Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bråk om tjänste- Tesla i Landskrona

Fin bil för fint folk. Stadsdirektören i Landskrona kör ståndsmässigt. Foto: TESLA MOTORS / HANDOUT / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Stadsdirektören Christian Alexandersson förhandlade sig till en riktigt fin bil. Foto: Leo Erdfeldt / Landskrona kommun

Stadsdirektören Christian Alexanderssons Tesla X har blivit partipolitik i Landskrona.

Stadsdirektörens tjänstebil är i lyxklassen och kostar över en miljon kronor. Den socialdemokratiska oppositionen anklagar den styrande borgerligheten för att ha frångått reglementet.

Anställningsavtalet med Christian Alexandersson skrevs under för sex år sedan. Då var det i rollen som vd för det nybildade kommunala bolaget Landskrona Stadsutveckling.

Senare avancerade Alexandersson till stadens högsta tjänst som stadsdirektör i Stadshuset.

Bytte bort Mercedesen

Det var där han överenskom att han förutom lönen på 141 000 kronor i månaden skulle ha rätt till tjänstebil i prisklassen tolv basbelopp, upp till 558 000 kronor.

För de pengarna har stadsdirektören tidigare kört en dieseldriven Mercedes ML 350. När det blev dags att byta undertecknades avtalet med Tesla-bilen. Alexandersson fick en fin rabatt på 300 000 kronor.

Långt över kostnadsgränsen

Men fordonet kostade ändå långt över det tillåtna reglementet. I sitt försvar har både stadsdirektören och kommunstyrelsens ordförande, Torkild Strandberg, L, sagt att slutnotan om man tar hänsyn till både driftkostnaden och fordonsskatten under perioden blir lägre jämfört med en traditionell bil.

Den socialdemokratiska oppositionen har dock reagerat på bilförmånen och nu blir Teslan en politisk fråga.

– Det Strandberg gått med på är ju inte förankrat någonstans, säger S-politikern Jonas Esbjörnsson till Helsingborgs Dagblad

Bilexperten Jan-Erik Berggren om elbilsjätten Tesla