Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Åtta dog i tågkraschen – så kompenseras de anhöriga

Det var på morgonen den 2 januari som snabbtåget träffades av en trailer från ett mötande godståg. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Skrämmande bilden inifrån tåget precis efter olyckan. Foto: TT NYHETSBYRÅN

En vecka efter den tragiska olyckan på Stora Bältbron agerar DSB som ansvarade för snabbtåget. 

Åtta personer dog i olyckan – nu ska deras anhöriga kompenseras. 

– Vi känner för våra kunder och speciellt för de anhöriga till de omkomna i den tragiska olyckan, säger Flemming Jensen som är vd för DSB. 

07.35 på morgonen den 2 januari inträffade den värsta tågolyckan i Danmark på 30 år. 

Åtta människor förlorade livet när ett snabbtåg kolliderade med en trailer som blåst av ett mötande godståg. 131 passagerare, en tågförare och två tågvärdar befann sig på tåget. Förutom dödsoffren skadades 16 personer. 

En vecka efter olyckan har DSB, den danska motsvarigheten till SJ, bestämt sig för hur man ska kompensera, och stötta, de anhöriga till de åtta dödsoffren i olyckan. Det visar en skrivelse till transportminister Ole Birk Olesen som DR tagit del av

 

Olyckståget. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Pengar och psykologhjälp

Kompensationen är uppdelad i fyra delar: 

Anhöriga till dödsoffer och samtliga berörda passagerare kommer få ta emot blommor och ett brev undertecknat av DSB:s styrelseordförande och vd. 

En fast kontaktperson inom DSB kommer erbjudas till anhöriga till de omkomna. Kontaktpersonen ska kunna hjälpa till med praktiska frågor under den närmaste tiden. 

DSB delar ut en ekonomisk kompensation på 50 000 danska kronor, vilket motsvarar 68 000 svenska kronor, per dödsoffer. Pengarna går till närmast anhörig. 

Närmaste anhöriga till de omkomna blir erbjudna stöd av en psykolog med inriktning på krishantering. 

 

Kasper Brix Bærndt var det första offret för den danska tågolyckan vars namn blev känt, eftersom hans syster publicerat minnesord på Facebook. Foto: TT/privatbild

”Vi för en dialog”

DSB:s vd Flemming Jensen berättar om arbetet efter tågolyckan. 

– Först och främst har det varit viktigt för oss att komma i kontakt med anhöriga till de omkomna. Det är dem som vi nu för en dialog med och som vi erbjuder den här kompensationen till, säger han till DR Nyheder. 

Erbjudandet är enligt Flemming Jensen DSB:s sätt att utrycka sin medkänsla och sitt ansvar. 

– Vi känner för våra kunder och speciellt för de anhöriga till de omkomna i den tragiska olyckan. 

DSB saknar i nuläget kontaktuppgifter till alla som var med på snabbtåget. 

– Men vi har gått ut med uppgifter om att alla som var på tåget har möjlighet att kontakta DSB för att ta emot hjälp och kompensation, säger Flemming Jensen. 

De tre DSB-anställda som var med om olyckan kom inte till fysisk skada men är enligt DSB väldigt skakade och påverkade av olyckan och därför kommer de inte arbeta under en tid framöver.

 

Räddningsarbetare vid godståget som var inblandat i olyckan. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Fel i konstruktionen

TV2 avslöjade tidigare under veckan att utredare har konstaterat flera fel i konstruktionen av godståget. 

Som underlag till rapporten har utredare genomfört tester av det så kallade ”låspinnen” på godståget, det vill säga den del av tåget där godsvagnen säkrar lasten. 

Redan vid det första testet stod det klart att allt inte fungerade som det skulle.

I rapporten, som TV2 har tagit del av, står det bland annat:

”Min presumtion är att det finns tillräckliga bevis för att fästet på vagnen är mycket otillräckligt, och i förhållande till relativt få kontroller har ett stort antal fel hittats, vilket alla har medfört att släpvagnen inte fäst ordentligt.”

Godsvagnen som ingick i testet ska ha varit av samma modell som den som kraschade i olyckan.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!