Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

24 timmar i kö – för en Ikea-matta: ”Lättnad”

Robin Horn, 21, Oliver Blönnigen, 21 och Simon Dahlman, 19, har köat sedan klockan 18 på onsdagen. ”Vi har softat mest. I går kollade vi Champions League-fotbollen på dator och sen en film. Och sen har vi sovit”, säger Simon Dahlman. Foto: Jakob Kjelldén
Jakob Hansén som är lokalt marknadsföringsansvarig på Ikea Malmö är nöjd med de som köat. ”De har varit väldigt organiserade, det har varit lugnt”, säger han.

Köa i 24 timmar? För en Ikea-matta?

Inga konstigheter, tycker Olof Karlsten, 28.

– Jag har gått och nojat för det här hela veckan och varit ängslig, säger han. 

Det är en lite ovanlig syn som möter de första besökarna till Ikea i Malmö under torsdagsmorgonen. Vid varuhusets ingång ringlar sig en lång kö med ett hundratal väl påpälsade personer. Många sitter i brassestolar, har filtar och tjocka vantar. 

Är det rea på värmeljus? Eller kampanj på ett gardinsystem? Nej, så klart inte. Det är åtta specialdesignade mattor som står på spel. 

En gång om året släpper Ikea ett begränsat antal produkter under namnet Ikea Art Event. 

– Det är något som vi har hållit på med sedan 2011 och det är för att vi vill göra konst tillgängligt för många människor. Vi vill utmana de koncept vi har och jobba på nya sätt, säger Jakob Hansén, lokalt marknadsföringsansvarig på Ikea Malmö. 

Olof Karlsten, 28, ställde sig i kön 24 timmar innan dörrarna öppnades. Foto: Jakob Kjelldén
Alla som köat hade nummerlappar så de behövde inte stressa fram genom varuhuset. Men en viss anspänning fanns det. Foto: Jakob Kjelldén
Vid kundservice skapades en ny kö. Matt-entusiesterna släpptes in i små grupper. Foto: Jakob Kjelldén

Virgil Abloh och Off-White på allas läppar

Den här gången är det alltså mattor som gäller. 8 olika mattor, 27 ex av varje till försäljning på fem olika varuhus. Längst fram i kön i Malmö står Olof Karlsten, strax innan öppning är det 24 timmar sedan han ställde sig i kön. Han och många andra har ett klart mål i sikte. Mattan som är designad av Virgil Abloh, en stjärna på modehimlen med jobb på Louis Vuitton och grundare av modemärket Off-White. 

– Han är den i särklass mest spännande designern just nu, säger Olof Karlsten. 

Men ändå, varför stå i kö i ett dygn?

– När det kommer så här limiterade saker i sko- och klädvärlden är det nästan bara lotterier allting. Det formatet känns ganska hopplöst eftersom oddsen är emot en. Men i det här fallet när det finns en kö har man en praktisk chans att påverka och förändra, säger Olof.

Eva Andersson, Lotta Cederholm och Maria Florea ställde sig i kön tidigt på torsdagsmorgonen. Foto: Jakob Kjelldén
Maria Florea, 39, hade hoppats kunna köpa köpa sin drömmatta designad av Virgil Abloh.

Många säljer vidare Ikea-mattan

Han har fått en lapp med nummer ett på. Han är lugn, han kommer få köpa mattan. Längre bak i kön är alla inte lyckliga. Maria Florea, 39, har kompat från jobbet för att köpa sin drömmatta. Men det blir nog inget med det. 

– Nej, jag tror inte det. Jag var här klockan 18 i går men kände att det var för kallt och gick hem och kom hit i morse i stället. Jag har nummer 37 men chansar ändå.

Många som står i kön är öppna med att de kommer sälja vidare mattan för att tjäna en hacka. Men det hade inte varit Maria Floeras plan.  

– Jag vill ha den och jag vill behålla. Jag vill inte sälja den. Den är skitsnygg och passar perfekt i vardagsrummet. Vi har barn och den är lite mörkare i tonerna så att man kan använda den utan att den blir för smutsig.

Bredvid Maria står Lotta Cederholm, 56, hon har ögon för en annan matta, en blommig sak från amerikanska konstnärsduon Chiaozza. 

– Jag tycker den är vacker. Den är naivistisk och jag älskar naivistisk stil och nu ska vi flytta så då tänkte jag, den ska jag unna mig. 

Sanne Palmqvist Threms, team leader på mattor och dekoration, och Karin Claesson, på kommunikations och inredningsavdelningen, stod och väntade på kunderna vid Virgil Ablohs eftertraktade matta. Foto: Jakob Kjelldén
En lycklig Olof Karlsten är först att tjinga den mest eftertraktade mattan. Foto: Jakob Kjelldén
Mattan är designad av Virgil Abloh, en stjärna på modehimlen med jobb på Louis Vuitton och grundare av modemärket Off-White. Foto: Jakob Kjelldén

Ingen hets i kön

Vid halv tio ropar Jakob Hansén i en megafon att det är tid att gå in i varuhuset. Alla i kön har fått sina nummerlappar så det är ingen hets. Lugnt och stilla travar entusiasterna in. 

Inne vid varuhusets kundservice avdelningar hänger de eftertraktade mattorna. 

Olof Karlsten går fram med sin nummerlapp till Sanne Palmqvist Threms som är ansvarig för Virgil Ablohs matta, en mörk orientalisk matta med stor vit text. ”KEEP OFF” är budskapet.  Han byter nummerlappen mot en annan lapp och går sen till kassan och betalar. 

När han kommer rullande med sin nya matta är han mycket nöjd. 

– Det är en lättnad nu. Efter mycket stress och press. Jag har gått och nojat för det här hela veckan och varit ängslig så det skönt att det äntligen är över. 

Lotta Cederholm, 56, drömmatta, en blommig kreation från amerikanska konstnärsduon Chiaozza. Foto: Jakob Kjelldén
Olof Karlsten pustar ut. Han har fått sin matta. ”Jag har gått och nojat för det här hela veckan”, säger han och rullar iväg med sin dyrgrip. Foto: Jakob Kjelldén