Debatten kring Sölvesborgs kommun och beslutet att sluta hissa upp Prideflaggorna har synts i såväl sociala som traditionella medier.
Många har riktat kritik mot politikernas val att hålla regnbågsflaggorna borta från Stadshuset.
Frågan har engagerat många. Prideflaggor har hissats på flera platser i kommunen och en ”mensdocka” har placerats i folkdräkt och regnbågsflagga i protest mot beslutet.

Nu använder Alfred Appelros sin plattform – ett företag som säljer reklamplats på skärmar runtom i Sölvesborg – för att se till att regnbågen tar mer plats i kommunen.
– Vi ska visa den på 13 digitala skärmar på platser som kaféer, vid en bensinmack och ute vid vägarna, säger han.
Flaggorna kommer synas under en månads tid – trots att ställningstagandet är kostsamt för företaget, enligt Appelros.
– Beslutet är väldigt negativt, dels på grund av vad det innebär för Sölvesborg som varumärke. För mig står flaggan för allas lika rätt och värde – det ska man utan tvivel kunna visa att man står för.

Alfred Appelros förstår att det handlar om en traditionell flaggpolicy men blev ändock upprörd när han läste om beslutet, förklarar han.
– Deras beslut är ett steg tillbaka. Det är ett snedsteg av politikerna. Det är synd att de inte förstår vilken skada de kan orsaka, säger han.
– Vi hade möjlighet att sprida Prideflaggans budskap och kände att det vår skyldighet att stå upp för våra värderingar.