Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Banken spärrade Ingemars kort – han hade för mycket pengar

Ingemar Ängliden skulle bara köpa några flaskor vin på Systembolaget. Då spärrades kortet av Mastercard eftersom han hade för mycket pengar.Foto: Privat
Ingemar Ängliden om företagets förklaring: "Sånt där måste de ju informera om".Foto: Shutterstock

När Ingemar Ängliden från Mellbystrand skulle köpa vin för några hundra kronor på Systembolaget stoppades köpet.

Hans kort spärrades – eftersom han hade för mycket pengar.

– Det är ju inte klokt. Fullständigt galet, sånt där måste de ju informera om, säger han.

Sydsvenskan-HD var först med att rapportera om den märkliga situationen som Ingemar Ängliden, 67, hamnade i häromdan när han skulle köpa vin i Höganäs.

När han stod i kassan slutade kortet att fungera. 

– Det var otroligt pinsamt, folk kunde ju tro att jag inte hade pengar.

Mastercard spärrade kortet

Men pengar hade han. Alldeles för mycket, skulle det visa sig.

Bakgrunden är att han i somras reste till USA. Inför resan satte han in 100 000 kronor på sitt kort. När vinet skulle betalas hade han 95 000 kronor på kontot och det var för mycket för banken vars automatiska spärr slog till och låste kortet.

– Jag ringde till Mastercard som har utfärdat kortet och fick veta att jag hade fört över för mycket pengar.

Anledningen till agerandet är att bankerna vill upptäcka misstänkt penningtvätt, skriver Sydsvenskan. Spärrarna slår till automatiskt vid sådana misstankar.

– Att ha för mycket pengar på kontot är ju ett trevligt problem men i det här fallet satte det ju honom på pottkanten och det är aldrig meningen, säger Veronica Osmund, informationsansvarig på SEB-kort till Sydsvenskan.

Kritisk mot bankens information

Ingemar accepterar bankens säkerhetsstänk men är ändå kritisk.

– De skulle ju ha meddelat mig om det. De säger att de har skickat brev och ringt. Men jag har telefonen med mig överallt och har inte missat några samtal.

– Och stämmer det att de har skickat brev så har breven försvunnit. Jag har inte fått något i alla fall. Och man kan ju tycka att de borde skicka rekommenderat brev i sådana här viktiga fall, säger Ingemar Ängliden.

Nu har det till slut löst sig. Ingemar har lagom mycket pengar på sitt kortkonto och hoppas att han ska slippa bli stående i en kassa utan möjlighet att betala.

– Jag hoppas att det ska komma något gott ur det här, att de ändrar sina rutiner och blir tydligare när de ska spärra någons kort. För någon vecka sedan var jag i London och allt funkade, men tänk om de spärrat kortet då? Det var det enda kortet jag hade. Det hade blivit kaos för mig.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!