Simhallen på bilden har inget med simhallen i texten att göra. Foto: Anders Ylander
Simhallen på bilden har inget med simhallen i texten att göra. Foto: Anders Ylander

Bajsare tvingar sim- hallen att hålla stängt

Publicerad

För tredje gången på en månad har simhallen i Helsingör tvingats stänga sedan bajs hittats i bassängen.

Personalen misstänker att det är någon som medvetet bajsar i vattnet.

– Det råder det inga tvivel om, säger badhuschefen Kristian Stokholm till Helsingör Dagblad.

Det som skulle bli en avkopplande stund i böljan blå för gästerna i simhallen blev i stället en smärre mardröm när de mänskliga avföringsklumparna kom skvalpande i vattnet i onsdags.

Personalen valde att stänga anläggningen på grund av bajset och det var för tredje gången på bara en månad. Och anledningen är densamma varje gång, bajs i bassängen.

Bajsar med avsikt

Nu letar personalen efter den skyldige.

– Det är någon som gör det med avsikt men vi har inget som kan peka ut den skyldige, säger Kristian Stokholm till Helsingörs Dagblad.

Men vissa misstankar pekar mot ett stökigt ungdomsgäng säger en av badgästerna till tidningen. Anledningen ska, enligt gästen, vara att gänget surnat till över att ha fått lämna bassängen när det är dags för de mindre barnen att ha simskola.

Kissar på golven

Enligt gästen har gänget också kissat på golven i omklädningsrummet och i bastun.

Kristian Stokholm i badhuset vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna om gänget för Helsingörs Dagblad.

Magnus Andersson
Magnus Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag