Det var den 31 maj i våras som 53-åriga Annika Eliasson, från Helsingborg, tog en elsparkcykel – som så många andra dagar – ner för en brant backe. Hon skulle till havet där hon gick på kanotskola.
– Det var första varma dagen på året med väldigt mycket sol. Mellan mig och kanotisterna är där en nerförsbacke som först har lite lutning, sedan mer lutning och sedan ett ”stup”, som jag kallar det, säger Annika.
”Då dör jag”
Eftersom hon inte har något körkort använder Annika elsparkcyklar i stort sett dagligen.
– I början av backen behöver man därför sakta ner så som man hade gjort med en cykel. Sedan när ”stupet” kommer behöver man ha en sakta fart. Men den jäkla bromsen tog inte och elsparkcykeln började skena i stället. Som när en cyklist tappar kedjan, säger hon.

Tankarna började rusa och Annika behövde ta ett snabbt beslut.
– Lyckligtvis kom där inga bilar så jag försökte köra åt sidorna för att sänka farten men det gick inte. Vid en gräsplätt behövde jag därför kasta mig av elsparkcykeln. Jag tänkte bara att om jag inte kastar mig av nu så dör jag. Men jag missade och träffade i stället huvudet rakt i en trottoarkant, säger hon och fortsätter:
”Konstant smärta”
– Jag blev inte medvetslös och jag minns alltihop. Två kvinnor såg när jag ramlade och de rusade fram.
En ambulans larmades till platsen och Annika fördes akut till sjukhus.
Det finns cirka 1 000 elsparkcyklar i Helsingborg och i takt med att de ökar i antal ökar också olyckorna, skriver Helsingborgs Dagblad. Enligt Helsingborgs lasarett är en tredjedel av alla trafikskaderapporter relaterade till elsparkcyklar.
– Där sydde jag några stygn i skallen och armbågen var helt krossad. Jag fick en jävla smäll i huvudet. De senaste månaderna har jag återhämtat mig så pass att jag är kirurgiskt friskförklarad. Samtidigt har jag fortfarande konstant smärta, säger hon.
– Det har varit en galen sommar på soffan.

Voi: ”Olycka för mycket”
Elsparkcykelföretaget Voi – som Annika Eliasson hyrde av – har inte hört något om olyckan.
– En olycka är en olycka för mycket. Men man behöver samtidigt se till hela bilden. Antalet olyckor ökar inte i proportion till antalet åkturer, säger Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi, till HD.