Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Butiksdöden sprider sig snabbt i Sydsverige

Längs gågatan i Kristianstad gapar flera butikslokaler tomma. Foto: JENS CHRISTIAN / KVÄLLSPOSTEN/EXPRESSEN
Många menar att det är köpcentrumen som slår undan benen för handeln i stadskärnorna. Foto: JENS CHRISTIAN / KVÄLLSPOSTEN/EXPRESSEN
Mindre familjeägda butiker och stora kedjor, vitt skilda affärer går samma öde till mötes. Foto: JENS CHRISTIAN / KVÄLLSPOSTEN/EXPRESSEN
Kristianstad har, mycket tack vare sitt geografiska läge, en lång tradition som handelsstad. Foto: JENS CHRISTIAN / KVÄLLSPOSTEN/EXPRESSEN
Var handlar du helst i centrum eller på köpcentra? Senada Bogilovic Moutaftsis, 43, planerare, Bromölla och Sara Sallroth Björk, 43, lärare, Bromölla: – Vi åker in till Kristianstad varje år på mellandagsrean, det har blivit en tradition. Det känns som det är lite mindre med folk trots vädret. Det som inte finns i centrum får vi komplettera med på shoppingcentrat på vägen hem, säger Senada. – Staden är mysigare när det är sådant här väder. Men regnar det så är det enklare att åka till ett shoppingcentrum, säger Sara. Foto: JENS CHRISTIAN / KVÄLLSPOSTEN/EXPRESSEN
Var handlar du helst i centrum eller på köpcentrum?Johanna persson, 24, personlig assistent, Kristianstad och Cimm Johansson, 24, förskole pedagog, Oslo: – Jag går hellre i stdskärnan för det är mysigare. det kan va enklare i ett köpcentrum men inte samma känsla, säger Johanna. – Jag tror inte centrum dör ut på grund av shoppingcentrum byggs, säger Cimm. Foto: JENS CHRISTIAN / KVÄLLSPOSTEN/EXPRESSEN
1 / 7

Butiken stänger, ledig lokal. 

I flera sydsvenska städer klappar butikerna i centrum ihop. 

Shoppingen har flyttat ut på nätet och in i stora köpcenter långt från stadskärnan.

Men i Kristianstad och på flera andra platser kämpar handlarna för att hålla sig kvar.

Anders Tell, socialdemokratiskt oppositionsråd i Kristianstad har precis kommit ut från Coop i centrum, när Kvällsposten når honom på telefon. Han handlar det mesta inne i centrala Kristianstad och just i dag är det knökat med folk på stan.

– Jag handlar nästan allt i Kristianstad. Det mesta som jag behöver finns här, men jag är inte på något sätt rabiat, ibland handlar jag på annat håll. Men jag gillar vårt centrum.

Lång handelstradition

Staden har sedan grundandet 1614 varit en självklar handelsplats, men som många andra Kristianstadsbor märker även Anders Tell att något förändrats. Butiksdöden i centrum breder ut sig. 

– Konkurrensen från omvärlden ökar och de som tidigare åkte hit från andra orter för att handla har hittat till andra ställen, i shoppingcentren i Malmö och Växjö. Samtidigt plockar näthandeln allt mer marknadsandelar. 

Var handlar du helst i centrum eller på köpcentrum?Amanda Nilsson, 21, butiksbiträde, Kristianstad och Marie Nilsson, 52, lärare, Kristianstad:– Vi handlar helst i centrum. Det är viktigt att bevara stadskärnan och dess butiker. Det är fint att vandra runt och se alla lampor, skyltfönster och dekorationen i stadskärnan. I ett köpcentrum vet man inte vilken tid det är på dygnet, säger Amanda.– Jag väljer också att handla i centrum. I hälsoperspektivet är det bättre att gå ute i stadskärnan än inne på ett shoppingcentrum, säger Marie. Foto: JENS CHRISTIAN / KVÄLLSPOSTEN/EXPRESSEN

Moderaten Peter Johansson, vice ordförande i kommunstyrelsen, handlar också det mesta i centrum och han märker att näthandeln påverkar butikerna. I flera år har politikerna diskuterat att handeln gått ner och hur utvecklingen skulle kunna stävjas. 

