Åhléns backade efter kritiken från Lina, 30

”Hur gränslöst är det att vara barn på Åhléns”, undrade Lina Rudin på Facebook. Då backade Åhléns.
Lina Rudins inlägg på Facebook.

Lina Rudin i Lund ilsknade till mot Åhléns – som i reklamen säger att alla ska få klä sig hur de vill men har strikt uppdelning mellan kläder för pojkar och flickor – och skrev av sig i sin blogg.

– Hur gränslöst är det att vara barn på Åhléns, undrade hon.

Svaret hon fick från företaget blev inte riktigt det hon väntade sig: Åhléns vek ned sig.

En vanlig aprildag gick Lina Rudin, 30, till varuhuset Åhléns i Lund för att hitta ett roligt klädesplagg till en tjej som heter Ellen och som fyllde sju år. Ellen gillar mörka färger, kepsar med rak skärm och har aldrig varit så förtjust i klänningar.

– Det var tydligt uppdelat för pojkar och flickor, och på tjejsidan var det mycket glitter och rosa. Jag hittade inget på pojksidan heller, säger Lina Rudin, som arbetar som projektledare för Lunds kommun.

– När jag gick ut såg jag affischerna från reklamkampanjen som handlar om att kläder inte borde ha åldersgränser. Det är för övrigt en bra kampanj, men kändes konstig när gränserna var så tydliga bland barnkläderna.

”Hade nog inte riktigt väntat mig det svaret”

Hon tog några bilder med mobilen, skrev ett kritiskt inlägg på sin blogg och ställde frågan till företaget på Facebook: Hur gränslöst är det att vara barn hos Åhléns?

Inlägget fick en massa reaktioner, och dessutom ett relativt snabbt svar från företaget. Åhléns backade, sa helt enkelt att Lina Rudin hade rätt. Att de har tänkt om. Att de till hösten ska navigera utifrån storlek i stället för kön både i varuhusen och i webbutiken.

– Jag hade nog inte riktigt väntat mig det svaret. Samtidigt blev jag inte jätteförvånad, eftersom det under en tid har pågått en debatt om barn och barnkläder och normer, säger Lina Rudin.

Hon tycker att Åhléns skötte kritiken väl, och säger att det var bra att flera av reaktionerna var positiva sedan företaget meddelat sin nya policy.

– Konsumentmakt har annars en tendens att ha en så negativ ton, säger Lina Rudin.

”Svårt att släppa det”

Varför är det fortfarande så här? Varför hänger normerna kvar i kläder för pojkar och flickor, i färger och stilar? Lina Rudin svarar så här:

– Jag tänker att det är svårt att släppa det som man alltid har gjort. Det finns en djupt rotad föreställning att flickor gillar rosa. Jag tror också att många som handlar kläder till barn fortfarande efterfrågar den typen av kläder och undrar var flickavdelningen ligger

– För barn är det viktigare att vara den man själv vill, att utforska saker och leka och då är det kanske mer praktiskt med jeans, och ibland är det roligare med en kjol.

Följ Kvällsposten på Facebook för de senaste nyheterna

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!