Vidya Ernstsson fick farliga implantat inopererade. Foto: PRIVATVidya Ernstsson fick farliga implantat inopererade. Foto: PRIVAT
Vidya Ernstsson fick farliga implantat inopererade. Foto: PRIVAT
Nu ska ett beslut tas om fallet tas vidare till hovrätten i Göteborg. Foto: SVEN LINDWALLNu ska ett beslut tas om fallet tas vidare till hovrätten i Göteborg. Foto: SVEN LINDWALL
Nu ska ett beslut tas om fallet tas vidare till hovrätten i Göteborg. Foto: SVEN LINDWALL

Vidya fick farliga implantat – men läkaren vann i rätten

Publicerad

Vidya Ernstsson är en av 4 000 svenska kvinnor som fick farliga bröstimplantat insatta. 

Hennes fall var det första som prövades i domstol – men hon förlorade.

Nu hoppas Vidya att få upprättelse i högre instans.

– Privata kliniker kan inte fortsätta som de gör, säger Vidya Ernstsson, 34.

Vidya Ernstsson, 34, träffade 2009 en läkare på en klinik i Halmstad för att diskutera en bröstförstoring. Han rekommenderade märket Poly Implante Prothèse (PIP), Vidya följde hans råd och operationen genomfördes.

Ett år senare blev det en internationell skandal när det visade sig att det franska företaget som står bakom PIP hade börjat använda industriell silikon i implantaten – i stället för medicinsk. 

Tusentals kvinnor hade då opererats med implantaten som lätt sprack och därav blev inflammerade, infekterade och ledde till stora smärtor. Dessutom fanns misstankar om att implantaten ökade risken för cancer.

4 000 svenska kvinnor drabbade

Läkemedelsverket och Socialstyrelsen har gått ut med råd till de 4 000 svenska kvinnor som har PIP-implantat. Det senaste beskedet kom 2013 och där var budskapet att kliniker som har använt dem även bör ta ut dem:

"Kliniker som har opererat in PIP-implantat bör ta ut dem. Detta bör göras i förebyggande syfte även om det inte finns några tecken på problem."

Nu är frågan vem som ska betala.


LÄS MER: Nu stämmer Vidya läkaren för farliga bröstimplantaten

4 000 kvinnor i Sverige har PIP-implantat. Några av dem har själva valt att betala för att ta bort dem, andra har gjort upp med läkarna. En del av fallen har varit på väg till rätten men avgjorts i förlikning. 

I juli gick det första fallet upp i Sverige vid Halmstad tingsrätt. Det var Vidya Ernstssons fall. 

När hon fick smärtor två år efter sin operation erbjöd sig läkaren att ta ut implantaten och ge 50 procents rabatt på ingreppet. Vidya Ernstsson valde dock att gå till en annan läkare och betala ingreppet själv, hon litade inte längre på den tidigare läkaren.

Förlorade i tingsrätten

I stämningsansökan yrkade hon på att få tillbaka pengarna för båda ingreppen och skadestånd för smärtan de felaktiga implantaten orsakat. Hon anser att läkaren borde ha säkerhetsställt att implantaten var legitima, att man bör kunna vänta sig det som betalande patient. I juli kom domen. Tingsrätten gav inte Vidya rätt. 

– Det tog ganska hårt på mig eftersom jag anser att det handlar om mänskligt värde för min del men tingsrätten bara skjuter det ifrån sig, säger Vidya Ernstsson.

Tingsrätten anser att Vidya har stämt fel part och väljer därför att inte döma till hennes fördel. Hon har stämt läkaren som ligger bakom kliniken men tingsrätten anser att hon borde stämt det bolag som är verksamhetsdrivande, vilket är läkarens aktiebolag.

Vidya menar dock att den enda informationen hon fått om det andra bolaget är bankgironumret som kostnaderna skulle betalas till .

– Hans advokat sa i tingsrätten ”har du köpt en Aladdinask som det är något fel på så går du inte till butiken där den är köpt utan du vänder dig till Marabou choklad”. Jag var helt oförstående för ett så dumt uttalande och det är klart man i första hand går till butiken och ber om en ny ask.

Har gått till hovrätten

Nu har dock hovrätten gett besked att de kommer pröva fallet och Vidya känner återigen hopp. 

– Det betyder att hovrätten har en känsla för att de bör granska det, jag är jätteglad att det tas upp, det betyder att beslutet kanske inte är ristat i sten.

Hon hoppas att det ska leda till en upprättelse för henne och alla andra kvinnor som drabbats och att det blir en ändring i systemet.

– Privata kliniker kan inte fortsätta som de gör, i en regi där de har all makt.  Det måste finnas mer skydd där man känner att man kan gå in på en klinik, göra en operation och går det fel så får man hjälp. Var är läkaretiken att hjälpa människor? Allt handlar bara om pengar, säger Vidya Ernstsson.

Relaterade ämnen
Maja Strömberg
Maja Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


s

Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag