Adis skulle svänga förbi Ica och handla – då hörde han det gråtande barnet. Foto: PRIVATAdis skulle svänga förbi Ica och handla – då hörde han det gråtande barnet. Foto: PRIVAT
Adis skulle svänga förbi Ica och handla – då hörde han det gråtande barnet. Foto: PRIVAT
Nu hyllas han för sin insats. Foto: PRIVATNu hyllas han för sin insats. Foto: PRIVAT
Nu hyllas han för sin insats. Foto: PRIVAT

Litet barn lämnades i stekhet bil vid Ica

Publicerad

När brandmannen Adis Puskar skulle in på Ica under onsdagen möttes han av ljudet från ett gråtande barn, inlåst i en bil.

– Man blir chockad när man ser ett så litet barn sitta i bilen nästan överkokt, berättar han.

Nu hyllas han för sitt hjältedåd.

Under onsdagseftermiddagen blev det skarpt läge för brandmannen Adis Puskar, 30. När han parkerade sin bil utanför Ica i Tomelilla hörde han plötsligt ljudet av ett gråtande barn – och hajade till direkt, vilket Sydsvenskan var först att rapportera om.

Inuti en bil till höger om honom satt ett litet barn inlåst – drypande av svett.

– Jag har varit med om mycket. Men man blir chockad när man ser ett så litet barn sitta i bilen nästan överkokt, berättar han.

Klockan var runt 16 när Adis sprang in till mataffären för att kalla på hjälp, och sen direkt tillbaka för att titta till barnet. 

”Fruktansvärt varmt”

På väg ut från Ica kunde han höra att personalen beordrade bilens ägare till kassan. Men det skulle ta lång tid tills någon dök upp. Adis ringde sin styrkeledare Stefan Stridsberg vid Tomelillas brandstation för att få assistans.

Samtidigt hade ägaren lämnat en liten glipa på några centimeter öppen. Brandmannen samlade kraft och lyckades få ned rutan ungefär halvvägs.

– Jag stoppade in handen i bilen och kände att det var fruktansvärt varmt. Det rann svett från barnet.

Och så plötsligt, berättar Adis, tuppade barnet av. I all uppståndelse fanns nu ett flertal personer runt bilen, och en kunde hämta vatten att ge till barnet. En stund senare kunde Adis återigen kommunicera med barnet.

När Stefan Stridsberg anlände till platsen larmade han genast nödtjänst, som skickade dit en polispatrull.

Adis insats hyllas nu på Facebook.Foto: PRIVAT

Adis varning: ”Lämna aldrig ett barn”

Det hade nu gått ungefär 40 minuter från dess att Adis upptäckte det inlåsta barnet. Kvar fanns bara en sak att göra: slå in rutan.

Men samtidigt som polisen dyker upp, gör ägaren detsamma, varpå barnet kunde frigöras från bilen.

– Polisen tog id på bilens ägare, sen kom pappan, och polisen tog ett allvarligt snack med honom, säger Adis.

Efter händelsen lade brandmannen upp ett inlägg på Facebook, som möttes av hundratals reaktioner. Där hyllas han för sin viktiga insats.

 

LÄS ÄVEN: Polis räddade hund ur stekhet bil – krossade två rutor 

 

– Vi fick ett väldigt stort tack av polisen och anhöriga. Det kändes väldigt skönt att det slutade lyckligt, fortsätter han.

Adis Puskar jobbar som deltidbrandman, och övriga tiden är han lagerarbetare på ett företag i Tomelilla. Han menar att han i rollen som brandman sett mycket, men att det den här gången hade kunna sluta riktigt illa. Under gårdagen uppmätte SMHI temperaturen till 26 grader.

– Man ska aldrig lämna ett barn, oavsett värme eller kyla i bilen. Det kan hända vad som helst. Aldrig! Det kan sluta väldigt väldigt olyckligt.

SÅ VARMT BLIR DET I BILEN

Ute kl 08.30: +14 °C skugga – Inne: +19 °C

Ute kl 09.30: +18 °C skugga – Inne +38 °C

Ute kl 10.30: +20 °C blandat – Inne: +47 °C

Ute kl 11.10: +20 °C soligt – Inne: +57 °C

Ute kl 12.00: +23 °C soligt – Inne: +62 °C

Ute kl 13.30: +22 °C soligt – Inne +85 °C

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag