Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Anställd bad brukare blåsa i alkholmätaren

Den anställde bad brukare blåsa i gång bilen.Foto: ALEXANDER DONKA / ALEXANDER DONKA EXPRESSEN
Nu tilldelas den anställde en skriftlig varning. Foto: JENS CHRISTIAN

Den anställde fick brukaren att blåsa i alkolåset för att få i gång sin bil.

Nu varnas medarbetaren av Kalmar kommun.

– Det är klart att detta är oacceptabelt, säger Cecilia Frid, förvaltningschef på socialförvaltningen till Barometern.

Den anställdes drag avslöjades först när det var tid för den årliga kalibreringen av fordonet. Då uppvisades att det vid ett första försök att starta bilen misslyckades.

Historiken från mätningen visade att alkoholhalten låg på 0,48 promille. En timme senare låg den på 0,36, rapporterar Barometern.

Att brukaren inte kom i väg med en gång förklarar den anställde med att brukaren var sen – men sanningen var en annan.

Lät brukare blåsa

Enligt brukaren frågade den anställde om hjälp att starta bilen, genom att be brukaren att blåsa i alkolåset. 

Enligt Barometern framgick det att ”medarbetaren bett den enskilde att blåsa eftersom medarbetaren tagit en halstablett och inte kunde blåsa själv”.

– Personen står i beroendeställning till personalen. Det kan vara svårt att säga nej. Det är klart att detta är oacceptabelt, säger Cecilia Frid, förvaltningschef på socialförvaltningen, som ser allvarligt på det inträffade, till Barometern.

Får en varning

Enligt Barometern arbetar inte medarbetaren kvar på avdelningen, utan har fått en annan placering. 

Däremot tilldelas den anställde en skriftlig varning.

Beslutet har föregåtts av en Lex Sarah-utredning

Nu ska också socialförvaltningen skriva ett förbättringsförslag till transportenheten – som sköter bilarna – gällande de tekniska möjligheterna kring alkoholmätare, enligt Barometern. 

Utredaren konstaterar också att händelsen borde ha dokumenterats direkt i den sociala journalen. Varför det dröjde två månader innan någon pratade med den enskilde borde också ha redovisats bättre.