Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

31 dog framför Christinas ögon

VÄRSTA FLYGOLYCKAN I SVERIGE. Den 20 november är det 50 år sedan Linjeflygs flight från Bromma kraschlandade på en åker utanför Ängelholm. Enligt den särskilda undersökningskommission som utredde olyckan berodde den på ett pilotfel i samband med en avbruten inflygning. Foto: SVT Dokumentär
Eva Rosendahl överlevde olyckan. Hon var tio år och flög med sin pappa för att hälsa på släktingar. Foto: SVT Dokumentär
Christina i SVT-dokumentären där hon berättar om flygkraschen med Linjeflyg flight 277 i november 1964. Foto: SVT Dokumentär
En Metropolitan, SE-CCK, från Linjeflyg kraschade under inflygning till Ängelholms flygplats. Foto: SVT Dokumentär
Christina Hallgren som flygvärdinna, 24 år gammal. Foto: SVT Dokumentär
Kvällspostens löp efter olyckan.
Jan Skagestad var styrman och andrepilot. Foto: SVT Dokumentär
Bertil Håkansson var kapten och pilot. Foto: SVT Dokumentär
1 / 8

Det är den hittills värsta flygkatastrofen i svensk inrikesflygs historia.

Linjeflygs Metropolitan SE-CCK kraschade under inflygning till Ängelholm och 31 människor miste livet.

En av få som överlevde är flygvärdinnan Christina Hallgren. Den 20 november är det 50 år sedan.

- Jag kan än i dag vakna mitt i natten helt kallsvettig och känna paniken, säger hon i SVT:s dokumentär.

Skulle landa i dåligt väder

Den 20 november 1964 inträffade svensk inrikesflygs hittills värsta flygkatastrof. Under en inflygning till Ängelholms flygplats kraschade Linjeflygs Metropolitan SE-CCK. 31 människor dog och tolv överlevde.

Flygvärdinnan Christina Hallgren var en av tolv som överlevde kraschen.

Tioåriga Eva Rosendahl var en annan av de som mirakulöst överlevde olyckan. Hon skulle följa med sin pappa för att hälsa på släktingar i Halmstad.

Flygplanet var på väg från Bromma till Halmstad och Ängelholm i mycket dåligt väder. Strax före nedslaget, cirka två km före banan på 80 meters höjd, insåg man sitt misstag. Piloterna drog då full gas och svängde höger för att undvika kollision med en träddunge.

Höjden var inte tillräcklig, flygplanet slog i vingen och ett landningsställ i en åker och flög mot elstolparna och kontaktledningen vid järnvägen.

Planet slog över på rygg och plöjde fram i terrängen. Hela främre kabinen trycktes ihop förbi ryggstöden, där de omkomna satt. Eva Rosendahl som satt bredvid sin pappa överlevde, hon var för kort för att krossas av kabintaket. Flickan och ytterligare elva personer var de enda som klarade kraschen.

Av de överlevande finns i dag bara tre kvar i livet, flygvärdinnan Christina Hallgren, passageraren Nils-Erik Jönsson och den då tioåriga flickan Eva Rosdahl. Alla tre berättar om sina upplevelser och hur krashen påverkat deras liv under de senaste femtio åren.

Fakta: SVT och Wikipedia

Flygkatastrofen uppmärksammas bland annat i Barkåkra kyrka utanför Ängelholm i morgon kväll. Där får flera överlevande möta en av hjältarna som räddade de skadade personerna som överlevde kraschen.

- Det känns egentligen väldigt jobbigt, det blir så stort, säger Christina Hallgren till Kvällsposten.

I dokumentären som sänds i SVT 2 klockan 20 på torsdagskvällen berättar hon om den dramatiska flygresan från Bromma till Ängelholm. Dokumentären har gjorts av Per Olov Nilsson.

Mycket dåligt väder

Linjeflygs flight 277 lyfte enligt tidtabell klockan 19.46 och skulle landat en timme och en kvart senare. Ombord fanns 43 personer. Men endast tolv personer överlevde kraschen.

Egentligen var tanken att planet skulle gått ner i Halmstad först. Men på grund av mycket dåligt väder omdirigerades planet till Ängelholm direkt.

För flygvärdinnan Christina Hallgren, då 24 år gammal, var det tredje turen för dagen. Hon hade varit i Östersund och en sväng till Visby också.

Till sin hjälp hade hon flygvärdinneeleven Louise Hoffsten som flög sin första dag i uniform. I cockpit satt de två rutinerade piloterna Bertil Håkansson och Jan Skagestad, som var och en hade sextusen flygtimmar bakom sig.

Kaptenen Bertil Håkansson hade landat i Ängelholm 56 gånger tidigare.

- Det var lugnt i kabinen och jag var inne i cockpit några gånger och pratade med piloterna, berättar Christina Hallgren i dokumentären.

När planet gick in för landning i Ängelholm satt hon och flygvärdinneeleven fastspända längst bak i planet.

Flera av de överlevande passagerarna vittnade efteråt om allt först såg ut som en normal landning. Genom fönstren kunde de se att vingklaffarna var utfällda och ljusen från en järnväg lyste upp i mörkret.

Men plötsligt drog piloten på full gas och försökte få planet att lyfta igen.

Orsaken var att flygplanet kommit ur kurs samtidigt som det flög för lågt på inflygningen till bana 14. Planet lyfte dock inte och höger landningsställ och vingspets träffade en nyplöjd åker.

- Saker från hatthyllan började ramla ner. Sedan hände allt på ett ögonblick, berättar Christina Hallgren i dokumentären.

Bröt nackarna

Planet träffade järnvägens kontaktledning och slog i marken och kasade på buken ett par hundra meter innan det välte över på rygg.

Jord och stenar sprutade upp i flygplanskroppen och passagerarna hängdes upp och ner i säkerhetsbältena. De flesta av dem bröt nackarna och slets i stycken då avståndet mellan taket och marken var två decimeter i den hoptryckta kabinen.

Christina Hallgren slungades ur planet och minns att hon hörde skånska röster när hon vaknade på det leriga och beckmörka fältet.

Runt omkring sig hade hon döda människor. De som överlevt skrek hela tiden.

- Det var en ohygglig upplevelse, men jag var i alla fall vid liv när räddningsmanskapet grävde fram mig.

Christina Hallgren minns att Linjeflygs personal kom till sjukhuset i Ängelholm med hennes skor och frågade om hon ville fortsätta flyga.

En månad senare var hon uppe i luften igen. Men fick marktjänst efter ett år.

- Jag ska inte förneka att jag numera är flygrädd. Men jag har flugit efteråt. Jag intalar mig själv att det skulle vara märkligt om man utsätts för en flygolycka till, säger Christina Hallgren till Kvällsposten.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!