– På 80-talet var vi tidiga med att införa en gågata i centrum och genom att få bort trafiken fick vi en sammanhållen stadskärna där man kunde strosa mellan butikerna. Det var ett lyckokast för Kristianstad.

Gågatan blev ett lyft för centrum. Finns det något liknande ni kan göra i dag, från politiskt håll?

– Jag tror vi fram för allt kan vara med och skapa ett attraktivt centrum. Det finns en politisk debatt om att lägga stora attraktioner i stadskärnan för att öka mervärdet, bland annat diskuterar vi om vi ska lägga det planerade badhuset i centrum. Vi har även byggt om rådhuset och låtit Region Skåne flytta in som hyresgäst och därmed finns 700 anställda i centrum. Även högskolan vill flytta in till centrum.

 

Eva Richter, verksamhetsledare i Handelsstaden i Kristianstad AB. Foto: PRIVAT

Stort engagemang

En som värjer sig mot bilden av butiksdöd är Eva Richter, verksamhetsledare i Handelsstaden i Kristianstad. Hon ser samma utveckling i andra svenska städer.

– Det är inte bara Kristianstad som drabbas. Med internethandeln har det blivit en förändring i samhället, ja i hela världen. Samtidigt märker man att många brinner för stadskärnan.

För att locka till handel i centrum och fylla de tomma ytorna har man testat popup-butiker och att hänga konst i lokaler som står lediga. Det gäller att testa nya idéer och infallsvinklar och att tänka positivt kring förändringar, menar hon.

– Trenderna visar att det är viktigt med upplevelser och det kan man inte få på nätet. Det händer ju live och där tror jag man kan göra en hel del, kanske genom att kombinera butiken med ett kafé. Och troligen kommer butikerna mer gå mot showroom med egna webbutiker. 

Var handlar du helst i centrum eller på köpcentrum?Bo Engvall, 72, pensionär, Kristianstad:– Jag tycker om innestaden med alla butiker på en liten yta som vi har här i Kristianstad. Det är fina gågator. Som pensionär har man blivit lite bekväm och vi bor två minuters gångväg från gågatorna. Men vi handlar på båda ställena. Hjärtat finns i innestaden. Jag tycker att det nya shoppingcentrumet utanför staden har lyckats väldigt bra. Det är bra med valmöjligheten med båda ställena. Foto: JENS CHRISTIAN / KVÄLLSPOSTEN/EXPRESSEN

 

"Köpcentrum inget hot"

I Ystad finns inget köpcenter. Ändå finns utmaningen där, några butikslokaler i stadskärnan gapar tomma. 

– Det blir extra svårt när det är de stora kedjorna som lämnar, som JC. Då är det stora lokaler som står tomma.

Det berättar Peter Eriksson, ordförande i stadens köpmannaförening. Han saknar inte de stora köpcentrumen.

– Det gjordes en handelsutredning för 15 år sedan och man har inte släppt mark helt enkelt. Jag ser inte externa köpcentrum som något hot. De köpcentrum som börjat tappa volym nu har det svårare än en stad, en stad är flexibel.

 

Peter Eriksson, ordförande i Ystads köpmannaförening.– Det går framåt, men shit vad vi får jobba för det, säger han om omställningen för stadens handlare. Foto: Privat

Peter Eriksson berättar i stället om en åldersstuktur hos handlarna – många är helt enkelt äldre. Ett generationsskifte helt enkelt. Men mest handlar svårigheterna om att handlarna måste ställa om, menar han.

Stor omställning

Köpmannaföreningen i Ystad har 130 medlemmar. Föreningen försöker bistå och inspirera handlarna och arbetar mycket med samverkan: ett gemensamt varumärke och gemensam marknadsföring. För Peter Eriksson och Ystad handlar det mycket om en omställning. Att lyfta servicen mot de kunder som vill handla i en fysisk butik.

