Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bilaffären blev verklig  mardröm för Anette

<strong>Tas upp i rätten.</strong> Efter mycket krångel och en lång rad verkstadsbesök gick Ahlberg bil i Karlskrona med på att häva Anette Trulssons köp av Volvon - men mot en avgift på 60 000 kronor eftersom hon och sambon Pär Morin "haft förmånen" att nyttja bilen under tiden. Nu ska fallet avgöras i Blekinge tingsrätt.Foto: Marcus Palmgren
Under vintern 2011 letade familjen ny bil och valet föll på en fabriksny, automatväxlad, fyrhjulsdriven Volvo XC70, från Ahlberg bil i Karlskrona. Bilen kostade 443 279 kronor och i februari 2012 levererades den. Men ganska snart tyckte sig Anette märka att något inte stod rätt till.Foto: Marcus Palmgren

Bilaffären blev en riktig mardröm för Anette Trulsson, 42.

Redan från start började den nyproducerade Volvon att krångla och efter två års kamp mot bilfirman väljer hon nu att ta saken till domstol.

– Man känner sig så maktlös, säger Anette Trulsson till Kvällsposten.

Här är felen enligt stämningen

  • Växellådan. Växlar "hårt" vid 50 kilometer i timmen och ibland "smäller det till" så att det i bilens kupé upplevs som att man kört på något föremål.
  • Bilen står stilla – trots att föraren gasar. Först efter ett par sekunder börjar bilen att köra.
  • Bilen har tvärnitat av sig själv. Vid ett tillfälle ska bilen helt utan förvarning tvärbromsat och var i mars 2013 därför nära att orsaka en kollision.
  • Bilen varvar i stället för att växla upp.
  • Bilen har laddat över 17 volt trots att 14 volt är det som är normalt för en bil.
  • Vid tre tillfällen har det, av okänd anledning, luktat brandrök i kupén.
  • Uppkoppling till mobiltelefon har fungerat dåligt. Bland annat har det varit problem med att starta den fjärrstyrda motorvärmaren via mobiltelefon.
  • I januari 2014 började vindrutetorkarna att gå hälften så fort.
  • De aktiva ljusen som ska "svänga med" i kurvorna har fastnat i ett läge.
  • Oljeläckage som senare kunde härledas till ett sprucket oljefilterhus.
  • En skadad drivaxel och ett deformerat lagerhus.
  • Ett vinande ljud som hördes i kupén efter ett par mil. Detta ska dock ha försvunnit efter att växellådan byttes.

 

Vintern 2011 var Anette Trulsson i Torsnäs i Karlskrona i behov av en ny bil. Den gamla trotjänaren hade rullat över 26 000 mil och efter diverse funderande föll valet på en automatväxlad, fyrhjulsdriven Volvo XC70 från Ahlberg bil i Karlskrona.

De kom överens om ett pris, 443 279 kronor, och i februari 2012 fick Anette Trulsson åka och hämta sin nya Volvo. Men redan från start upptäckte hon att det inte var något som stod rätt till.

– Det dröjde inte länge, kanske en vecka, innan jag märkte att den växlade hårt. Den knyckte liksom hårt där vid femtio, och det påtalade vi också om, men fick inget gehör, säger Anette Trulsson.

Snart märke de även att det var olja i motorrummet, men när bilens eget varningssystem larmade fyllde verkstaden bara på med mer olja, enligt Anette Trulsson.

– Och när vi skulle byta till sommardäck upptäckte vi att drivaxeln var trasig.

Uppemot 30 verkstadsbesök

Telefonsamtal och turer förbi verkstaden avlöste varandra.

Totalt har Anette Trulsson 14 loggade verkstadsbesök, men hon säger att det handlar om minst det dubbla. Hon beskriver hur bilen ibland kunde fungera i uppemot två veckor - andra gånger handlade det om fyra eller fem dagar.

– Det är helt galet. Bilar i dag är ju en dator på fyra hjul. Vi hade ju annat att göra än att bråka med Ahlberg bil, men bilen måste ju funka.

Redan under våren och sommaren 2012 ville Anette Trulsson få köpet hävt eftersom hon trodde att bilen var skadad redan när den rullade ut ur fabriken.

– Vi märke ju att de inte fick någon ordning på det. Men man känner sig ju helt maktlös som kund när man hela tiden får höra att det inte är något fel. Det är så mycket pengar och jag är beroende av en bil, säger hon.

Och bilfirman vägrade att häva köpet, i stället ville de få möjlighet att laga den.

Kräver 60 000 kronor

Men i januari i år, nästan två år efter köpet, kom plötsligt en öppning. Anette Trulsson och sambon Pär Morin fick ett möte med representanter för Ahlberg bil. Bilfirman gick då med på att häva köpet – men mot en avgift på drygt 60 000 kronor eftersom paret "haft förmånen" att nyttja bilen.

– Det var verkligen droppen som fick bägaren att rinna över. Haft förmånen – ja, vi har ju nyttjat bilen, men vi har ju inte haft något val. Vi har ju försökt att reklamera den, säger Anette Trulsson.

Sedan i vintras har Volvon därför blivit stående och eftersom Anette Trulsson inte kan vara utan bil har lösningen blivit att låna sin pappas.

– Jag har inte kört den sedan bärgaren hämtade den 16 januari. Ska man sätta en barnfamilj i en bil som luktar rök? Vi har inte lust att laborera något mer i alla fall.

I slutet av maj lämnade Anette Trulsson, via sitt juridiska ombud, in en stämningsansökan till Blekinge tingsrätt. Bilfirman har gått med på att häva köpet, men parterna är inte alls överens om vilka belopp som ska betalas ut.

– Jag vill egentligen inte utan det hade ju varit bättre om vi hade kunnat komma överens innan, säger Anette Trulsson.

Följer bara praxis

Johan Ahlberg, vd vid Alhberg bil, menar att bilfirman bara följt praxis. Enligt lag har bilhandlaren bland annat tre försök på sig att laga ett fel innan kunden har rätt att häva köpet.

– Det är vi egentligen inte uppe i, men vi har tagit beslutet att erbjuda dem det här. Det har varit för mycket fel helt enkelt, säger han.

Men när det kommer till ersättning för den så kallade nyttjanderätten är han inte beredd att backa.

– De har haft bilen i två år och kört 3500 mil. Det står i det finstilta och så är praxis enligt Konsumentverket att man ska betala ersättning för den nytta man haft. Jag har dessutom gett dem ett bättre erbjudande, säger Johan Ahlberg.

Han har själv inte tagit del av stämningen ännu, men tror inte att tingsrätten kommer att komma fram till någon annan slutsats.

– Jag vet inte hur många fall vi haft i Allmänna reklamationsnämnden, men det är få med tanke på den volym bilar vi säljer. Jag har aldrig förlorat någonting där i de få fall vi haft och det tänker jag inte göra nu heller. Har vi gjort fel rättar vi till det, säger Johan Ahlberg.

"Missbrukar vårt förtroende"

Anette Trulsson hoppas nu att historien ska få ett slut – en gång för alla. Men något förtroende för Volvo har hon inte.

– Jag vill inte ha någon Volvo efter detta som har varit. Jag tycker också att det är synd att ingen på Volvo centralt kan ta ansvar. Så länge det är människor inblandade kan det ske fel och brister men då får man ta ansvar. De har missbrukat vårt förtroende.