Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Boris fräcka miljardförslag – en brittisk Öresundsbro

Boris Johnson är Storbritanniens premiärminister. Foto: WILL OLIVER / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Den brittiska premiärministern Boris Johnson blickar mot Malmö - och vill bygga en motsvarighet till Öresundsbron.Foto: HÅKAN DAHLSTRÖM / ADOBE STOCK

Efter hundra år av olika planer, projekt och ambitioner - nu kanske en bro mellan Skottland och Nordirland kan bli verklighet.

Och den brittiska premiärministern Boris Johnson sneglar mot Skåne när han ska skrida till verket.

Han tar nämligen inspiration av Öresundsbron, som knutit samman Malmö och Köpenhamn i snart 20 år. 

Den kommande miljardförbindelsen mellan Skottland och Nordirland har varit fast i planeringsstadiet sedan slutet på 1800-talet. Frågorna har varit många: 

Ska det byggas som en bro? 

Kanske en tunnel?

Eller både och?

När den brittiska premiärministern Boris Johnson nu försöker väcka liv i planerna på nytt är det enligt Daily Mail en hybrid som är det hetaste spåret - precis som Öresundsförbindelsen. 

Anledningen stavas Beaufort's Dyke, en djup gravsänka mellan Skottland och Nordirland. Tack vare sitt djup har Beaufort's Dyke använts som en gigantisk soptipp ute till havs och på platsen förvaras bland annat kemiska vapen från andra världskriget. 

Tanken är helt enkelt att bygga en bro på den skotska sidan som för trafiken ovanför Beaufort's Dyke. Därefter ska brokroppen sjunka ner till två brittiska motsvarigheter till Pepparholmen, innan trafiken slutligen förs vidare in till en irländsk Drogdentunnel.

Det mest troliga är att sträckan dras från Portpatrick i Skottland till grevskapet Larne på Nordirland. 

Kritiken är stark

Liksom det brittiska projektet var Öresundsbron länge fast som en tanke, snarare än en verklighet. Men 1995 drog bygget i gång och sedan invigningen fem år senare färdas drygt 60 000 personer över den svensk/danska förbindelsen varje dag. 

Brittiska kritiker menar dock att Boris Johnsons egen Öresundsbro kommer bli alldeles för dyr och varnar för att kostnaderna dessutom riskerar att skena i väg. Daily Mail rapporterar att Boris Johnsons nuvarande förbindelse väntas kosta hisnande 250 miljarder kronor. 

Skottlands regering har även uttryckt stark skepsis mot förbindelsen, och menat att det finns ett ”uppenbart antal praktiska hinder och utmaningar” som gör att det krävs en ”robust undersökning av kostnaderna och fördelarna” med ett brittisk Öresundsbro.

Projektet har rentav förkastats som ett ”slöseri med skattepengar”. Samtidigt menar Boris Johnson själv att en brittisk Öresundsbro kan minska lufttrafiken mellan det brittiska fastlandet och den irländska ön - och stärka den brittiska unionen.