Andreas Hagelkvist från Ängelholm hittade resan till soldränkta Krabi förra hösten. Enligt resejätten TUI:s hemsida skulle det kosta 6 844 kronor för honom och hans två barn, Lucas och Moa, att dra till Thailand.
I det facila priset ingick såväl flyg, mat på planet, bagage samt tolv nätter på ett mellanklasshotell på Krabi inklusive frukost för hela sällskapet.

Som han själv konstaterar under intervjun var det ”jäkligt billigt” men han vill inte säga att det direkt framstod som ett misstag av TUI.
– Man sitter ju och kollar runt, vare sig det gäller en tv, stereo eller något annat. Plötsligt hittar man samma produkt med 70 procent rabatt nånstans, säger han.
TUI hörde av sig
Ytterligare en faktor som, enligt Andreas, talade för att det var just så här billigt var att erbjudandet bara var tillgängligt under en begränsad tid och gällde en resa till sommaren, lågsäsong på resmålet.
– Det var ju ett jättebra pris, man kan liksom inte missa det.
Familjen bokade, betalade och fick en bekräftelse på allt. Sedan hände ingenting förrän TUI efter ett tag plötsligt hörde av sig för att berätta att resan var avbokad.
Förklaringen som Andreas fick var att det var något fel på bokningssystemet som gjorde att hotellpriset angavs som totalpriset, alltså utan några påslag för flyg eller annat och att resan därför avbokades.
”Kändes inte rätt”
TUI tyckte även att familjen skulle ha förstått att det uppenbart inte går att få en så billig resa och jämför med att en motsvarande resa till Bulgarien skulle kosta minst 20 000 kronor.
Ärendet drogs till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) av Andreas Hagelkvist.
– Jag tyckte inte att det kändes rätt. Jag läste ju på om hur det funkar och som jag tolkar det borde det vara bindande från arrangörens sida eftersom min betalning drogs och jag fick en bekräftelse.
Men ARN går på TUI:s linje. Familjen Hagelkvist lämnas utan ersättning eller kompensation. Två ledamöter ville dock ge honom rätt.
– Ja, det är ju inte helt solklart.
TUI beklagar händelsen
Lucas och Moa hade precis som Andreas glatt sig åt den stundande resan. När avbokningen var ett faktum sjönk humöret.
Nu tittar familjen på en ny semester, men den lär inte ske med TUI.
– Nej, och vi kommer förmodligen att köpa flygbiljetter själva och sedan boka hotell på egen hand.
TUI beklagar det inträffade men kan inte närmare kommentera händelsen.
”Vi kommenterar aldrig enskilda ärenden och följer alltid allmänna reklamationsnämndens utlåtanden oavsett om de är till vår för eller nackdel”, skriver Adam Györki vid företagets pressjour.
