Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tågförarens skräcksyn innan dödskraschen

Här står olyckståget uppställt efter kraschen. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Foto: MADS CLAUS RASMUSSEN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

De åtta omkomna i tågolyckan på Stora Bältbron är nu identifierade. Alla åtta är danska medborgare – tre män och fem kvinnor. 

Nu berättas också hur tågföraren upplevde dödskraschen. 

– När de båda tågen närmade sig varandra såg han hur något stort hängde ut från godståget andra vagn, säger hans advokat Torben Koch.

Den danska polisen har nu identifierat de åtta personer som hittades döda efter den våldsamma tågolyckan på Stora Bältbron i onsdags. 

Det är tre män och fem kvinnor i åldrarna 27-60. Alla danska medborgare. Ingen av dem var familjemedlemmar med varandra. 

De omkomna:

28-årig kvinna från östra delarna av Fyn.

51-årig man från norra delarna av Fyn.

30-årig man från Århus.

45-årig kvinna från Odense.

60-årig kvinna från Odense.

27-årig kvinna från centrala delarna av Fyn.

59-årig kvinna från Köpenhamn.

Kasper Brix Bærndt, 30, från Grönland. 

 

Här på den låga delen av Stora Bältbron kraschade tåget. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Utredning pågår för fullt

Den danska polisen skriver i ett pressmeddelande att utredningen om hur olyckan gick till pågår för fullt och att det i nuläget främst är Haverikommissionen som arbetar med den. 

"Fyns polis har i samarbete med Nationella kriminaltekniska centret, NKC, gjort egna förundersökningar på olycksplatsen och bistår Haverikommissionen när det är i behov av det".

Först när Haverikommissionens arbete är avslutat kommer polisen ta ställning till och det finns någon anledning att följa upp det rättsligt. 

Polisen sa under torsdagen att vissa av de omkomna hade så kraftiga skador på kroppen att det krävdes DNA-analyser och tandkort för att genomföra identifieringen. 

 

Räddningsarbetet efter kraschen. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Tågföraren sänkte hastigheten

För första gången berättas nu hur tågets förare upplevde kraschen. Det är hans advokat Torben Koch som i en intervju med Berlingske ger versionen från förarhytten. 

Han berätttar hur tågförarens dag började precis som andra dagar då han kom till jobbet i Fredricia klockan sex, satte sig i förarhytten och satte kurs mot flygplatsen Kastrup, som var tågets slutstation. 

Enligt advokaten kände tågföraren av stormen Alfrida och när han kände de starka vindstötarna på Stora Bältbron sänkte han hastigheten till 100-120 kilometer i timmen, normalt kör snabbtåget i 180 kilometer i timmen på sträckan. 

Mitt ute på bron såg han det mötande tåget, och lade märke till att det kom gnistor från det. 

– Gnistor från elledningarna är ingen ovanlighet, men nu kom gnistorna längre ner på tåget, från spåret säger Torben Koch. 

 

Enligt tågföraren lossnade trailern från godstågets andra vagn som syns på bilden. Foto: TT NYHETSBYRÅN

20 centimeter från döden

Då förstod tågföraren att något var fel. När de båda tågen närmade sig varandra såg han hur något stort hängde ut från godståget andra vagn. En kort sekund senare hörde och kände han braket. 

Tågföraren hade på något sätt lyckats huka sig och 20 centimeter ovanför hans huvud satt nu resterna av den trailer som åkt av godståget och träffat snabbtåget. 

Tågföraren kryper ut ur vagnen för att söka hjälp, hans mobiltelefon fungerar inte. 

– I den andra vagnen sitter en passagerare som tittar på tågföraren och frågar ”gud, har du överlevt?”, säger Torben Koch.

Enligt advokaten är tågföraren mycket skakad efter olyckan "men han hanterar det mycket professionellt".