kontroll och översyn av hela livsmedelskedjan stramats upp.

- Vi har nu ett begränsat antal leverantörer av nötkött. Och total inblick i varje led.

I ett av Findusköken sitter en besöksgrupp och äter en specialmeny som ett uppbåd kockar och kvalitetsansvariga serverar.

- Underbart gott, säger Gerd Larsson från Skummeslöv.

"Väldigt givande"

Gerd lagar helst maten själv, men ibland, när hon reser bort, köper hon enportionsförpackningar till maken. Hon har inget emot hästkött, men blev besviken över falsariet som avslöjades.

- Det gjorde att jag blev nyfiken när den här kampanjen dök upp och anmälde ett besök. Det har varit väldigt givande.

Kenneth Nilsson, ansvarig för utveckling och kvalitet i det "kulinariska köket" ser glad och lättad ut. Han är Findus ansikte utåt - i reklam, vid marknadsföring och nu konsumentbesök.

PR-tricket att bjuda in kunderna ser ut att lyckas?

- Det här är en kombination av att marknadsföra företaget, ta ansvar för vår tillverkning och att återskapa konsumenternas tillit. Men visst verkar alla nöjda.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!