Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bank-id-bedragaren blåste Björn på livsbesparingarna

81-åriga Björn blev av med 300 000 kronor när bedragaren slog till.
Foto: Privat
Nu vill sonen Anders varna andra: ”Lägg på luren, börja inte ens diskutera med dem som ringer”.
Foto: Brottscentralen
Foto: JESSICA GOW/TT / TT NYHETSBYRÅN

Bank-id-bedragaren blåste Björn, 81, på hans livsbesparingar – inom loppet av några minuter.

Nu vill sonen Anders varna andra för att inte fler ska drabbas.

– Lägg på luren, börja inte ens diskutera med dem som ringer, säger han.

81-årige Björn Eschricht från småländska Strömsnäsbruk i Markaryds kommun, blev på annandag påsk uppringd av en okänd kvinna som utgav sig att komma från ett företag som samarbetar med Swedbank. Kvinnan varnade för att det höll på att tas ut pengar från hans bankomatkort – och att hon ville hjälpa till att stoppa det direkt, vilket Smålänningen var först med att rapportera om. 

Allt var en bluff.

Kvinnan bad Björn logga in på banken med sin bankdosa. 

Hon betonade att hon inte behövde koden till bankdosan – som enligt henne var viktig att hålla hemlig. Däremot behövde hon ha svarskoderna.

”Pappas livsbesparingar”

– När säkerhetskoden lämnas ut är det katastrofalt. För då kommer hon åt kontot och kan skapa ett bank-ID. Då påbörjades uttagen av pappas livsbesparingar, säger sonen Anders.

Kvinnan fick sen Björn att knappa in fel säkerhetskod tre gånger vilket gjorde att bankdosan spärrades. Björn kunde då inte längre komma åt banken själv och blev misstänksam. Det var då han ringde sonen Anders.

– Jag kör dit så fort jag kan, men jag kommer ju inte åt bankkontot eftersom att det är låst. Då ringer jag upp Swedbank men då kan jag inte heller identifiera mig eftersom jag inte har något bank-ID. I det läget spärrades pappas konto. 

Kvinnan hann länsa Björns konto på 300 000 kronor – pengar som banken inte kommer att ersätta.


LÄS MER: Det här är Bank-ID – svar på de vanligaste frågorna 


Sonen varnar: ”Lägg på luren”

– Vi tittar på det enskilda fallet, på omständigheter och vad som har hänt. Jag kan inte säga något generellt om vad gäller utan vi gör en bedömning utifrån det enskilda fallet och tar ett beslut, säger Josefine Uppling som är presschef vid Swedbank till SVT.

Josefine Uppling, presschef på Swedbank.
Foto: Pressbild

Uppling säger också att det viktigaste man ska tänka på som kund är att man aldrig någonsin ska lämna ut någon information som är kopplat till sin bank, inga koder, inte logga in eller starta sitt bank-ID. Banken ringer aldrig och ber om den här typen av information. 

Anders hoppas ändå att hans pappa ska få tillbaka någonting av det han förlorat. 


LÄS MER: Så skyddar du dig digitalt – 6 knep för att minska riskerna på nätet 


Nu vill han också varna andra som kan finnas i riskzonen eller som framför allt har äldre i sin närhet som kan drabbas.

– Lägg på luren, börja inte ens diskutera med dem som ringer säger han och fortsätter: 

– Håll koll på anhöriga, och informera dem om de risker som finns. 

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!