Frisörsalongen The Barber i Malmö vägrade klippa en sjuårig flicka. De menade att de bara klipper pojkar och män – och för det får de nu betala 15 000 kronor i skadestånd. Foto: Shutterstock/All over pressFrisörsalongen The Barber i Malmö vägrade klippa en sjuårig flicka. De menade att de bara klipper pojkar och män – och för det får de nu betala 15 000 kronor i skadestånd. Foto: Shutterstock/All over press
Frisörsalongen The Barber i Malmö vägrade klippa en sjuårig flicka. De menade att de bara klipper pojkar och män – och för det får de nu betala 15 000 kronor i skadestånd. Foto: Shutterstock/All over press
"Vi är nöjda. Vi uppfattar också att det finns en genuin vilja från salongen att förbättra sina rutiner för att det här inte ska inträffa igen," säger Karin Henrikz, jurist på Malmö mot diskriminering."Vi är nöjda. Vi uppfattar också att det finns en genuin vilja från salongen att förbättra sina rutiner för att det här inte ska inträffa igen," säger Karin Henrikz, jurist på Malmö mot diskriminering.
"Vi är nöjda. Vi uppfattar också att det finns en genuin vilja från salongen att förbättra sina rutiner för att det här inte ska inträffa igen," säger Karin Henrikz, jurist på Malmö mot diskriminering.

7-åring fick inte klippa sig – får 15 000 kronor

Publicerad

Frisörsalongen The Barber i Malmö vägrade klippa en sjuårig flicka.

De menade att de bara klipper pojkar och män – och för det får de nu betala 15 000 kronor i skadestånd.

– Jag blev väldigt besviken och ledsen när de nekade henne, säger hennes mamma.

När en mamma i somras försökte boka klipptid åt sin sjuåriga dotter fick hon nobben. Salongen The Barber i Malmö vägrade klippa henne.

– De sa att de bara klippar pojkar och män. Trots att jag uttryckligen förklarade att frisyren som mitt barn var ute efter var en variant av mohawk. Men det spelade tydligen ingen roll för de sa att det är en salong för herrar, berättar hennes mamma.

Men den sjuåriga flickan klär sig i typiska pojkkläder, har pojkfrisyr och står i kö för en utredning på barn- och ungdomspsykiatrin.

Trots de omständigheterna vägrade personalen på The Barber att ta emot flickan i salongen.

– Jag blev frustrerad och jag tänkte att de kanske inte förstår vad jag menar. Men jag förklarade gång på gång att hon ser på sig själv som en pojke, men det var rakt nej, berättar mamman.

– Jag blev väldigt besviken och ledsen när de nekade henne.

Hon säger att hon tycker att kunden borde få göra sina egna val.

– I detta fall var det mitt barn som drabbades när det enda jag ville var att göra hennes värld lite mer hel för en liten stund.

Efter att ha fått tips om antidiskrimineringsbyrån Malmö mot diskriminering vände familjen sig till dem.

De uppmanade mamman att ringa till salongen en gång till – och spela in samtalet.

"Inte utbildade"

Även i det samtalet nekar salongen att klippa sjuåringen.

– Då kände vi att vi hade så pass mycket på fötterna att vi kunde hävda att det här var diskriminering utifrån kön och könsidentitet, säger Karin Henrikz, jurist på Malmö mot diskriminering.

I veckan har familjen och frisörsalongen The Barber i Malmö nått en förlikning – och salongen kommer att betala 15 000 kronor i skadestånd till flickan och mamman.

– Vi är nöjda. Vi uppfattar också att det finns en genuin vilja från salongen att förbättra sina rutiner för att det här inte ska inträffa igen, säger Karin Henrikz.

Håkan Lange är en av ägarna till salongen och förklarar nekandet med att personalen i salongen inte är vana vid att klippa kvinnor.

– De är inte utbildade för damklippningar.

"Vi hade inte diskuterat"

Han säger att de på salongen är "väldigt öppna", men att personalen som tog emot samtalet inte är van vid att flickor lever som pojkar.

– Vi diskuterar nu med Malmö mot diskriminering hur vi ska hantera de här situationerna i framtiden, för nu lever vi i den här världen och då är det på det här sättet.

Varför var ni inte förberedda på en sådan här situation?

– Vi hade helt enkelt inte diskuterat på salongen hur vi skulle agera om ett sådant här scenario skulle inträffa.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag