Anne, 65, från Skåne reste till Kenya i oktober, och hade tänkt återvända nu i april. Foto: PrivatAnne, 65, från Skåne reste till Kenya i oktober, och hade tänkt återvända nu i april. Foto: Privat
Anne, 65, från Skåne reste till Kenya i oktober, och hade tänkt återvända nu i april. Foto: Privat
Anne, 65, är fånge i paradiset vid den kenyanska kusten. Inga pengar eller pass och allt sämre hälsa. Foto: Citizen TV KenyaAnne, 65, är fånge i paradiset vid den kenyanska kusten. Inga pengar eller pass och allt sämre hälsa. Foto: Citizen TV Kenya
Anne, 65, är fånge i paradiset vid den kenyanska kusten. Inga pengar eller pass och allt sämre hälsa. Foto: Citizen TV Kenya
Anne har bland annat drabbats av bölder på fötterna. Foto: Citizen TV KenyaAnne har bland annat drabbats av bölder på fötterna. Foto: Citizen TV Kenya
Anne har bland annat drabbats av bölder på fötterna.  Foto: Citizen TV Kenya

Annes kärlekssemester blev katastrof: ”Ett riktigt helvete”

Publicerad

Svenska Anne, 65, sitter fast i Kenya i en mycket utsatt situation.

Pengarna är slut, hon är sjuk och behöver vård. Men passet lämnade hon i pant till en långivare.

– Allt har blivit ett riktigt helvete för mig, säger Anne som valde att gå ut i nationell tv i Kenya för att vädja om hjälp.

Anne från Skåne reste i oktober förra året till Kenya där hon har träffat en man. Planen var att åka hem i april, men nu sitter hon fast i en ansträngd situation.

Livet i det soliga paradiset blev en mardröm.

Lånade pengar med passet som pant

Under tiden i Kenya fick hon ekonomiska problem, bland annat därför att sjukpensionen inte längre kom in på kontot på grund av ett adresstrul hemma i Sverige.

För att få pengar till uppehället gick hon till en lokal långivare och fick låna motsvarande 5 000 kronor.

Anne vände till svenska ambassaden i Nairobi. Där meddelade man att anhöriga i första hand ska hjälpa henne.Foto: Citizen TV Kenya

Men då fick hon lämna sitt pass i pant. Nu har hon inga pengar att betala tillbaka med - och passet ligger hos långivaren.

Under tiden har Anne drabbats av en svår virusinfektion.

Virusinfektion som inte går över

– Jag vaknade en dag och hela armen hade svullnat upp. Sedan fick jag bölder på fötterna. Jag har verkligen ont och tabletterna jag får här hjälper inte, berättar Anne när Expressen når henne i Ukunda, en kuststad vid Indiska oceanen.

Hon lever nu som utblottad intill lyxiga semesteranläggningar och vackra sandstränder.

– Det är inget jag tänker på längre. Just nu vill jag bara resa hem, jag måste få hjälp, säger Anne.

Under tiden har Anne drabbats av en svår virusinfektion.Foto: PRIVAT

Hon kontaktade svenska ambassaden i Nairobi där man i första hand hänvisar till anhöriga i Sverige. Men dem har Anne ingen kontakt med.

Alltmer desperat gick hon ut i Kenyas största nationella tv-kanal där hon vädjade om hjälp.

"Har ett riktigt helvete här"

– Här nere tror man inte att en vit kvinna kan hamna i problem, så det finns väl en nyfikenhet. Men jag har problem, mitt liv har blivit ett riktigt helvete.

Anne har gått ut i nationell tv i Kenya för att vädja om hjälp.Foto: Citizen TV Kenya

För närvarande bor Anne hos en bekant. Ingen där kan hjälpa henne med pengar till medicin. Än mindre lösa ut passet och köpa flygbiljett till Sverige.

– Jag har inte ens tio kronor till mat. Jag sover inte på nätterna för jag har sån värk i min arm. Jag behöver komma hem för att få vård, säger Anne.

Expressen har sökt UD angående Anne fall. I en generell kommentar svarar man att ambassaden kan hjälpa till att utfärda pass och ge råd om en svensk medborgare hamnar i en nödsituation utomlands.

"Ambassaden kan även hjälpa den som blir allvarligt sjuk eller skadad utomlands", skriver Johanna Westlund vid UD:s pressjour i ett mejlsvar.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag