Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ann-Louise Hanson bär alltid munskydd: ”Skevt”

Följ senaste nytt i Expressen TV – vi sänder direkt mellan 07 och 23 varje vardag och mellan 11 och 20 på helger
Foto: JENS CHRISTIAN
Foto: JENS CHRISTIAN
SNUSKIGA BREV. Ann-Louise har efter mordhoten mot tvillingdöttrarna varit förskonad från allvarliga missöden i sin långa karriär. ”En del riktigt snuskiga brev har jag fått genom åren”, men de flesta har Bruno slängt innan jag ens fått kännedom om dem. Annars är allt egentligen mest varit en dans på rosor, en lycklig kärleksresa i musik och artisteri”, säger Ann-Louise Hanson, som tycker att titeln på hennes och Brunos bok som kom för ett par år sedan är träffande - ”Kärlekens miljonär”.
Foto: JENS CHRISTIAN

Ann-Louise Hanson har allt fokus på repetitionerna av Funny Girl på Malmöoperan. Och det härliga samspelet med Sanna Nielsen, Marianne Mörck och de andra proffsen i ensemblen.

Som 76-årig astmatiker är hon i en kvalificerad risksituation för coronasmittan.

– Jag är oerhört försiktig. När det uppstår sådana här allvarliga lägen kullkastas mycket. Man inser hur skört och förgängligt livet är, säger hon.

Ändå har Ann Louise Hanson aldrig tvekat att ge sig in i den myllrande scenmiljö som en av världens populäraste och mest spelade musikaler utgör.

– Jag är så tacksam för det skickliga och varsamma sätt regissören Ronny Danielsson hanterar sitt ledarskap över föreställningen och oss medverkande.

– Jag känner mig trygg. 

”Alla är så skickliga och vi har så roligt tillsammans. Sanna Nielsen känner jag från en Digiloo-turne i början av 2000-talet. Marianne Mörck och jag fann varandra i Stjärnorna på slottet för några år sedan. Fantastiska människor och artister, liksom hela ensemblen. Regissören Ronny Danielsson är helt enastående att jobba med”, säger Ann-Louise Hanson.
Foto: Malmö Opera

Annars tycker hon det är ofrånkomligt att tankarna på döden gör sig påminda allt oftare och allt mer konkret.

– Underbara Lill-Babs bortgång tog hårt på alla i hennes familj och vänkrets. Det blir tätare mellan begravningarna. Nyligen deltog jag i en digitalt. Det blir säkert fler innan den här smittan planar ut, om den någonsin gör det.

Hon tänker mycket på familjen, maken Bruno Glenmark, 82, de tre döttrarna och sju barnbarnen. 

– De yngsta är sju och åtta år. Det är inget orimligt scenario att jag och Bruno aldrig kommer att få uppleva dem som vuxna. Inte vara med på deras bröllop.

– Men sådant är ju nu en gång för alla livet. Den viktigaste insikten är att leva fullt ut, så länge det varar. Använda sig av tiden på bästa möjliga sätt för sig själv och den nära omgivningen.

För Ann-Louise innebär det i första hand den kärleksfulla relationen med Bruno, hennes livskamrat och make sedan 54 år.

– Utan honom hade jag inte varit någonting. Han har betytt allt för mig. I yrkeslivet och privat. Han är en unik blandning av goda manliga egenskaper. Vi vårdar vår relation djupt och ömsint. 

– Jag är osannolikt lyckligt lottad i äktenskapet, säger Ann-Louise.

Fast det var nära att hon ställde till det och förstörde alltihop i början av deras förhållande. Ann-Louise förälskade sig en spansk dansare och följde honom till Spanien.

– Men det tog inte lång tid förrän jag upptäckte vilken jättetavla jag gjort. Att den enda för mig var Bruno. Och honom hade jag förskjutit. 

– Jag var förkrossad och grät hela vägen på flyget hem till Sverige.

– Och då stod han där på Arlanda och väntade på mig. Fråga mig inte hur det gick till, men han tog mig tillbaka utan förebråelser eller sura miner. Han förstod mer än jag.

Vi träffar Ann-Louise Hansson i den lummiga lilla parken utanför Malmö Operas sceningång. Hon har en längre paus i repetitionerna. Just nu övar hon och Marianne Mörck in ett sångnummer och en snärtig dialog.

– Marianne spelar Mrs Brice, som är mamma till Fanny. Jag är hennes bitchiga väninna, som älskar att spela kort. Det är en härlig roll. Allt är jättespännande och jag tror verkligen det blir en höjdarföreställning. 

– Ronny Danielsson gör underverk i regin med alla de säkerhetsavstånd och försiktighetsåtgärder som pandemin kräver.

Ann-Louise bär alltid munskydd när hon rör sig ute bland andra människor.

Hon tycker det är underligt att det skyddet och den vanan ses som något udda, nästan suspekt i Sverige.

– Men det är mycket som är underligt och skevt i den här situationen. Till exempel hur godtyckligt hårt och orättvist hela kulturområdet har drabbats av restriktioner och regler, menar hon.

Ann-Louise har offentligt stöttat Jonas Gardells kritiska debattinlägg mot regeringens och myndigheternas slapphet och oförmåga att hantera smittans förödande konsekvenser för hela teater-, underhållnings- och musikbranschen.

