Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Äldre bankkunder har lurats på miljonbelopp

Göran Persson, kontorschef på Swedbank i Åstorp, är förtvivlad över kundernas förluster. Foto: Privat
Bedragarna lurade till sig koder från kundernas bank-id. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Först de som är födda 1940, sedan 1941 och 1942 och 1943.

Bedragarna har riktat in sig på pensionärer och stal miljonbelopp från Swedbanks kunder i Åstorp.

– Bedragarna är precis som vilket rovdjur som helst, de går efter den svagaste i flocken, säger Jan Olsson, expert vid Polisens nationella bedrägericenter.

Det var i förra veckan som kunderna strömmade in på Swedbank i Åstorp. De hade alla blivit uppringda av personer som utgett sig från att vara från banken. Kort senare var deras konton länsade.

Misstaget: de hade delat med sig av sina koder till mobilt bank-ID eller svarskoder från sin bankdosa.

– Vissa har blivit av med väldigt mycket. Vi har försökt att bromsa det, men de här bedragarna är väldigt skickliga, säger Göran Persson, kontorschef vid Swedbank i Åstorp.

 

LÄS MER: Pensionerade polisen Kaj blåste bedragarna

 

Enligt Göran Persson är kunderna väl medvetna om att de inte ska dela med sig av den här typen av information. Sedan har de övertalats – och lurats.

– Först har de varit försiktiga, men sedan har de blivit övertalade att öppna upp.

– Bedragarna har sagt till kunderna att de ringer från banken och ser att någon vill låna pengar i deras namn och för att stoppa detta så påstår de sig behöva kundens uppgifter. Då blir kunden stressad och delar med sig av informationen.

Pengarna kan vara förlorade

Persson berättar att bedragarna gjort ett väldigt trovärdigt intryck då de lurat kunderna att tro att de blir kopplade till en säkerhetsavdelning där de försäkras om att allt är i sin ordning – men det är alltså bara spel för gallerierna.

Mest anmärkningsvärt är att samtliga av de drabbade är i samma ålder, samtliga är pensionärer.

– Det är bara min egen spekulation. Men först kom kunderna in som var födda 1940, sedan 1941 och 1942 och 1943. Någon måste ha fått tag i deras personnummer, säger Göran Persson och fortsätter:

– De litade på bedragarna. Att göra så här är ungefär som att ge bort nycklarna och larmkoden till din bostad i fall någon utger sig för att vara Säpo.

Hur mycket pengar har kunderna förlorat?

– Några av våra kunder har förlorat ganska många 100-tusen, vissa har blivit av med mindre. Bedragarna har ofta lyckats tömma kontona.

Finns det någon chans att få pengarna tillbaka?

– Det finns ingen försäkring som täcker detta och det gäller att man är snabb att spärra kontona. Det gäller också att man är snabb att kontakta oss, för de här människorna är snabba på att omfördela och föra pengarna vidare. Agerar man inte snabbt så försvinner möjligheten att spåra överföringarna.

– Vill inte ge några förhoppningar. Det är bättre att vänta till utredningen är genomförd.

Polisen: "De är som rovdjur"

Från polisens sida berättar man att den här typen av bedrägerier blivit allt vanligare. Jan Olsson, expert vid Polisens nationella bedrägericenter.

– Ofta tar de sig in på sajter där man kan begära ut personuppgifter. Sedan går man helt enkelt efter en lista. Den här typen av bedrägerier är inte ovanliga, samtalen sker varje dag och har framför allt fått ett väldigt uppsving under sommaren.

Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericenter, varnar för de fräcka bank id-bedragarna. Foto: POLISEN

Hans råd är nu att aldrig lämna ut den här typen av känsliga uppgifter – oavsett vem det är som ringer.

– Det spelar ingen roll om det är från banken eller polisen.

– Det är ett väldigt otrevligt brott som riktar sig mot äldre, som kanske är de som behöver pengarna mest. Bedragarna riktar sig mot de äldre eftersom de tror att de äldre är lättare att lura. Det är precis som vilket rovdjur som helst, man går efter den svagaste i flocken.

 

LÄS MER: Kriminellt nätverk bakom bank-ID-bluff

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!