Ser ni vad det står? Joakim Appelqvist upptäckte misstaget som Skånemejerier gjort på ljusreklamen. Foto: Privat
Ser ni vad det står? Joakim Appelqvist upptäckte misstaget som Skånemejerier gjort på ljusreklamen. Foto: Privat

Bara Joakim upptäckte Skånemejeriers tabbe

Publicerad

När Joakim Appelqvist kom hem från jobbet upptäckte han något som var fel med en reklamskylt från Skånemejerier.

– Jag var först inte säker på om det var avsiktligt. Men sedan förstod jag att det måste vara ett misstag, berättar han.

Ännu märkligare är Skånemejeriers reaktion på fadäsen.

Reklamskylten är stor, det är en ljustavla som står mitt i Huddinge centrum, söder om Stockholm. Joakim Appelqvist, 25, passerar ofta, som tusentals andra människor gör varje dag, men den här gången stannade han till. Den stora reklamskylten var svårläst - den var nämligen spegelvänd.

– Jag jobbar själv med marknadsföring, så jag tänkte att det kanske var meningen. Den där uppmuntrar verkligen folk att ta en bild och dela den digitalt, säger Joakim Appelqvist.

 

LÄS OCKSÅ: Tobias avslöjade Arlas hemlighet i filmjölken

 

– När jag förstod att det var en miss tänkte jag den som satt upp skylten och inte ens kollat på slutresultatet. Jag ser killen eller tjejen framför mig, som står där och är så trött på sitt jobb. Det kanske var den tjugonde skylten den dagen, det såg bra ut, det är  i slutet av en lång dag, säger han.

Skånemejerier: inget svar

Joakim Appelqvist tyckte att han borde uppmärksamma Skånemejerier på tabben och skrev till företaget på Facebook. Responsen var mycket märklig.

Först hände ingenting. Sedan ingenting. Efter fyra dagar kom ett svar på Facebook från Skånemejerier: en gråtskrattande emoji.

– Jag tänkte att det var rätt dåligt, faktiskt, säger Joakim Appelqvist.

 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2231063453577279&set=p.2231063453577279&type=3&theater

 

Efter ytterligare ett dygn tog någon på Skånemejerier larmet på allvar och frågade: "Man undrar hur det blev så här knasigt? Var såg du denna skylten?".

Fem dagar efter larmet

Sedan dröjde det inte länge innan Skånemejeriers tavla var avlägsnad från Huddinge centrum, fem dagar efter larmet.

För att få företagets förklaring vände vi oss till Skånemejerier via mejl och telefon, men företaget är inte lätt att nå. Efter exakt 34 minuters väntan i telefon och meddelandet ”Du är nummer ett i kön” hos Skånemejeriers pressavdelning gav vi upp.

Efter ett dygn: ännu inget mejlsvar. Nästa dag: telefonkontakt. Och till sist ett svar från Lotta Jacobsson på Skånemejerier, via mejl: "Vi har inga kommentarer kring detta. Ha en fin dag!"

Vad det står på ljustavlan? Det står "Hjordnära. Med varsam hand - för djuren, naturen & dig".

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag