Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Carin, 84, missade festen – färdtjänsten kom inte

Carin, 84, fick ställa in festen när färdtjänst inte kom. Foto: Caroline Larsson
”Man kan lämna in synpunkter till oss och det gör den som är missnöjd. Synpunkten registreras och den skickas till leverantören för att vi ska få svar på vad som har hänt”, säger Anita Ipsen, chef för färdtjänsten i Malmö stad. Foto: JENS CHRISTIAN / EXPRESSEN/KVÄLLSPOSTEN

Rullstolsburne Carin Emrin, 84, skulle åka på fest men fick ställa in alltihop när färdtjänsten inte kom.

Carin är mycket kritisk till hur färdtjänsten sköts.

– Du får ingen resa i dag, sa de. Jag blev naturligtvis jätteledsen.

Kvällsposten granskar i ett antal artiklar färdtjänsten. Många läsare hör av sig till oss och klagat på sena transporter, dåliga transporter och transporter som inte en blivit av. 

Carin Embrin har ms och för henne är en fungerande färdtjänst helt avgörande.

– Den är kolossalt viktig. Hade jag inte haft den hade jag inte haft något socialt liv. Jag kan inte gå. Jag är helt beroende av färdtjänst. Det är mina ben kan jag säga. 

En helg för några veckor sedan var Carin bjuden på en större fest.

– Vi är några stycken som träffas en gång i månaden. Vi dricker vin och sjunger och så. Det är något jag ser fram mot hela månaden. 

Men när Carin klockan 09 ringde för att beställa färdtjänst var beskedet att det inte gick att få fram någon bil. 

– Vi har inga bilar på hela dagen svarade de, och bad mig återkomma klockan 11.30.

Men inte heller då fanns någon bil att tillgå, och Carin fick ställa in bjudningen.

 

Rullstolsburen. Carin är helt beroende av färdtjänst, även på kvällar och helger.– Det är mina ben kan jag säga. Foto: Caroline Larsson

Specialfordon med ramp

Anledningen till att det inte fanns någon bil var, enligt Carins besked, att chauffören saknades.

Hennes rullstol kräver ett specialfordon med ramp. Fram till siste januari i år sköttes den tjänsten av Taxi Kurir på vardagskvällar efter 19 och på helger. Men från första februari är det Malmö stad som hanterar specialtransporter dygnet om.

Carin har tidigare haft problem med färdtjänsten på kvällar och helg. Hon är kritisk till hur Taxi Kurir skötte uppdraget 

– Man har aldrig, aldrig kunnat lita på dem, de kommer aldrig i tid, det är alltid förseningar. Jag vågade nästan inte använda färdtjänst av rädsla för att inte komma hem.

Kvällspostens första del av granskningen av färdtjänst.

”Synpunkten registreras”

Enligt Tommy Edlund, vd på Taxi Kurir, tar man alltid kundens klagomål på allvar och strävar efter att utreda alla fall. 

Även hos Malmö stad finns rutiner för att hantera klagomål från färdtjänstanvändare.

– Man kan lämna in synpunkter till oss och det gör den som är missnöjd. Synpunkten registreras och den skickas till leverantören för att vi ska få svar på vad som har hänt. Vissa saker kan leverantören jobba med mer långsiktigt, andra saker är mer en engångshändelse, säger Anita Ipsen, chef för färdtjänsten i Malmö stad.

 

Färdtjänst i Malmö 2018:

Totalt antal resor:

727 449 

 

Antal synpunkter:

1 971

 

Antal beröm:

33

 

Färdtjänst med specialfordon:

93 663 

 

Antal synpunkter:

370

 

Antal beröm:

7

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!