Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Antalet kvinnor som tar mc-kort sjunker

Det finns ingen anledning för tjejer att nöja sig med att sitta på bönpallen. Maria Nordqvist på Sveriges Motorcyklister vill se fler tjejer bakom styret.

Foto: PRIVAT

90 procent av alla mc-förare är killar.

Och andelen kvinnliga förare minskar.

– Ser man till de som tar körkort så har antalet och andelen tjejer sjunkit sedan 2003, vilket är jättekonstigt för alla tror att det är tvärtom, säger Maria Nordqvist, ansvarig för trafikpolitik hos Sveriges Motorcyklister.

Siffrorna är nedslående.

Andelen tjejer som tar mc-kort har fallit under flera år i rad. Under 2014 tog 8 000 svenskar mc-kort, bara 14 procent av dessa var tjejer.

Det är den lägsta andelen på 15 år.

Framför allt då siffran var 21,3 procent så sent som 2003.

När det gäller godkännandegraden vid körkortstagande så blev 70,9 procent av männen godkända på körproven 2014. Motsvarande siffra för tjejer var 62,8 procent.

– Att köra motorcykel har alltid setts som en manlig företeelse, som något som nästan varit konstigt att göra om man är tjej. Att man som tjej borde nöja sig med att sitta bakpå, säger Maria Nordqvist som hoppas normen ska brytas.

Från SMC:s sida har man länge påtalat att tjejer länge till en högre grad än killar underkänns i körkortsprövningen och för en tid sedan fick man i uppdrag att se över varför.

Man kom då fram till att det var manöverdelarna där kvinnor underkänns – och en del av provet togs bort. Rent konkret innebar förändringarna att man tagit bort ett av de två lågfartsmoment som ingår i körprovet.

– Det är inte någon som har dött i krypfart när de försökt att svänga en motorcykel. Tvärtom händer de flesta olyckor när det går för fort. Det är där som det varit en brist i utbildningen, förklarar Maria ändringen.

En annan del som förbättrats är utrustningen och tillgängligheten.

– När jag började köra hoj och tog körkort för 30 år sedan fanns det mycket mindre utrustning för tjejer. Jag har 34 i skostorlek till exempel och då fanns det bara stövlar som var gjorda för knattecross.

Fanns inte utrustning för tjejer

Förut fanns inte handskar, skinnställ och knappt kläder för tjejer som ville köra motorcykel. I dag finns det särskilda kollektioner för tjejer.

Det finns också trafikskolor som sänker sina motorcyklar till en lägre höjd och annonserar om detta i hopp om att locka kvinnliga åkare. Det har också tillkommit speciella kurser, bandagar, resor och klubbar som har utflykter enbart för kvinnor.

– Det blir fler och fler tjejer som tar mopedkörkort och då borde det vara naturligare att hoppa på en motorcykel senare. Då ska vi veta att standardknutten inte är 18 år. En tjej som tar motorcykelkörkort, hon tar det när hon är 38 år, säger Marie och tillägger:

– Det är dyrt och krångligt och man gör andra saker i livet innan man börja med det här. Det är ett slags dröm som man förverkligar när barnen är stora och har flyttat ut, man har bättre ekonomi och det jag upptäcker nu är att det aldrig är för sent att börja. Det ringer både damer och herrar till mig som vill ta mc-körkort när de är närmre 60 år.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!