Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bilexperten Olof har vunnit 250 pokaler

Olof Grönkvist trivs bäst i overall med fingrarna under huven. Priserna är ett kvitto på att slitet inte är förgäves. Foto: Christer Wahlgren
Surfs up. Ford Country Squire Woody Wagon -1951, var på grund av lastutrymmet, en favorit bland surfare. Foto: Christer Wahlgren
Det var formerna som Olof Grönkvist fastnade för. Och till och med Museum of Modern art har hyllat Lincoln Zephyrs formspråk. Det närmaste exemplaret är en -1939:a. Foto: Christer Wahlgren
Förutom formerna är det styrkan som gör Zephyren speciell. En V 12:a är helt enkelt häftigare än en V 8, menar prisbelönte bilbyggaren Olof Grönkvist. Foto: Christer Wahlgren
1938, Lincoln Zephyr V 12 som är byggd på två bilar. Karossen fanns i Dalby men kor ursprungligen från öknen i Arizona. Foto: Christer Wahlgren
"Man har ju lärt sig lite med åren hur det ska se ut", säger bilbyggaren med formkänsla. Foto: Christer Wahlgren
Bortåt 250 pokaler tronar på hyllorna. Bäst har Olof Grönkvist lyckats i tävlingar där helheten bedöms. Foto: Christer Wahlgren
En byggmästare i sin verkstad. Han började bygga bilar redan i slutet av 1970-talet. Foto: Christer Wahlgren
Talkshowvärden och komikern har en av världens största privata bilsamlingar. Han ligger bakom "The Jay Leno Car Award" som bland annat delats ut till Olof Grönkvist i Åkarp. Foto: Akm-Gsi / Barcroft Media
1 / 9

Formerna grep Olof Grönkvist tidigt i livet. Sedan dess har både yrkeslivet och fritiden handlat om bilar. Runt 250 pokaler i samlingen skvallrar om hobbyn.

– Jag trivs bäst i garaget. Rekordet är 47 dygn i overall. Det är många som inte känner igen mig i civila kläder,

Till vardags driver Olof Grönkvist bilverkstad i Åkarp. I den delen av verksamheten handlar det om att meka med och serva bilar efter kundernas behov. Vanliga "svenssonbilar" av ordinära märken och modeller.

På fritiden handlar det om amerikanare av äldre modell.

– Det får inte vara för nytt. 30- och 40-tal ligger mig varmast om hjärtat, säger Olof Grönkvist.

Han berättar att intresset började tidigt. Olofs far drev också verkstad i Åkarp och sonen brukade drömma sig bort i tjocka böcker med smäckra amerikanare i.

– Jag gillade de där "fat fender-formerna".

Bilhandlare i Orlando

Det teoretiska intresset fick snart ett konkret utlopp. Bilbyggandet började med ett par trikes och en Ford Anglia -51:a som fick ett hot rod-stuk i slutet av 70-talet. Olof Grönkvists intresse för form och kraft ledde vidare till Lincoln V 12. För, som han resonerar, 12-cylindrar är häftigare än 8.

Den första hittade han i Florida 1989.

– Vi var hos en bilhandlare i Orlando och frågade runt. Det var egentligen inte jag som skulle ha något men så såg jag den där . En fat fender som satt ihop och fungerade.

Har 250 pokaler

Numera finns det flera Lincoln V 12:or i samlingen.

– Målet är väl att jag ska ha en hel almanacka med tolv bilar men det får jag väl se om det blir verklighet. Vi är väl i maj nu, säger Olof Grönkvist.

Under årens lopp har hobbyn inneburit en del erkännande. Olof Grönkvist har mer än 250 pokaler från olika bilutställningar.

– Det är mest från Sverige men också från Tyskland, Danmark, Norge och Finland till exempel.

I prissamlingen finns en hel del tätplaceringar men också några andra och tredjeplatser. Pristagaren själv menar att han lyckats bäst i de tävlingar där det är helheten som bedöms, från lack till krom och interiör och underrede.

– Man har ju lärt sig lite med åren hur det ska se ut.

Tog hem Jay Lenos pris

Själva kronan i prissamlingen fick Olof Grönkvist 2007 under Power Big Meet i Västerås. Ett pris med en alldeles speciell historia instiftat av talk show-värden och bilentusiasten Jay Leno. Priset gick till Olof Grönkvist och hans Cadillac series -62 från 1950 i hård konkurrens.

Jay Leno närvarade inte själv men TV-mannens svenske mekaniker Per Blixt var på plats i Västerås.

– Olofs Cadillac från 1950 var den bil som bäst skulle passa in i Jays egna samling. Den är en unik bil, det finns inte många kvar i världen i dag, sa Per Blixt till Sveriges Radio efter att han delat ut bucklan.

Hobbyn handlar mer om att ta på sig overall i garaget än att cruisa på gatan. Samlingen är, med tanke på den tid som läggs ner, ingen vinstaffär direkt.

– Nej, men det hade väl blivit en slant om man sålde av något. Men jag är ingen affärsman på det sättet. Jag är sänd till att göra vid bilarna.

bilder