En 79-årig man dog som följd av ambulanspersonalens misstag. Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX / SCANPIX SWEDENEn 79-årig man dog som följd av ambulanspersonalens misstag. Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN
En 79-årig man dog som följd av ambulanspersonalens misstag. Foto: FREDRIK SANDBERG / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN
Personalen på Helsingborgs lasarett upptäckte att andningstuben satt fel. Foto: TOMAS LEPRINCEPersonalen på Helsingborgs lasarett upptäckte att andningstuben satt fel. Foto: TOMAS LEPRINCE
Personalen på Helsingborgs lasarett upptäckte att andningstuben satt fel. Foto: TOMAS LEPRINCE

Patient dog – efter miss i ambulansen

Publicerad

Ambulanspersonal satte en andningstub i fel strupe på en 79-årig man.

Patienten avled sedan.

Region Skåne lex Maria-anmäler nu händelsen.

En 79-årig man drabbades av hjärtstopp, i mitten av september. Mannens hustru larmade då ambulans, som kom till platsen nio minuter senare. Hjärt- och lungräddning var påbörjad, något som ambulanspersonalen sedan tog över.

Det sattes då in en andningstub i patientens luftstrupe. Läget på tuben kontrollerades med stetoskop över lungorna och den avancerade hjärt- och lungräddningen (A-HLR) fortsatte i ambulansen.

När ambulansen kom fram till akutmottagningen i Helsingborg övertogs patienten av personalen på sjukhuset, som fortsatte med A-HLR.

Mannen avled

Efter tre till fyra minuter kontrollerades tuben ytterligare en gång. Personalen kunde då konstatera att den låg fel.

I stället för att tuben låg i luftstrupen konstaterades det att den hade placerats i matstrupen.

Kort därefter märkte vårdpersonalen att den 79-åriga mannen hade avlidit.

Ses som allvarligt

Region Skåne har lex Maria-anmält händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo). De menar dock i sin anmälan att patienten hade dött, även om andningstuben hade placerats rätt till att börja med.

Däremot ses det mycket allvarligt på att andningstuben hamnade i fel strupe, utan att misstaget noterades vid hjärt- och lungräddningen.

Den personal som ska ha utfört felplaceringen är enligt lex Maria-anmälan en person med lång erfarenhet inom yrket.

79-åringens närstående har underrättats om både händelsen och anmälan.

Relaterade ämnen
Elvira Lagerström Dyrssen
Elvira Lagerström Dyrssen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag