Den fastslår att förbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör borde bli verklighet så snart som möjligt – och att Region Skåne ska vara garant för de nödvändiga lånen.
– Både styret och oppositionen i Region Skåne står bakom denna avsiktsförklaring. När medfinansiering nu är på bordet bör staten snabbt kunna ge grönt ljus för projektet, säger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelseordförande i Region Skåne, i ett pressmeddelande.

”Enorm betydelse”
Förbindelsen planeras bestå av en tunnel för järnvägstrafik och en tunnel för vägtrafik.
– HH-förbindelsen kommer ha en enorm betydelse för Skånes utveckling, eftersom den vidgar arbetsmarknadsregionen, bidrar till ökad sysselsättning och stärker Sveriges beredskap genom ytterligare en anknytning till kontinenten, säger Henrik Fritzon (S), oppositionsråd i Region Skåne, i ett pressmeddelande.
– Därför är det naturligt att regionen går in som aktiv part. HH-förbindelsen är också en god investering som beräknas ge ekonomisk avkastning under lång tid framöver.

Likt Öresundsbron
Enligt planen är den modell för ägande och drift som används för Öresundsbron även tillämpbar för en fast HH-förbindelse. Region Skåne erbjuder därför att bistå med aktieägartillskott och lånegarantier.
Hur stor summa Region Skåne är beredd att gå in med är i nuläget inte klart.