Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Challe, 29, hånades av försäljare på Vattenfall

Här är tre nyheter att hålla koll på.
Challe Olsson från Hässleholm säger att han aldrig blivit hånad för sitt namn förut.Foto: Privat
Vattenfall har bett om ursäkt till Challe.Foto: Jessica Gow/TT / Jessica Gow

Försäljaren på Vattenfall trodde att telefonen var avstängd och gjorde sig lustig över Challe Olssons namn.

Men namnhånet spelades in – och gick direkt till hans röstbrevlåda.

– Jag tog illa vid mig, det är inte okej någonstans, säger Challe.

På skärmen stod det att det var elproducenten Vattenfall som ringde. Challe Olsson, 29, från Hässleholm klickade bort samtalet, men senare såg han att han hade fått ett röstmeddelande.

I inspelningen hörs kvinnan som ringt från Vattenfall prata med sin kollega, utan att veta om att det spelas in.

– Det är en som heter Challe, vem döper sitt barn till Challe Olsson? säger hon högt och fortsätter med ett garv:

– Säg bara Kalle, vadå Challe? Vad är det här?

”Mitt namn är ovanligt men ballt”

Challe lyssnade om två gånger för att försäkra sig om att han hört rätt, berättar han.

– Jag hör hur hon sitter och hånar mitt namn och hur hennes kollega skrattar i bakgrunden. Jag tog illa vid mig, det är inte okej någonstans.

Han vet samtidigt om att han har ett ovanligt namn. Endast 13 personer i hela Sverige heter Challe. Men aldrig tidigare har han upplevt att någon gjort sig lustig över det.

– Jag har alltid fått höra att jag har ett coolt namn, många tror att jag egentligen heter Charlie eller så. Jag tycker själv att mitt namn är ovanligt men ballt.

Fick en blombukett

Efter incidenten skrev Challe Olsson om det på Facebook, där han möttes av starka reaktioner. Dessutom ringde en ansvarig chef på Vattenfall upp och bad om ursäkt, berättar han.

På fredagen fick han även hem en stor bukett blommor med texten: ”Vi på Vattenfall beklagar det inträffade och önskar dig en trevlig helg.”

– Jag uppskattar att de hör av sig. Men det finns andra som hade kunnat ta ännu mer illa upp, det är inte så att jag sitter och gråter över det här. Men det kändes ju.

– Man börjar undra vad försäljare säger bakom ryggen på kunderna när de faktiskt lagt på luren? Som kund vill man inte att de snackar skit, det är oprofessionellt.

På fredagen fick Challe hem en bukett blommor samt ett presentkort som ursäkt från Vattenfall.Foto: Privat

Försäljaren tagen ur tjänst

Markus Fischer, pressekreterare på Vattenfall, konstaterar att försäljarens hån är ”ett oacceptabelt beteende”.

– Vattenfall tar avstånd från agerandet. Det är bara att beklaga. Det är väldigt illa helt enkelt, säger han.

Försäljaren i fråga är nyanställd och har tills vidare tagits ur tjänst.

”Samtliga övriga säljare har även fått information kring det inträffade och allvaret i situationen”, skriver Vattenfall Försäljning i ett mejl.

Ladda ner Kvällspostens app