Anhöriga larmar om brister i hemvården

Foto: ANDREAS HILLERGREN/TT / TT NYHETSBYRÅN
Eva Wiman är anhörigrådgivare och verksamhetsansvarig Malmö Anhörigförening
Foto: Privat

Det var inte förrän efter att det andra larmsignalen som hemvården i Helsingborg dök upp.

Men då var det för sent och personen fick föras till sjukhus.

– Vi har haft flera sådana ärenden och många upprörda anhöriga säger att hemvården inte kommer, säger Eva Wiman från Malmö Anhörigförening.

Klockan var 16.39 en julidag när en patient inom hemvården i Helsingborg larmade larmoperatören med sitt trygghetslarm. 

Larmoperatören ska ha försökt kommunicera med patienten, men eftersom personen inte kunde hantera sitt larm korrekt skickades ett meddelande till hemvården med texten ”svarar ej” och hemtjänsten körde inte ut på larmet.

Det var inte förrän nästan tre timmar senare som ytterligare ett larm inkom från personen till larmoperatören. Men då var en anhörig redan där.

Och först då – efter det andra larmet – körde hemvården hem till personen. Då var ambulans tillkallad och personen fick föras till sjukhus.

”Blivit värre under pandemin”

Eva Wiman är anhörigrådgivare och verksamhetsansvarig Malmö Anhörigförening. Hon är inte förvånad över händelsen i Helsingborg. 

– Vi har haft flera sådana ärenden och många upprörda anhöriga säger att det inte funkar, säger hon.

Hon menar att pandemin har påverkat de äldres möjligheter att få hjälp via hemvården.

– Tyvärr så har det blivit sämre, åtminstone när man tittar i Malmö. Det har blivit svårare att få vården att titta till dem.

Men hon märkte trenden redan innan pandemin. 

– Förtvivlade anhöriga ringde och undrade: ”Ska det gå till så här? Varför kan inte jag som anhörig vara trygg när de har hemtjänst och hemsjukvård”.

Eva Wiman har själv varit med om att hemvården inte besökt hennes anhöriga.

– Detta hände i nutid och vi fick till svar från hemvården: ”Nä mellan nu under den här tiden på dygnet så skickar vi inte ut några sjuksköterskor. Vi känner till personen redan och vi är inte alls oroliga, det är ni anhöriga som överreagerar”. 

Allvarligt missförhållande enligt Lex Sarah

En IVO-anmälan angående händelsen inom hemvården i Helsingborg är upprättad. 

I anmälan skriver omsorgsinspektören att det inträffade är ett allvarligt missförhållande och att ”inte agera på ett sk tyst larm, är en allvarlig brist då kundens tillstånd är okänt och hen kan vara i behov av omedelbar hjälp.” 

Kvällsposten har sökt omsorgsinspektören, men utan resultat.

TV: World Pride i Malmö – ett gränsöverskridande arrangemang

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!