Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Busschauffören Hans dog – familjens kritik

Se specialprogrammet om coronakrisen med fokus på forskning och vetenskap. Niklas Svensson möter bland andra Fredrik Reinfeldt och professor Jan Albert.
Hans Ferneborg blev 66 år gammal.Foto: Privat

Hans Ferneborg körde buss i nästan hela sitt vuxna liv.

Om tre månader skulle han gå i pension som 67-åring.

Men på onsdagen somnade han in efter att ha smittats med covid-19 – och nu riktar både familjemedlemmar och kolleger kritik mot bussbolaget.

– Han måste ha blivit smittad på bussen, säger brodern Lennart Borg.

Hans Ferneborg brukade köra regionbuss på linjen 111 som gick mellan Helsingborg och Mölle.

På fredagen vajade flaggan på halv stång vid Skånetrafikens bussdepå på Väla södra. Kolleger sörjde Hans Ferneborg efter att han avlidit i sviterna av covid-19.

Brodern Lennart Borg är övertygad om att Hans smittades på bussen. 

Hans nämnde flera gånger hur utsatta busschaufförer var för coronaviruset. 

– En kompis till Hans berättade att han först gått till läkaren och därefter sagt till sin arbetsgivare att han mådde lite dåligt, men de tyckte inte att det var skäl nog att stanna hemma. Så han fortsatte jobba. Han jobbade fram till den dag han lades in på sjukhuset. Överlag är det helt vansinnigt att en chaufför ska sitta i coronatider och köra buss utan masker eller mer skydd, säger han.

66-årige Hans Ferneborg hade inga underliggande sjukdomar, berättar Lennart. Han var i god fysisk form och vältränad.

Han vårdades på Helsingborgs lasarett i ungefär en veckas tid. De senaste dagarna låg han i respirator och blev gradvis sämre.

– Vi fick besked om att hjärtat sviktade och levern hade i princip lagt av. Sedan höll njurarna på att lägga av. Klockan 21 på onsdagen fick vi beskedet att allt hade lagt av. Han somnade in nedsövd.

Fackets krav: Stäng dörrarna

Nu intensivvårdas även två andra busschaufförer i Skåne efter att smittats med covid-19.

Två dagar efter Hans död kom beskedet att framdörrarna på alla skånska bussar ska vara stängda för passagerare. 

Beslutet fattades av Arbetsmiljöverket efter att fackförbundet Kommunal i flera veckors tid har larmat om att bussbolagen och Skånetrafiken inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda busschaufförerna mot covid-19. 

Bussbolagen har hela tiden hänvisat till Skånetrafiken, som i sin tur hänvisat till att man väntar på Arbetsmiljöverkets beslut.

Samtidigt infördes samma åtgärd för flera veckor sedan på många andra håll i Sverige – utan att det då fanns ett beslut från Arbetsmiljöverket.

– Vi kommer aldrig att få bekräftat var han har fått smittan. Men det är detta vi har varit rädda för hela tiden. Det är frustrerande att vi inte har fått stänga framdörrarna, säger Rosa Andersson, Kommunals skyddsombud i Skåne, till Helsingborgs Dagblad.

Hans sörjs av sina kolleger efter att ha jobbat som busschaufför nästan hela yrkeslivet.Foto: Privat

Skånetrafiken väntade in besked

Saman Tondnevis, affärsområdeschef på Skånetrafiken, menar att Skånetrafiken har lyssnat på de anställdas oro genom att ge trafikföretagen tillåtelse att sätta upp plexiglas vid förarplatsen och spärra av sittplatserna närmast chauffören.

– Men vi har sagt nej till att stänga framdörrarna, och det är av två anledningar. Det ena är att det ökar risken för trängsel och smittspridning i resten av bussen, och det andra handlar om att möta kunder med särskilda behov, säger han.

Varför har ni valt en annan linje än så många andra regioner i Sverige?

– Jag kan inte kommentera varför andra har gjort som de har gjort, men vi följer rekommendationerna från myndigheter. Vi har sagt okej till plexiglas i stället för att spärra av den främre dörren.

Har ni gjort tillräckligt?

– Vi har följt rekommendationerna. Framför allt handlar det om att passagerare ska hålla avstånd, stanna hemma vid symptom, inte åka i rustningstid, spärra av framsäten och införa plexiglas. Vi har förklarat hur det påverkar alla andra om bussar stänger av framdörrarna. Vissa bussar har bara ett dörrpar kvar, det måste man ta hänsyn till också.

Skånetrafiken har spärrat av framdörrarna och sätet närmast chauffören.Foto: Läsarbild

Skulle gå i pension i juni

Lennart Borg berättar att han hade en nära relation till sin bror och att de träffades ungefär en gång i månaden på en fika.

– Men jag såg honom hela tiden när han körde förbi mig med bussen. Då vinkade vi till varandra, det hände flera gånger i veckan. 

Hans Ferneborg lämnar efter sig tre vuxna barn. Kvällsposten har varit i kontakt med sönerna, som vill att hans historia kommer fram. 

Precis som Lennart är de kritiska till hur arbetsgivaren och Skånetrafiken har hanterat coronaviruset.

– Han var världens kanonkille. Glad och trevlig. Väldigt ordningssam. Han satt ofta här och skrattade, speciellt åt sina egna skämt. Han hade också en kolonilott i Helsingborg där han tillbringade den varma perioden av året. En gång fick han en buss från jobbet och tog med sig resten av folket från kolonilotten på en resa till Tyskland, säger Lennart Borg.

Att vara busschaufför var en stor del av Hans identitet, berättar brodern. Det var hans jobb i stort sett hela arbetslivet och han tröttnade aldrig på det.

– Han skulle pensionera sig nu i juni när han skulle fylla 67. Han ville inte gå i pension när han var 65, han sa att han älskar att köra den där jävla bussen. Jag säger det med kärlek. Han ville jobba tills han var 67 och skulle köra fram till den sista dagen. Och så gick det som det gick.

Några av de anhöriga visste inte ens att deras släktingar var sjuka.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!