90-åring tvingades vänta blodig och naken – dog

Här, på akuten i Lund, låg den äldre mannen naken och blodig i tio timmar. Kort därpå avled han.
Foto: CHRISTER WAHLGREN
Mannens dotter anmälde händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Foto: Sanna Wikström

Mannen var 90 år, och låg blodig, naken och utan vatten på akuten i Lund.

Hjälpen dröjde i över 10 timmar.

Han avled kort senare.

Nu får sjukhuset svidande kritik från IVO.

– Det är berättigad kritik från IVO i det här fallet som vi tar till oss, säger Oskar Hammar, verksamhetschef för verksamhetsområde akutsjukvård och internmedicin.

Det hela ägde rum i februari 2016. Mannen kom in till akuten i Lund efter att ha fallit i badrummet hemma, hans tillstånd hade snabbt förvärrats och när han kom till akuten var han både blodig och nedkyld samt hade feber.

Mannen var förvirrad och dessutom led han sedan tidigare av kraftig diabetes, kol och högt blodtryck.

På grund av platsbrist fick mannen ligga kvar och vänta på akuten – blodig, utan vatten och mat, och med naken underkropp – innan han tio timmar senare fick beskedet att man skulle flytta honom till Kristianstad där det fanns mer plats.

”Det var kaos på akuten, patienter överallt”, skriver mannens dotter i sin anmälan till IVO där hon också berättar att personalen övervägde att skicka mannen de tio milen till Kristianstad med taxi.

”Upprörande! Den som övervägt detta kan inte ha mött patienten över huvudtaget”, skriver hon.

Avled kort senare

På CSK i Kristianstad visade man sin bestörthet kring hur mannen behandlats i Lund. ”Min far var läkare, ägnade sitt liv åt att verkligen bry sig om sina patienter. Det är smärtsamt att tänka på hur han själv behandlades”, skriver dottern i IVO-anmälan.

Efterföljande dag besökte dottern sin far för lunch på sjukhuset i Kristianstad. Hon fick då inga indikationer på att hans tillstånd var livshotande. Hon fick också berättat för sig att det skulle göras en avvikelserapport angående händelseförloppet i Lund.

Senare på kvällen fick hon information från sjukhuset om att pappan blivit aningen mer förvirrad och blev ombedd att ringa igen nästa dag.

Men redan klockan 22.40 samma kväll var det i stället sjukhuspersonalen som hörde av sig. Hennes far hade dött av hjärtstopp.

”Ingen anmälan kan göra att vi får tillbaks far. Kanske kan IVO-anmälan hjälpa till att skapa resurser”, skriver hon och fortsätter ett stycke längre ned.

”Han hade en allvarlig diabetes och var lätt dement. Men han förtjänade ett värdigt omhändertagande under sina sista timmar i livet. Det är upprörande att tänka på hur läget på akuten förvandlade honom till ett ting”.

Vidtagit åtgärder

Nu riktar IVO  hård kritik mot akuten i Lund. I ett utlåtande skriver de att personalen på sjukhuset inte visade patienten tillräcklig ”omtanke och respekt”. De menar att personalen brustit i att planera, leda och kontrollera verksamheten samt att vården på flera olika sätt varit bristfällig.

Oskar Hammar, verksamhetschef för verksamhetsområde akutsjukvård och internmedicin besvarar kritiken i ett uttalande till Kvällsposten.

– Vi beklagar att mannen inte fick den omvårdnad han behövde på akutmottagningen. Vi har sedan händelsen arbetat med att åtgärda så att patienter inte blir liggande kvar på akutmottagningarna för länge i väntan på fortsatt vård på vårdavdelning.

Skånska Dagbladet var först med att skriva om händelsen.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!