– Annars höjer jag inte min röst i politiska frågor. Jag kan ha min uppfattning och jag säger ifrån när jag tycker saker och ting är fel. Men jag basunerar inte ut det vitt och brett.

Inte ens hennes och Brunos engagemang som underhållare på Socialdemokraternas och statsminister Tage Erlanders förvalsturné 1968 vill hon se som ett uttryck för politiskt ställningstagande.

– Det var ett bra erbjudande, välordnat, bra betalt och väldigt intressant, säger hon.

– Erlander var så vänlig och snäll. Och skärpt. Vi umgicks mycket den sommaren. Jag hela partigänget som hängde med på turnén var trevliga. Det blev många skratt och mycket kvällsdiskussioner på motellen runt om i landet.

Ann-Louise Hansons musikalitet spänner över alla områden, liksom hennes förebilder bland artister. Ella Fitzgerald, Adele, Eric Clapton, Sting är bara några av namnen hon räknar upp utan inbördes ordning. Bland svenska artister tycker hon Lena Philipsson är suverän. "Hennes talang och bredd är enastående. Absolut en världsstjärna om hon varit född i USA", tycker Ann-Louise.
Foto: JENS CHRISTIAN

Men i spåren av turnén följde också en dramatisk och skrämmande period för Ann-Louise och Bruno. 

En okänd man var så upprörd över att Ann-Louise lierade sig med socialdemokraterna att han hotade mörda hennes och Brunos tvillingar, Jenni och Jessica, som fötts samma år i mars.

Hoten var mycket detaljerade och uppfattades av polisen som ytterst allvarliga.

– Vi hade Säpo i hälarna var vi än gick. Det var en otäck tid. Olof Palme, som tog över statsministerposten efter Tage Erlander ett år senare, engagerade sig i vår situation. Han ordnade bland annat direktlinjer till polisen i närområdet där vi bodde.

– Som tur var kunde mannen gripas. Det var fler som utsatts för hans hot, berättar Ann-Louise.

Det är dags för Ann-Louise att återvända i till repetitionernas sena eftermiddagspass.

När Funny Girl är slutspelad i mitten av december har hon inga inbokade roller eller konserter.

– Så får det nog bli. Jag räknar med att ha gjort mitt på de stora scenerna. Fast fortsätta sjunga kommer jag förstås att göra. Vi är ju en stor musikerfamilj.


Funny Girl på Malmö Opera

Funny Girl är en klassisk Broadway-musikal från 1964 med Barbra Streisand i huvudrollen som Fanny Brice. 

På Malmö Opera spelas Fanny Brice av Sanna Nielsen. I övriga roller märks Ann-Louise Hanson, Marianne Mörck, Johan Rabaeus, Alexander Lycke med flera. Ronny Danielsson regisserar och Camilla Thulin står för hundratals färgsprakande showkostymer.

Premiär 4 september. Spelas fram till mitten av december. 

Malmö Opera har 1 500 platser och hoppas fortfarande på en lättnad av restriktionerna före premiären.

– Man kan hålla ett rimligt säkerhetssalong i salongen också med 500 åskådare, säger pressinformatören Torgny Nilsson.

Ann-Louise Hanson

NAMN: Inger Ann Louise Hansson Glenmark

ARTISTNAMN: Ann-Louise Hanson. 

ÅLDER: 76.

YRKE: Artist.

BOR: Lägenhet i Täby, sommarställe i Stockholms skärgård.

FAMILJ: Maken Bruno Glenmark, 82, musiker, låtskrivare, skivproducent, kapellmästare, dirigent och sångare. 52-åriga tvillingarna Jessica och Jenni, samt Josefin, 45. Sju barnbarn. 

FÖDD OCH UPPVUXEN: I Kristianstad med en storebror, Lars, som är konstnär.

MAMMA VAR: Anna Hansson, hemmafru, dog 84 år gammal.

PAPPA VAR: Ove Hansson, arbetare, dog 57 år ung.

KARRIÄR I URVAL: Fick skivkontrakt som 14-åring. Vokalist i Leif Kronlunds band. Slog igenom 1961 med ”Är du ensam i kväll?”. Spelat in över 600 låtar och medverkat i Melodifestivalen 14 gånger.

Med 50 låtar på Svensktoppen är hon den kvinnliga artist som haft med överlägset flest låtar i listans historia. 

Hade tillsammans med maken Bruno eget skivbolag, ”GlenDisc” (1972-1990). 

Tävlat i ”Körslaget” (2011). Sommarvärd i P1 (2013), ”Stjärnorna på slottet” (2018). Kungamedalj för ”förtjänstfulla insatser som sångare och scenartist” (2018). 

Har turnerat med artister som Fred Åkerström, Cornelis Vreeswijk, Siw Malmkvist och Lill-Babs och haft en roll i musikalen Cats. 

BÄSTA INSPELNING: Tillsammans med Billy Preston, den femte Beatlen, 1986. En över fyra minuter lång duett med titeln ”So Good, So fine”. Den är hon särskilt stolt över.

Bodde på franska rivieran under 19 år men flyttade tillbaka till Sverige 2009. Målar tavlor och är en skicklig imitatör.

TV: Lovisa prisades av kungen – för sin balkong

Vann trädgårdstävling på kungliga Solliden

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!