Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Alice tvingas föda ensam – sambon fast till havs

Alice Samoilova tvingas föda ensam.Foto: privat
Per sitter fast på skeppet Wisby Pacific.Foto: Wisby tankers

Alice Samoilova, 40, ska snart föda.

Samtidigt sitter hennes sambo Per fast ute till havs och kan inte ta sig hem på grund av stängda gränser till följd av coronaviruset.

– Vi är jätteledsna båda två, han hade behövt vara här, säger Alice Samoilova. 

När Alices sambo Per mönstrade på i början av januari var tanken att han skulle vara tillbaka igen den 1 mars – i god tid innan deras första gemensamma barn ska födas. 

Just som det stora lastfartyget var på väg till Kina bröt coronautbrottet ut och inget besättningsbyte kunde äga rum. Nu har de åkt från hamn till hamn, senast Salomonöarna, utan att kunna stiga av – Per sitter fast på båten och Alice kan föda när som helst. 

– Tanken var att han skulle komma hem så att vi kunde gå igenom förlossningen tillsammans. Det har varit en väldigt sorglig och jobbig tid det här, säger Alice.

Malmöparet försöker hålla kontakt via internet och telefon. Men uppkopplingen är dålig och samtalen bryts ständigt, berättar hon.

– Det känns hemskt. Vi hade räknat med att han skulle komma hem. Vi är jätteledsna båda två, han hade behövt vara här, säger Alice Samoilova.

Alice och sambon har var sin dotter sedan tidigare. Detta är deras första gemensamma barn.Foto: Privat

”Det är nödrop från sjömän”

Rederiet Per jobbar för, Wisby tankers, beskriver läget som en ”mardrömssituation”. Inga besättningsbyten har kunnat ske.

– Vår uppgift som arbetsgivare har blivit svårare och svårare med dagarna som går. Den här båten är särskild drabbad för den har seglat i utbrottets spår, säger Jonas Engström, VD för Wisby tankers.

Pers situation är inte ett enstaka fall. Enligt New York Times är runt 150 000 personer i besättningspersonal låsta på sjön. Deras kontrakt har gått ut men de tvingas fortsätta jobba. 

– Så ser det ut i hela världen. Det är nödrop från sjömän överallt som är låsta i sina båtar och lovade att komma hem, säger Jonas Engström.

Varför kan man inte bara vända fartyget och köra hem till Europa?

– Båten är ju befraktad och skulle vi bara ta hem den till Europa skulle det innebära kontraktsbrott. Det är inte möjligt, säger Jonas Engström.

Han menar att facket har godkänt att sjömännens kontrakt går över avsatt tid och förlängs automatiskt. 

– Det här är en jobbig situation och vi gör vad vi kan för att lösa det här men är begränsande av myndigheterna i vartenda land, säger Jonas Engström, och fortsätter att han känner stor empati för de drabbade sjömännen och Pers situation.

– För vilken pappa som helst kan man se framför sig hur jobbigt det måste vara att vara i den situationen, säger han.

Får föda ensam

Söndagen 29 mars är Alice Samoilova beräknad att föda parets första gemensamma barn. Det finns inte på kartan att Per hinner hem tills dess. 

Hon tycker att rederierna borde göra mer för att få hem sjömännen.

– Om dom inte tar ansvaret, vem tar det. Står dom inte för hans trygghet, borde inte människor spela större roll än pengarna i den här frågan, säger hon.

Rederiets målsättning är att ett besättningsbyte ska kunna göras i mitten av april, men de håller det inte för troligt. 

– Ett tag efter det kommer de hem till Europa och då har vi inga problem med att få hem dem, säger Jonas Engström.

Låten "karantän" blev till efter att Oden blivit hemskickad från skolan med hosta och fått spendera en vecka hemma – se honom framför den här.