Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Annsofies hår föll av efter frisörbesöket

Annsofie Lindell, en tid innan den aktuella klippningen.
”Efter besöket kändes håret som svinto”, säger Annsofie. Foto: Privat

Annsofie Lindells besök hos frisören blev en mardröm.

Blekningen fick sitta i alldeles för länge, och håret förstördes.

– Stora tussar föll av, jag bara grät, säger Annsofie Lindell.

Bromöllabon Annsofie Lindell, 36, har i flera år gått hos samma frisör i Kristianstad kommun och alltid blivit nöjd – tills hon i förra veckan var med om en skräckupplevelse som även Lokaltidningen skrivit om.

Onsdagen den 8 maj hade hon bokat en frisörtid för att ljusa upp sitt hår inför sommaren. Hon hade blivit bokad hos en ny tjej som börjat hoppa in för att stötta upp på salongen, eftersom salongens ägare, Annsofies vanliga frisör, hade fullt i schemat.

– Den nya frisören skulle vara väldigt duktig på att ljusa upp hår och hade mycket erfarenhet och jag ville få det gjort, säger Annsofie Lindell.

Vid 13 var Annsofies frisörtid bokad men hon fick vänta två timmar på salongen innan den nya frisören hade tid för henne.

– Redan där fick jag en jobbig känsla.

När hon väl fick sätta sig i frisörsstolen visade hon bilder och förklarade vad hon ville göra. Hon ville ljusa upp det, ha en kallare nyans och klippa topparna. 

Vilket innebär att hon behövde börja med att bleka delar av håret. Under tiden som blekningen satt i lämnades Annsofie ensam i rummet stora delar av tiden, menar hon, och hon reagerade på att processen verkade ta mycket längre tid än vanligt.

Stora tussar av Annsofies hår ramlade av. Foto: Privat

– Hon kom och tittade till håret då och då men jag satt med blekningen i väldigt länge. Jag tog upp mobilen och försökte fördriva tiden bäst jag kunde.

Frisören hade somnat

När frisören sedan inte kom tillbaka på en lång stund började Annsofie undra vad som stod på.

– Jag började ropa lite för jag visste att hon satt i ett rum intill och tänkte att ”nu måste vi väl ändå tvätta bort färgen”.

Till slut reste sig Annsofie upp och gick till personalrummet. Hon menar att frisören satt där inne och verkade sova.

– Hon satt framlutad med håret hängande framför ansiktet och svarade inte på tilltal. Jag fick gå fram och ruska om henne innan hon gav någon respons. Hon verkade sova, det kändes inte bra.

Efter frisörbesöket skiftar färgen i Annsofies hår, på vissa ställen är det orange. Foto: Privat

När blekningen sedan skulle tas bort hade den torkat helt och börjat smula sönder för att det blivit så torrt, menar Annsofie. 

– När vi skulle sätta in nyanseringsfärgen sved det i hela hårbotten, det har det aldrig gjort förut så jag kände att någonting verkligen var fel. Det hade dessutom blivit så slitet att vi fick klippa mycket mer än jag tänkt.

Tog åtta timmar

Vid 21-tiden var håret klart. Då hade Annsofie spenderat åtta timmar på salongen och orkade inte protestera när hon fick se resultatet – som hon fick betala 1500 kronor för.

– Det var sent, jag var jättehungrig och jättetrött. I mörkret såg jag inte hur mycket färgskiftningar det blivit och hon hade satt i så mycket oljor och andra produkter i håret att jag inte reagerade på hur illa det var.

När hon skulle tvätta håret dagen efter insåg hon vidden av hur skadat hennes hår blivit.

– Stora tussar föll av när jag borstade det, som gummitrådar och det var enorma färgskiftningar, jag bara grät. Jag vågar inte röra håret nu för det faller bara mer.

Frisören som driver salongen har lovat att kompensera Annsofie för skadan. Foto: Privat

Annsofie tog direkt kontakt med sin vanliga frisör, som också är salongens ägare, som blev chockad när hon fick höra om det som hänt.

– Hon var jätteledsen och har sa att tjejen inte är välkommen tillbaka till salongen och har lovat att fixa mitt hår.

”Jätteledsen”

Annsofie skrev ett inlägg på Facebook om händelsen. Kommentarerna strömmade in, bland annat hörde flera andra frisörer av sig till Annsofie och förfasades över hur hennes hår blivit.

Ägaren till den aktuella salongen, och tillika Annsofies vanliga frisör, beklagar det som hänt. 

– Jag hade sett den här tjejens CV och hon hade lång erfarenhet så jag förväntade mig att hon var professionell i sin yrkesutövning. Jag vet inte vad som hände när jag hade gått därifrån men jag kommer inte ta in henne något mer efter det här, säger salongsägaren, som vill vara anonym, och fortsätter:

– Som tur var känns håret inte så skadat som vi först trodde men Annsofie kommer få olika behandlingar och produkter gratis för att reparera håret som kompensation. Jag är jätteledsen och vill att hon ska bli nöjd.

Annsofie är nöjd med hur salongen har skött det som hände och hon tänker fortsätta gå dit, till sin vanliga frisör.

– Hon är jätteduktig och trevlig, hon skulle aldrig gjort något sånt här, det är inte rättvist mot henne om hon skulle dras i smutsen för det här. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!