Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bernadottes bussar räddade 15 000 fångar

SAMLING I PADBORG. Sammanlagt 36 svenska bussar målades vita och sattes in i Röda korsets aktion för att rädda fångar ur koncentrationslägren. Foto: NATIONALMUSEET
SAMMA NU SOM DÅ. Den 70 år gamla bilden av museets trapphall med sängar och flyktingar pryder i dag samma trapphall. Foto: Stefan Lindblom/ Hbg-Bild
BUSSEN SKA FLYTTAS. Museet ska bygga en gigantisk glasmonter och placera Röda korsets vita buss fullt synlig utanför ingången. Foto: Stefan Lindblom/ Hbg-Bild
Björn Holmin från Eslöv passar på att kika in. Foto: Stefan Lindblom/ Hbg-Bild
LÄR OM KRIGSSLUTET. Bosse och Maria Svensson från Malmö läser om enskilda flyktingöden på skärmar som tillhör nya utställningen "Välkommen till Sverige". Foto: Stefan Lindblom/ Hbg-Bild

MALMÖ. Under andra världskrigets sista månader 1945 ledde Folke Bernadotte Röda korsets räddningsaktion som förde ut mer än 15 000 fångar från de nazistiska koncentrationslägren.

I vita bussar kom de till Sverige för att börja sina nya liv.

En ny permanent utställning på Malmö museer påminner om flyktingarna och deras öde.

Utställningen "Välkommen till Sverige" börjar med en stor bild i trapphallen på museet – en bild som visar hur samma trapphall såg ut för exakt 70 år sedan. Då var den full av sängar som placerats ut för att ta emot de nyss anlända före detta lägerfångarna.

Flyktingarna var många och de behövde inkvarteras. Skolor och danspalats i Malmö var redan fullbelagda när museichefen Ernst Fischer beslutade att ställa museets lokaler till förfogande.

– Han hade varit aktiv antinazist under hela kriget och kunde snabbt bestämma detta själv. Det tog bara två dagar innan de första flyktingarna kom. De fick bo bland uppstoppade djur och tavlor, säger utställningsproducenten Samuel Thelin.

Få är ännu i livet

Museet var en karantän där nyanlända fick stanna en kortare tid för att man skulle förvissa sig om att de inte bar på någon smitta. Sammanlagt 2 000 flyktingar passerade genom lokalerna under tiden 28 april till 4 oktober 1945.

– Vi har letat fram namnen och gjort en katalog över alla som vistades här. Väldigt få av dem lever i dag, säger Samuel Thelin.

– Arbetet har varit fantastiskt och jag har blivit väldigt rörd på många sätt. Jag har också träffat många barn till dem som kom med de vita bussarna och de har berättat hur tacksamma och berörda de blivit.

36 bussar i räddningsaktionen

En av de bevarade bussar som användes till flyktingstransporterna har lånats ut av Röda korset och står tillfälligt parkerad på museets innergård i Malmö. Men snart ska den uppmärksammas bättre.

– Vi har fått riksantikvarieämbetets tillstånd att placera bussen i en nio gånger fyra meters monter i okrossbart glas utanför museet så att den syns från Malmöhusvägen, säger Samuel Thelin.

Sammanlagt sattes 36 bussar in i räddningsaktionen. Den 12 mars 1945 kom den första av dem fram till Tyskland och transporterna började rulla ett par dagar senare. Den sista busstransporten nådde Malmö hamn den 4 maj men flyktingar fortsatte att anlända på andra sätt.

Totalt räknar man med att 15 345 personer räddades av bussarna – ungefär hälften var skandinaver och hälften från andra länder.

Alla överlevde inte resan. En del dog av undernäring och sjukdom, andra dödades i allierade flygattacker. 110 av dem avled efter att de hade kommit fram till Sverige.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!