Han efterlyser även större samverkan mellan fastighetsägare och butiksägare – enkelt uttryckt: lägre hyror.

– Antingen det. Eller som i ett köpcentrum där tar fastighetsägaren tar ansvar för att driva trafik och flöde. I en stad tar fastighetsägaren inte ansvar för att stå för flöde, där måste vi jobba på ett bra sätt med samverkan.

I övrigt fokuserar man på att vidga upptagningsområdet, att locka potentiella kunder från grannstäder och från Bornholm, och inte minst få Ystadborna att göra sina vardagsinköp hemma i Ystad. Det är ett arbete som pågått under flera år.

– De handlare som är på tå, de som utvecklar sina erbjudanden till kunden, som är duktiga på merförsäljning och utvecklar sin service, dem går det bra för. Men sitter man fast med samma erbjudande som man hade för 25 år sedan så blir det inte bättre av sig själv.

Flera projekt

Inte heller Trelleborg har något stort shoppingcenter i utkanten av staden som dränerar citykärnan på köpkraft. Inne i stadskärnan finns en galleria. Men utmaningarna finns där. En del verksamheter hör till kedjor som lägger ner, andra stänger när ägarna går i pension.

– Ju mindre staden är, desto mer påverkar det, säger Lotta Wahlqvist från Trelleborg Citysamverkan.

Kanske det största hotet mot en levande stadskärna i Trelleborg kommer från shoppingmeckat i Malmö, och givetvis från den växande webbhandeln. Motstrategin är att söka styra konsumenterna till att handla hemma, och att utvidga stadskärnan.

– Vi, näringsidkarna och konsumenterna måste integrera en större del av Trelleborg i det som tillhör city, säger Lotta Wahlqvist.

Under förra året initierades flera projekt för att få fart på konsumtionen i centrum, och för att motivera de lokala näringsidkarna. Man utsåg bland annat årets butik och årets skyltfönster. Det stora initiativet är dock ett citykort som gäller i anslutna butiker.

– Vi vill styra konsumenterna via vårt citykort. Det har funnits i precis ett år och vi har ett 70-tal verksamheter anslutna i dag och vi räknar med att det kommer att växa ytterligare.

Lotta Wahlqvist menar att insatserna ger resultat.

– Jag gjorde en egen liten undersökning bland näringsidkare och fastighetsägare i slutet av sommaren. Många upplevde att det varit mycket turister och att många handlat mer.

– Vissa saker kan vi inte påverka. Och visst gapar vissa lokaler tomma. Men jag tycker ändå att det finns en tillförsikt.

– Ju mindre staden är, desto mer påverkar det, säger Lotta Wahlqvist från Trelleborg Citysamverkan. Foto: Privat

"Står inför ett skifte"

Nils-Petter Nilsson är Centrumledare på Citysamverkan i Växjö.

– Detaljhandeln har det kämpigt. Visst är det så.

I Växjö finns ett köpcentrum, Grand Samarkand en bit utanför city.

– Det är klart att det påverkar, men jag tror inte det är där skon klämmer. Jag ser inte centret som en konkurrent till handeln i stadskärnan i den bemärkelsen. Att åka och handla på ett shoppingcenter är en annan upplevelse än att handla i stadskärnan.

Istället står orsaken, om man frågar Nils-Petter Nilsson, att finna i ändrade konsumtionsbeteenden och att stadskärnans väsen förändras.

– Jag tror att vi står inför ett skifte kring vad en stadskärna är, att stadskärnan i allt högre grad förvandlas till en mötesplats för upplevelser.

I Växjö arbetar man aktivt för att bygga en sådan mötesplats.

– Vi ser över hela stadskärnan för att säkerställa att det är en bra säker plats att vara på. Det handlar om belysning och att det finns en bra känsla på gator och torg. Att locka med enskilda erbjudanden går inte längre, säger Nils-Petter Nilsson.