Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bränslebluffen som bilföretagen mörkar

Vissa modeller drar enligt studien 50-60 procent mer bränsle än vad tillverkarna uppger. Dessutom släpps betydligt mer skadliga avgaser ut. Foto: SANNA DOLCK / KVP
När den europeiska tankesmedjan Transport and Environment kartlade skillnaderna i bränsleförbrukningen – visade det sig att flera biltillverkare har högre utsläpp än de anger. Foto: SANNA DOLCK / KVP
Foto: Colourbox

När den europeiska tankesmedjan Transport and Environment kartlade skillnaderna i bränsleförbrukningen – visade det sig att flera biltillverkare har högre utsläpp än de anger.

Vissa modeller drar enligt studien 50-60 procent mer bränsle än vad tillverkarna uppger.

Dessutom släpps betydligt mer skadliga avgaser ut.

Det är tidningen Motor som skriver om bränslebluffen som uppdagats efter en uppmärksammad ny studie. Blickarna riktas efteråt mot stora biltillverkare som Audi, BMW, Ford och Mercedes.

Samtliga nämnda biltillverkare har nämligen bilmodeller som drar mer bränsle än vad de uppgett, skriver tidningen. Och de är inte ensamma.

– Biltillverkarna har lärt sig testkörcykeln och har anpassat bilarna därefter. Det viktiga har blivit hur bilarna fungerar i testerna, inte hur mycket bränsle de drar och hur mycket de släpper ut i verkligheten, säger Jens Forsmark, som är sakkunnig inom hållbara transporter på Naturskyddsförningen, till Motor.

Problemet för konsumenten är att bilfabrikanterna klarar testen – eftersom bilarna anpassats efter det – och därmed försvårar för konsumenten att göra något åt det.

Det som studien visar är att bilarna i allmänhet drar betydligt mer bränsle än vad som anges – i snitt 42 procent mer.

Störst skillnad mellan den uppgivna och den verkliga förbrukningar är det på Mercedes modeller. Foto: ULI_SONNTAG / ABDRUCK FUER PRESSEZWECKE HONORA VOLKSWAGEN

Mercedes är värst i klassen

Störst skillnad mellan den uppgivna och den verkliga förbrukningar är det på Mercedes modeller, där snittet ligger på 54 procent högre. På andra plats kommer en annan tyst biljätte – Audi. Där är bränsleförbrukningen 49 procent högre.

För en genomsnittlig europeisk bilförare kostar den ökade bränsleförbrukningen drygt 5 500 kronor per år.

– Som konsumenter är vi både lurade och mer eller mindre rättslösa, vilket är en stor skandal, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen, till Motor.

Det han syftar på är att bilarna – så länge de har klarat EU:s testkörcykel – inte kan kritiseras, enligt Allmänna reklamationsnämndens praxis.

Det som görs är istället att nya testkörcyklar ska tas fram för att bättre spegla verkligheten.

Till Motor, säger biltillverkarna själva att den ökade bränsleförbrukningen är känd sedan tidigare. Foto: PER WISSING

Biltillverkarnas försvar

Till Motor, säger biltillverkarna själva att den ökade bränsleförbrukningen är känd sedan tidigare. Så här säger till exempel Fredrik Wahrolén, på Mercedes-Benz Sverige AB:

– Det är välkänt att den nuvarande bränslecykeln har sina brister. Den är utformad på ett sätt som inte motsvarar förbrukning vid verklig körning. Mercedes-Benz stödjer införandet av en ny bränslecykel som mäter förbrukning vid verklig körning, och vi har varit en av parterna som varit med och utvecklat den.

Liknande svar fås av Mazdas talesperson, och och Ford. Volkswagen menar i sin tur att förbrukningen påverkas av många parametrar, som bilen utrustning och yttre förhållanden, samt körstil. 

Toyota och Kia anser inte att förbrukningen är högre än den anges, medan Volvo avstått från att svara.

Volvo är ett av företagen som har testats. De vill dock inte svara på Motors frågor. Foto: HEINZ-PETER BADER / REUTERS X00316

Så här mycket mer drar bilarna

Siffrorna kommer från Motors biltester som visar förbrukning. I listan anges den största skillnaden hos bilmärkerna och förbrukningen anges i l/100 km. Inom parentes står den påstådda förbrukningen.

 

AUDI

A4 Avant 2,0 TDI Q

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 6,8 (4,7)

Skillnad: +45%

 

Q7 3,0 TDI Quattro

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 8,9 (5,7)

Skillnad: +56%

 

BMW

218d

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 6,1 (4,3)

Skillnad: +42%

 

320D EDE Touring

Drivmedel: Bensin

Testförbrukning: 6,2 (4,4)

Skillnad: +41%

 

DACIA

DUSTER 1,5 DCI

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 5,9 (5,2)

Skillnad: +13%

 

FORD

Edge sport 2,0 TDCI

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 8,4 (5,9)

Skillnad: +42%

 

Mondeo 2,0 TDCI

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 7,8 (5,4)

Skillnad: +44%

 

HYUNDAI

Ioniq Hybrid

Drivmedel: Bensin/el

Testförbrukning: 5,0 (3,4)

Skillnad: +47%

 

JAGUAR

F-pace 20D AWD

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 8,3 (5,3)

Skillnad: +57%

 

JEEP

Renegade

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 7,1 (5,1)

Skillnad: +39%

 

KIA

Nira Hybrid 

Drivmedel: Bensin/el

Testförbrukning: 5,1 (3,8)

Skillnad: +34%

 

MAZDA

6 Wagon 2,2 DE

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 6,5 (5,4)

Skillnad: +20%

 

MERCEDES

C350e

Drivmedel: Bensin/el

Testförbrukning: 4,5 (2,1)

Skillnad: +114%

 

B200 CDI 4Matic

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 7,0 (5,0)

Skillnad: +40%

 

MINI

Cooper

Drivmedel: Bensin

Testförbrukning: 6,3 (4,8)

Skillnad: +31%

 

MITSUBISHI

Outlander Phev

Drivmedel: Bensin/el

Testförbrukning: 6,0 (1,8)

Skillnad: +233%

 

NISSAN

Note DIG-S

Drivmedel: Bensin

Testförbrukning: 6,2 (5,1)

Skillnad: +22%

 

OPEL

Corsa 1,0T

Drivmedel: Bensin

Testförbrukning: 6,0 (5,0)

Skillnad: +20%

 

RENAULT

Espace DCI

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 6,7 (4,6)

Skillnad: +46%

 

SKODA

Superb Combi 2,0 TDI

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 6,8 (5,1)

Skillnad: +33%

 

SMART

Fourfour

Drivmedel: Bensin

Testförbrukning: 5,5 (4,2)

Skillnad: +31%

 

SUZUKI

Vitara 1,6D

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 5,7 (4,2)

Skillnad: +36%

 

TOYOTA

Aygo 1,0

Drivmedel: Bensin

Testförbrukning: 5,8 (3,8)

Skillnad: +53%

 

Prius

Drivmedel: Bensin/el

Testförbrukning: 4,6 (3,0)

Skillnad: +53%

 

VOLVO

V40 Cross Country D3

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 5,5 (3,8)

Skillnad: +45%

 

XC90 D5 AWD

Drivmedel: Diesel

Testförbrukning: 8,8 (5,8)

Skillnad: +52%

 

VOLKSWAGEN

Passat GTW Sportscombi

Drivmedel: Bensin/el

Testförbrukning: 4,2 (1,6)

Skillnad: +163%

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!